بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 13
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تعریف امنیت
امنیت واژه عربی از ریشه «امن» است و تعاریف گوناگونی که تقریبا معانی یکسانی را می رساند از آن به دست آمده است. در فرهنگ فارسی عمید، امنیت به: « در امان بودن ایمنی، بی ترسی، آرامش و آلودگی» معنا شده است (عمید، 1360: 25)
در دانشنامه سیلسی امنیت در لغت، فراغت از هر گونه تهدید یا حمله یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله آمده است. (آشوری، 1366: 38)
همچنین به صورت نسبتا جامع در فرهنگ علوم سیاسی، امنیت چنین تعریف شده است.
1- تضمین ایمنی، قراردادهای تنظیمی سیاسی برای کاهش احتمال بروز جنگ، برقراری مذاکره به جای محاربه و قصد حفاظت از صلح به عنوان شرط طبیعی بین دولت ها
2- مصوئیت از تصرف اجباری و دور ماندن از خاطرات و تعدیات به حقوق و آزادی های مشروع (آقابخش، 1376: 384). در فرهنگ انگلیس آکفورد، امنیت به معنای: «در حفظ بودن، فراغت از خطر یا اضطراب و تشویق» آمده است.
در فرهنگ معین، امنیت به «ایمن شدن، در امان بودن و بی بیمی» معنا شده است. (معین، 1360: 157)در لغت نامه دهخدا به «امنیت» به معنای بی خوفی و امن بودن، بی بیمی، ایمنی، ایمن شدن و در امان بودن آمده است (دهخدا، 2894)
امنیت یعنی رهایی نسبی از جنگ (بوزان، : ص 26)لارونی مارتین (Lurene Mavtin) در خصوص تعریف امنیت می گویدکه: "امنیت عبارت از تضمین رفاه آتی می باشد" این تعریف گر چه بر مبنای نگرشی وسیعتری از امنیت صورت گرفته اما اینکه امنیت بخودی خود بتواند، باعث تضمین رفاه گردد جای سوال است اما در این امر شکی وجود ندارد که امنیت از لازمه های رفاه می باشد جان ئی ، مورز (Johne.Morrz) می گوید که امنیت عبارت از رهایی نسبی از تهدیدات زیان بخش می باشد.
"دومینیک داوید" می گوید امنیت عبارت از"ایجاد فضایی که در آن فرد یا جمعی خودشان را در وضعیت آشیب پذیر احساس نمی کنند و تهدید متوجه آنها نیست و فقط ابزار رفع تهدید در اختیار آنها قرار می گیرد. چنین فضای امنی را می توان به کمک سیاست های رفاعی و دفاع نظامی ایجاد و یا تقویت کرد (دومینیک، 1385: ص 1)
داریوش آشوری تعریفی که از امنیت ارائه کرده به قرار ذیل می باشد:امنیت در لغت عبارت از حالت فراغت از هر گونه تهدید یا حمله و یا آمادگی برای رویایی با هرتهدید و حمله می باشد که در اصطلاح سیاسی و حقوقی به صورت "امنیت فردی"، "امنیت اجتماعی"، "امنیت ملی"و "امنیت بین المللی" به کار برده می شود.
- امنیت فردی: حالتی است که در آن فرد فارغ از ترس آسیب رسیدن به جان یا مال یا آبروی خود یا از دست دادن آنها زندگی کند.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 26
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
معنای اخلاق
در فرهنگ معین (1371)، اخلاق به معنی خلق و خوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی و نیز به عنوان یکی از شعب حکمت عملی خوانده شده و افزوده است: اخلاق دانش بد و نیک و خوی ها و تدبیر انسان است برای نفس خود یا یک تن خاص. اخلاق در اصطلاح، تعاریف و کاربردهای مختلفی دارد که توسط دانشمندان حوزه اخلاق ارائه شده است.
ابن مسکویه، ترجمه زنجانی (1375) ، در تعریف خلق میگوید:«خلق همان حالت نفسانی است که انسان را به انجام کارهایی دعوت می کند، بی آن که نیاز به تفکر و اندیشه داشته باشد » همین معنی را فیض کاشانی، (1388) آورده است: بدان که خوی عبارت است از هیئتی استوار با نفس که افعال به آسانی و بدون نیاز به فکر و اندیشه از آن صادر می شود. برخی نیز اخلاق را تنها بر فضایل اخلاقی اطلاق می کنند و آن را در مقابل ضد اخلاق به کار می برند(فرانکینا،1376). ملاصدرا اخلاقیات را این گونه تعریف می کند: اخلاق جمع خلق و به معنای مجموعه ای از صفات راسخ نفسانی تعریف می شود و صفات پایداری هستند که سبب می شوند تا انسان، کارهای متناسب با این صفات را بدون تفکر و تامل و به راحتی انجام دهد (ریسمانباف، 1388). می توان اخلاق را در اصطلاح عالمان دین اسلام، این گونه جمع بندی کرد که «اخلاق کیفیتی برای نفس آدمی است که رفتارهایی متناسب با آن از انسان بروز می کند» یعنی اگر کیفیت نفس خوب باشد، کارهای خوب و اگر بد باشد کارهای بد صورت می گیرد؛ پس اخلاق به اخلاق حسنه و خوب و اخلاق رذیله و بد تقسیم می گردد. این کیفیت نفسانی ممکن است به صورت غیر راسخ و یا به شکل ملکه در آید (مصباح،1388).
طبقه بندی علم اخلاق
علومی که اخلاق را مورد بررسی قرار میدهند مختلف هستند و هر یک از جهت خاصی به موضوعات و امور اخلاقی می پردازند که ازجمله می توان به علم اخلاق، اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری، فرا اخلاق و فلسفه اخلاق اشاره کرد.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن: