ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه :
شتاب فزآینده تغییر وتحول درفرآیند تعلیم و تربیت کشورهای جهان ، اکنون چند سالی است که افزون تر شده و روزی نیست که تغییری را در زمینه و روشهای آموزشی وشیوه های باد دهی – یادگیری شاهد نباشیم . اکنون ،آموزش از فرآیند صرف انتقال اطلاعات به دانش آموزان و آموزش اندیشه ها به سوی آموزش شیوه های حل مسئله ، پرورش خلاقیت ، بنیه پر وری و آموزش چگونه اندیشیدن سوق داده شده و حافظ پروری و باز پس دادن هر آنگه که در کتابهای درسی نوشته شده ، به قلیل ترین حد خود رسیده است . وکمتر نظام یاد دهی – یاد گیری را در جهان سراغ داریم که تنها تاکید خود را معطوف به این نکته کند .
همه می دانیم که دانش آموزان عضو تیم های ملی المپیاد درسی ، با وجود آن که دانش آموز زبده ای هستند ، با شرکت در دوره های دو پینگی هشت نه ماهه و حتی یک ساله و بیشتر ، به این مسابقه ها اعزام میشوند و رتبه آنها ، بیشتر از آن که نشانگر جایگاه علمی کشور ما باشد ، رتبه خرد آنها و تلاش طاقت فرسایی است که انجام داده اند .
در این نوع نگرش ، فرآیند یاد دهی – یادگیری و آن چه اتفاق می افتد ، مهارت هایی که دانش آموز در نظام آموزشی کسب می کند . زندگی آموزشی در مدرسه و کلاس درس ، کار کرد ها ونقش مدرسه در قبول مسئولیت و میزان تعهد و انتقاد پذیری دانش آموز ، نحوه ی نگرش به زندکی و اهدافی که برای زندکی در نظر دارد ، مدرسه و ارتباط آن با جامعه و ... در اولویت قرار می گیرد . اکنون که دیدگاه نسبت به مدرسه و معلم و ارتباط معلم و دانش آموز تغییر یافته لازم است ساختار جدیدی تعریف ومورد توجه قرار گیرد .
چکیده
2
تغییر درشیوه های یاد دهی – یادگیری و استراتژی های تدریس و ابداع و نوع آوری فراوان نیاز به تغییراتی در مدارس و تجهیز کردن مدارس و ایجاد روحیه سالم و با نشاط را دارد مسئولیت داد به دانش آموزان میتوان اثرات روش های تدریس ومفاهیم کتاب ها ی درسی را در ذهن فرا گیران عمیق تر سازد و همین نیز با نشاط بیشتری وشور حال بشتری به امر تدریس مبادرت ورزند .
آیا میتوان با تجهیز مدارس و زیبا سازی آن آموزش را عمق تر کرد ؟
تجهیز کرده آزمایشگاه مدرسه وتامین منابع و وسایل و تعیین مسئوول آزمایشگاه
مجهز نمودن آموزشگاه به اتاق سمعی بصری و البته استفاده بهینه از آن
نصب پانل در هر کلاس جهت نمایش فعالیت ها
3
تکمیل کتابخانه آموزشگاه و در صورت امکان برنامه کتابخانه ای وتشکیل کتابخانه کلاسی
نصب کمد دیواری وجوب لباسی آینه و ساعت و پرده
ایجاد سایبان در حیاط مدرسه جهت مطالعه آزاد
خط کشی زمین ورزشی و تامین ونصب تور والیبال و چاله های پرش شنی
تامین وسایل ورزشی و بهداشتی
مجهز نمودن مدرسه به وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
اعطای مسئولیت به دانش آموزان در اداره مدرسه از قبیل تعاونی آموزشگاه – اتاق سمعی و بصری – گذربان – بهداشیار و انتظامات
نظر سنجی از دانش آموزان در خصوص مسایل مدرسه جهت ایجاد حسن تعلیق و تعهد به مدرسه
تصویب روحیه همکاری و تعاون در دانش آموزان
حمایت از تیم های دانش آموزی ومعرفی فعال ترین گروه و تشویق گروه برتر
تشکیل گروه های همیار در کلاس ها توسط فر گیران جهت آموزش فراگیران ضعیف و تقویت بنیه علمی آنان
برنامه ریزی بازدیدها با نظر دانش آموزان و راه اندازی و هدایت مدرسه با استفاده از مشارکت دانش آموزان و معلمان
حال برای اجرای صحیح آموزش و پیدا شدن نکات ضعف وقوت موارد ذیل پیشنهاد می شود.
اجرای برنامه بازدید از کلاس ها و روش تدریس معلمان بصورت ماهانه
نظارت مستمر از تدریس معلمان وآموزش دانش آموزان و شناسایی نقاط ضعف آنان و اجرای برنامه های اصلامی وتهیه گزارش از این روند کاری
تهیه شرح وظایف شغلی معلمان و بیان انتظارات آنان
تهیه دفاتری جهت اطلاع اولیه از وضعیت فرزند خود
4
تجزیه و تحلیل سوالات و نتایج امتحانات در نوبت های اول و پایانی و مقایسه با سال گذشته جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت
نظارت بر تکالیف محوله ی گروه ها و تیم های تشکیل یافته کلاس و آموزشگاهی
نظر سنجشی از دانش آموزان مبنی بر نحوه ی عملکرد معلمان و مسولین مدرسه آیا شاداب سازی مدارس و بهینه سازی فضای مدرسه چیزی کمتر از آموزش در کلاس است
زیبا سازی فضای فیزیکی شامل ( طراحی خطاطی دیوار ها با رنگ شاد و جذاب و راهروهای کلاس ها
گسترش فضای سبز
برگزاری مسابقات پرورش گیاه و اجرای مراسم درختکاری در مدرسه
نصب صندلی های رنگین در حیاط مدرسه
نصب آلاچیق در حیاط مدرسه
گذاشتن گلدان های گل در کلاس وجاهای دیگر مدرسه
تهیه گلاب گلاب پاش برای معطر نمودن فضای نماز خانه
تهیه و نصب مطالب آموزش و بهداشتی به صورت ماهانه در تابلو های مخصوص
ترسیم تابلو های جزاب در محوطه آموزشگاه از قبیل نقشه جغرافیا ، جدول ضرب ، کره چشم
10- تهیه تابلو در حیاط مدرسه جهت نوشتن پیام های دانش آموزان .
و اما مهمترین بخش مدرسه مشاوره دانش آموزان است که در اکثر مدارس سایه ی کم رنگی دارد
1- حضور مشاور در مدرسه
2- پیگیری مشکلات دانش آموزان مشکل دار از طریق مکاتبات یا جلسات حضوری