ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 80 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ماهیت اخلاق واخلاق
ماهیت اخلاق :
اخلاق موضوعی است که با همة دقت و کوششی که در مطالعة آن به کار رفته است دربارة آن اختلاف عقیده بسیار بوده و هنوز هم بسیار است. البته پارهای مسایل هست که دربارة آنها اختلاف چندانی در میان نیست. چنانکه تقریباً همه کس قبول دارد که علیالقاعده باید در ارتکاب بعضی انواع افعال پرهیز کرد و در بعضی شرایط که مدام پیش میآید علی القاعده مرجح است که به شیوههای مقرر عمل کرد نه به شیوههای دیگر. به علاوه اتفاق نظر وجود دارد بر سر این معنی کهای کاش بسیاری از اموری که در جهان روی میدهد روی نمیداد؛ و ای کاش پارهای دیگر از امور بیش از آنچه روی میدهد، روی میداد. ولی بر سر بسیاری از مسایل، حتی از این نوع، اختلاف عقیده بسیار است. (جورج ادواردمور، 1366).
اخلاق به معنای تمیز، سنجش یا گزینش طرز رفتار و برخورد به امور بر مبنای حقانیت یا نادرستی احتمالی آنها است. به
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ماهیت اخلاق واخلاق
ماهیت اخلاق :
اخلاق موضوعی است که با همة دقت و کوششی که در مطالعة آن به کار رفته است دربارة آن اختلاف عقیده بسیار بوده و هنوز هم بسیار است. البته پارهای مسایل هست که دربارة آنها اختلاف چندانی در میان نیست. چنانکه تقریباً همه کس قبول دارد که علیالقاعده باید در ارتکاب بعضی انواع افعال پرهیز کرد و در بعضی شرایط که مدام پیش میآید علی القاعده مرجح است که به شیوههای مقرر عمل کرد نه به شیوههای دیگر. به علاوه اتفاق نظر وجود دارد بر سر این معنی کهای کاش بسیاری از اموری که در جهان روی میدهد روی نمیداد؛ و ای کاش پارهای دیگر از امور بیش از آنچه روی میدهد، روی میداد. ولی بر سر بسیاری از مسایل، حتی از این نوع، اختلاف عقیده بسیار است. (جورج ادواردمور، 1366).
اخلاق به معنای تمیز، سنجش یا گزینش طرز رفتار و برخورد به امور بر مبنای حقانیت یا نادرستی احتمالی آنها است. به
گاه داوری و کنش، نگرش و تأملی اخلاقی است که به یافتن راه حل و طرز برخوردی بر حق به مسایل و مشکلات توجه نشان میدهد. تعیین حقانیت یا نادرستی امور نیز به نوبت خود بر اساس مطابقت یک داوری یا تصمیم با اصل یا اصول معین از پیش داده شدهای انجام میشود. بدیهی است که در مورد حقانیت یا نادرستی امور باید معیاری کلی وجود داشته باشد، چه بدون آن سنجش و انتخاب خودسرانه انجام خواهد گرفت و دیگر از اعتباری برخوردار نخواهد بود، بدین معنا، که هر کس خواهد توانست تصمیم و کنش خود را بر پایة اصلی خود – گزیده بر حق قلمداد کند.
معیارهایی که در این مورد وجود دارند شکل حکمی را دارند که فرد، چه به طور احساسی
و چه به طور عقلانی خود را مقید به وفاداری بدانها میداند. احکام اخلاقی سنخی از هنجارهایی هستند که تنظیم رابطة فرد با دیگری را در دستور کار خود دارند. هنجار، انتظار و دستوری است که خواهنده و بیان کنندة معینی ندارد اما توجه بدان برای همه مطرح است.