ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 7 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
پژوهشگاه آموزش و پرورش
خلاصه
گزارش طرح پژوهشی
ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
این تحقیق به منظور ارزشیابی سطح تواناییها و مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی و نیز یافتن نقاط قوت و ضعف این فرایند به منظور رفع نارساییها و بهبود کیفی روشهای تدریس در سطح شهر تهران انجام شد. افزون برآن رابطه برخی عوامل تأثیرگذار بر مهارتهای حرفهای معلمان چون جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی و تعداد دانشآموزان کلاس، گذراندن دورههای آموزشی قبل و حین خدمت مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین مهارتهای حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و نیز دستیابی به تفاوت مهارتهای حرفهای معلمان مناطق مورد مطالعه سؤالهایی مطرح شد.
جامعهآماری مورد مطالعه این تحقیق را معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85-1384 تشکیل میدهند. مهارتهای حرفهای 457 نفر از معلمان دوره ابتدایی از 5 منطقه (2- 5- 6- 13 و 16) و 54 واحد آموزشی که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. 45 نفر از مدیران مدارس ابتدایی به پرسشنامههایی که برای نظرخواهی از آنان در مورد چگونگی مهارت معلمان در تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاسهای درس 45 نفر از معلمان نیز 3 بار مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق با در نظر گرفتن هدفهای طرح شامل سه فرم چکلیست مشاهده روش تدریس معلمان در کلاسهای علوم، ریاضی و فارسی و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه معلمان و پرسشنامه مدیران بود. شاخص پیشرفت تحصیلی، میانگین معدل نمرههای دانشآموزان کلاسهای مورد مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی (85-1384) بود. روایی محتوایی ابزارهای اندازهگیری متغیرها براساس نظر کارشناسی تعدادی از صاحب نظران تعلیم و تربیت و ناظر محترم طرح بررسی شد. اعتبار این ابزارها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ (در مورد پرسشنامهها) و ضریب همبستگی بازآزمایی (چک لیست مشاهده تدریس معلمان) برآورد شد. ضرایب محاسبه شده در همه موارد بالاتر از 86/0 بود که از نظر ملاکهای روان سنجی مورد تأیید است. پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق، این دادهها با استفاده از بسته نرمافزاری