ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 102 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
دین، اسطوره، خرافه و جادو
چکیده
حس پرستش و نیایش از جمله تجلیات روح آدمی است. مطالعه تاریخ زندگی بشر نشان میدهد که هر زمان و هر کجا که انسانی بوده، نیایش و پرستش هم وجود داشته و تفاوت، تنها در شیوه عبادت و شخص معبود بوده است. حال آنکه در طول تاریخ، افراد زیادی فطرت خدادادی خویش را رها کرده و دستورهای سعادتآفرین دینی را به کناری نهاده و حتی گاه به ستیزهجویی با آن برخاستهاند.
امروزه با بررسی تحولات علمی، ادبی و فرهنگی غرب پس از رنسانس تا قرن نوزدهم، درمییابیم که اندک اندک تفکر علمگرایی، عقلگرایی محض و انسانمحوری، به رهایی از دین انجامید و بدبینی به دین و برداشتهای غلط از دین و نیز کارکرد منفی دینِ کلیسایی، زمینههای دینستیزی تا مرز دینزدایی را به وجود آورد. این در حالی است که بهتدریج، برخی نظریهپردازان از دوران بازگشت به دین و معنویت در کنار علم و صنعت سخن به میان میآورند.
این کتاب، به بررسی موضوع دین، اسطوره، خرافه و جادو میپردازد و چرایی برخی ریشهها و خاستگاههای دین را در اسطورهها و خرافههای اقوام گذشته، جستوجو و نیز بررسی میکند که چرا در برخی اقوام و طایفهها، بعضی از باورهای خرافی، رنگ دینی به خود گرفته و به شکل آداب و رسوم دینی درآمده است. بخش اول، به کلیات (اصطلاحشناسی و ویژگیهای دین، اسطوره، خرافه و جادو) اختصاص دارد. سرفصلهای بخش دوم با عنوان رویکرد به دین، خرافه و توتمپرستی، به شرح زیر است: دیدگاههای اندیشمندان جامعهشناس، روانشناس و متکلمان خداباور درباره دین، اسطوره، خرافه و جادو، نقد و بررسی نظریههای اندیشمندان غربی با توجه به مبانی اسلامی و پیآمدهای دیدگاه اندیشمندان غرب و اسلام. در بخش سوم، جادو و خرافه از دیدگاه آیات و روایات همراه با
شیوههای اصلاح باورهای خرافی بررسی میشود. بخش چهارم نیز به بررسی نقش رسانه در اسطورهسازی و اسطورهزدایی و ترویج اندیشه ناب دینی و پیشنهادهای کلی و برنامهای میپردازد.
فهرست
دیباچه
پیشگفتار
بخش اول: کلیّات
فصل اول: اصطلاحشناسى
1. تعریف دین
2. تعریف اسطوره
3. تعریف خرافه، جادو و توتم پرستى (فینتیش)
فصل دوم: ویژگىهاى دین، اسطوره، خرافه و جادو
1. ویژگىهاى دین
2. ویژگىهاى اسطوره و تفاوت آن با دین
3. ویژگىهاى خرافه، جادو و توتم پرستى و تفاوت آنها با دین
4. نمادهاى اسطورهاى در دین
5. بررسى وجود خرافهها، جادو و توتمپرستى در باورهاى دینى مردم
6. بررسى جایگاه دین در میان مردم
بخش دوم: رویکرد به دین، خرافه و توتمپرستى
فصل اول: دیدگاههاى اندیشمندان درباره دین، اسطوره، خرافه و جادو
1. دیدگاههاى جامعه شناختى
الف) دیدگاه آگوست کنت
ب) دیدگاه ماکس مولر (طبیعت پرستى)
ج) دیدگاه فریزر
د) دیدگاه مارت
ه .) دیدگاه توتم گرایى
و) دیدگاه اندرولانگ
2. دیدگاه روانشناسان
الف) دیدگاه فروید
ب) دیدگاه یونگ
3. دیدگاه متکلمان خدا باور
الف) نظریه ترس از نومن (دیدگاه رودلف اتو)
ب) نظریه امر مقدس (دیدگاه میرچا الیاده)
ج) دیدگاه فطرت
فصل دوم: نقد و بررسى نظریههاى اندیشمندان غربى با توجه به مبانى اسلامى
فصل سوم: پىآمدهاى دیدگاه اندیشمندان غرب و اسلام
1. پىآمدهاى دیدگاه اندیشمندان غرب
الف) دنیوى شدن دین
ب) سستى ایمان مذهبى
2. پىآمدهاى دیدگاه اندیشمندان اسلامى
الف) ایمان مذهبى
ب) ارزش دادن به شخصیت انسان1
ج) حق عقل در حریم دین1
د) آزادى معنوى انسان
بخش سوم: اسطوره، جادو و خرافه از دیدگاه آیات و روایات
فصل اول: اسطوره، جادو و خرافه از دیدگاه آیات و روایات
1. اسطوره از دیدگاه آیات و روایات
2. خرافه، جادو و توتمپرستى از دیدگاه آیات و روایات
فصل دوم: آسیبشناسى اسطوره، جادو و خرافه بر اساس مبانى و ارزشهاى اسلامى
1. آسیبشناسى وجود اسطوره در باورهاى دینى مردم
2. آسیبشناسى وجود خرافه و توتم پرستى در باورهاى دینى مردم
فصل سوم: شیوههاى اصلاح باورهاى خرافى
1. مراکز تعلیم و تربیت
2. نهادهاى مذهبى
3. رسانههاى گروهى
فصل چهارم: شبهههاى مربوط به دین، اسطوره، جادو و خرافه