ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
پیشینه تحقیق
مظفری و همکاران (1381) مهارت ها و شایستگی های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود را مورد مطالعه قرار دادند. بدین منظور 305 نفر از مدیران سازمان تربیت بدنی در سطوح سه گانه مدیریت به طور تصادفی انتخاب و پرسش نامه مهارت ها و شایستگی ها بین آنها توزیع گردید. پرسش نامه مهارتها شامل سه مهارت (انسانی، ادراکی و فنی) با 35 شاخص و پرسش نامه شایستگی ها شامل سه بعد (مجموعه دانش، ویژه گی های شخصیتی و رفتاری و ویژه گی های فردی) با 36 شاخص تنظیم گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مدیران سطوح سه گانه به تمامی شاخص های مطرح شده برای مهارتها و شایستگی بیش از میانگین نیاز دارند.
فرجامی و همکاران (1386) مولفه های تحول سازمانی رابطه آن با عملکرد سازمانی در صنایع تولیدی خصوصی ریخته گری در شهرستان قم را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق، ابتدا با انجام مطالعات اولیه و گرد آوری اولیه داده ها به تعداد 33 عدد پرسشنامه پخش و جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss ضریب پایایی (آلفا کرونباخ) برای پرسشنامه محاسبه گردید که این مقدار برابر 84% شد. بعد از وارد کردن داده های جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آنها محقق به این نتیجه رسید که شیوهی مدیریت در سازمانهای موفق مبتنی بر الگوی مدیریت تحول آفرین میباشد. به عبارت دیگر مدیران سازمانهای موفق نسبت به سازمانهای ناموفق از ویژگیهای رهبری تحول آفرین بیشتری برخوردارند. و این تفاوت در سطح خطای 5% معنی دار میباشد. نتایج تحقیق حاکی از این است که مدیران سازمانهای موفق در تمام ابعاد رهبری تحول آفرین (شامل نفوذآرمانی(کاریزما)، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی (تحریک فرهیختگی) و ملاحظه های فردی) نسبت به سازمانهای ناموفق، میانگین بیشتری داشتند.
میرسپاسی و غلام زاده (1388) الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران را مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور، الگوی نوع شناسی توسعه مدیریت دکتر پائول جانسن با چهار نوع توسعه مدیریت، انتخاب شد. در ادامه پژوهش، ده ها الگوی شایستگی از بخش های دولتی کشورهای مختلف مطالعه شده و با انجام مطالعه تطبیقی، وجوه افتراق و اشتراک الگوها استخراج شد. در بعد عملیاتی پژوهش، با تعریف و تشریح ابعاد مختلف چهار نوع توسعه مدیریت و با معرفی انواع شایستگی ها، از جامعه خبرگان خواسته شد تا شایستگی های متناسب برای هر یک از انواع توسعه مدیریت را به ترتیب اولویت تعیین کنند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از فنون نظرخواهی از خبرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شایستگی های متناسب برای هر یک از انواع توسعه مدیریت استخراج شد.
طبیبی و همکاران (1389) ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران را مورد بررسی قرار دادند. برای انجام این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی بود جهت جمع آوری داده های مربوط به شایستگی مدیران از پرسشنامه استاندارد شرکت برون که بر اساس مدل بازخور 360 درجه و در 8 محور ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، کنترل، رهبری، تصمیم گیری و کار تیمی طراحی شده استفاده شد. 63 پرسشنامه بین افراد مورد نظر که در این پژوهش کلیه مدیران، روسا، همتایان مدیر و مدیران زیرمجموعه ایشان در 7 بیمارستان شریعتی، سینا، امیراعلم، مرکز طبی کودکان، فارابی، ولیعصر (عج) و امام خمینی (ره) تهران که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند توزیع گردید. نتایج آنها نشان داد که مدیران مورد مطالعه در زمینه کار تیمی دارای بیشترین توانایی و در زمینه مهارت مدیریت منابع انسانی دارای توانایی کمتری بوده اند. بین شایستگی مدیران و محورهای آن با متوسط اقامت بیمار و میزان گردش تخت ارتباط معنادار دیده نشد.
ترومن و همکارانش (2007) به بررسی رابطه بین یادگیری مدیران و رهبری تحولی پرداختند. نتایج آنها بیانگر این مطلب بود که یادگیری موثر از طریق تجربه، به طور رضایت بخشی رهبری تحولی را پیش بینی می کند.
سینگ- Singh
(2008) رابطه بین مدیریت تحول آفرین و یادگیری سازمانی را مورد مطالعه قرار داد. نتایج وی نشان داد که مدیریت تحول آفرین با شایستگی های مورد تأیید کارکنان باعث انتقال سازمان به سمت سازمان یادگیرنده می شود.
انووکا و همکاران- Nwoka et al.
(2009) رابطه بین شایستگی مدیریتی و اثربخشی در سازمان را در کشور نیجریه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری این تحقیق 130 نفر از مدیرا سازمان های دولتی در لائوس بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مولفه های شایستگی مدیران و کارایی آنها در سازمان رابطه معنی داری وجود دارد. در بین مولفه های شایستگی، تعامل با افراد از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
لونسون (2011) رابطه بین شایستگی مدیریتی و عملکرد را در سازمان مورد بررسی قرار داد. این تحقیق به صورت پیمایشی و با پرسشنامه بر روی 180 نفر از مدیران در استکهلم سوئد انجام شد. یافته های وی نشان داد که بین میزان شایستگی های مدیران در کار تیمی و مهارت های فردی با عملکرد سازمانی رابطه معنی داری وجود داشت.
منابع
آرشرمرهورن،جان: مدیریت و رفتار سازمانی، ترجمه ایران نژاد پاریزی، نشر مدیران، تهران، 1381، چاپ اول. صص 34-35.
طبیبی، ج.، فتحی، م.، ریاحی، ل و یوسفی، ت. 1389. ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. صص 12-19.
فرجامی، ع.، زارعی، م و جندقی، غ. 1386. شناسایی مولفه های رهبری تحول و رابطه آن با عملکرد سازمانی در صنایع تولیدی خصوصی ریخته گری در شهرستان قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مظفری، ا.، مشرف، ب و نادریان، . 1381. تعییین مهارت ها و شایستگی های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارایه یک الگوی مدیریتی در این زمینه. مدیریت نوین، شماره 13، صص 23-31.
میرکمالی، م.، نارنجی، ف و اعلامی، ف. 1390. بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 6، صص 1-27.
Bartram D. (2005) The Great Eight competencies: A criterion-centric approach to validation. Journal of Applied Psychology 90 1185–1203.
Cannon M and Robert Witherspoon. "Actionable feedback: Unlocking the power of learning and performance improvement." Academy of Management Executive 1905 (2005): 120-134.
Draganidis F. & Mentzas G. (2006). Competency-based management: A review of systems and approaches. Information Management &Computer Security 14 51-64.
Levenson A. 2011. Measuring the relationship between managerial competencies and performance. Journal of management. 32(3): 360-380.
McEvoy G. Hayton J. Wrnick A. Mumford T. Hanks S. & Blahna M. (2005). A competency-based model for developing human resource professionals. Journal of Management Education 29 383- 402.