ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدل پیشرفته مدیریت کیفیت جامع، تاریخچه EFQM
فصل دوم. ادبیات تحقیق 10
2-1- مقدمه 11
2-2- مدل پیشرفته مدیریت کیفیت جامع 11
2-3- گروه کنترل کیفیت (QCC) 12
2-4- تاریخچه جوایز کیفیت در ایران 13
2-5- تاریخچه EFQM 14
2-6- تاریخچه مدل تعالی در جهان 15
2-7- تعاریف تعالی 18
2-8- مزایا مدل تعالی سازمانی 19
2-9- نقاط ضعف مدلEFQM 20
2-10- جایزه ملی کیفیت ایران INQA 21
2-11- آشنایی با تعالی سازمانی 21
2-12- اهداف مدل سرآمدی EFQM 21
2-13- نمایی از مدل EFQM 22
2-14- معیارهای تعالی سازمانی مدل EFQM 22
2-15- دلایل انتخاب مدل تعالی در ایران 26
2-16- پیشینه تحقیق 27
-1- مقدمه
دکتر حیدر امیران عضو هئیت عملی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر عامل شرکت مشاورین کیفیت ساز،در مقدمه کتاب راهنمایی گام به گام سرآمدی سازمانی بر اساس مدل های EFQM/INQA می گوید:
وقتی به حرکت های کیفیت خواهی در ایران نگاه می کنیم ،پی می بریم که ما در زمینه مفاهیم کیفیت یک قصور بزرگ داشته ایم و آن اینکه متاسفانه اقدامی برای بومی کردن مفاهیم عمدتا وارداتی کیفیت (که صد البته ضروری و لازم هم هستند) نکرده ایم و این خلائی بسیار بزرگ است که هر روز عمق آن بیشتر و بیشتر می شود .
ایشان اضافه می کند که حال نوبت اندیشمندان و صاحبنظران کیفیت است که کیفیت ایرانی بر پایه اصول ،باورها و راهکار خاص ایرانی طراحی کرده و به هموطنان خود عرضه کنیم البته این کار خود بسیار دشوار تر از وارد کردن مفاهیم آماده غربی و تلاش در جهت رشد و اشاعه آن میان هموطنان است اما چه باک که حلاوت این کار سنگین و دشوار پذیر کیفیت و تصاحب و جان ایرانیان در کلیه عرصه های کسب و کار است.
2-2- مدل پیشرفته مدیریت کیفیت جامع
برای اینکه روشی جامع و سیستماتیک جهت پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع داشته باشیم بایستی در ابتدا مدلی مفهومی را توسعه دهیم . این مدل بایستی ساده ، منطقی و به قدر کافی جامع و فراگیر باشد همچنین این مدل باید توانایی تحمل و کاربرد در شرایط بسیار متغیر بخش های جدید را نیز داشته باشد .
مدل مدیریت کیفیت جامع پیشرفته به منظور حمایت از سیستم مدیریت کیفیت جامع از یک روش یکپارچه و هماهنگ استفاده می کند . این سیستم مدیریتی در واقع یک فرآیند بهبود مستمر می باشد که سازمان را متعهد می کند بر اینکه خود را بر اساس کیفیت مدیریت کند . (فلاورجانی،1388)
مدل ژاپنی 5 اس
در واقع 5 اس تکنیکی است به منظور ایجاد و حفظ محیط کاری سالم با کیفیت بالا در سازمان ، این کلمه در واقع نشانه دهنده پنج کلمه ژاپنی می باشد . معانی معادل این کلمات در انگلیسی و نمونه های خاصی از آن ارائه شده است
نمونه های خاص مفهوم معادل انگلیسی کلمه ژاپنی :
دور انداختن چیزهایی بی ارزش سازماندهی Structurise seiri
بازیابی یک پرونده در 30 ثانیه روشمند کردنsystematize section
مسئولیت شخصی تمیز کردن سلامت کردنsanitize seiso
شفافیت در ذخیره سازی داده ها استاندارد کردن standardize seiketsu
انجام روزانه 5 اس ایجاد نظم و ترتیب self-discipline shitsuke
تکنیک 5 اس :
این تکنیک به صورت گسترده ای در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت . بیشتر کسانی که از این تکنیک استفاده کرده اند ، معتقدند که این روش تنها برای زیبایی و بهبود فیزیکی محیط کار مناسب نیست ، بلکه استفاده از آن به منظور بهبود فرآیندهای سازمان نیز بسیار مفید خواهد بود . ظاهراً تکنیک های 5 اس در تمام جنبه های زندگی کاربرد دارد . (www.betsa.ir)
2-3- گروه کنترل کیفیت (QCC)
دایره کنترل کیفیت در واقع یک گروه کوچک متشکل از افراد و کارمندان سازمانی می باشد که با یکدیگر همکاری دارند تا از این طریق به مواردی همچون بهبود عملکرد سازمان ، احترام به افراد و کارکنان ، ایجاد گروه های کاری با روحیه بالا از طریق توسعه و بهبود پتانسیل بی حد و حساب اعضای گروه کمک کنند .
ژاپنی ها تجربه کرده اند که در حدود 95% از مشکلات مربوط به کیفیت در بسیاری از سازمانها می تواند از طریق روش های کنترل کیفیت ساده ای همچون هفت ابزار کنترل کیفیت به طور کامل برطرف گردد . (Inshikawa1986)
این هفت ابزار عبارتند از :
نمونه دارهای پاراتو
نمودارهای علت و معلول
رتبه بندی اطلاعات
برگه ثبت داده ها
هیستوگرام
نمودار پراکنش
جداول و نمودارهای کنترل
این ابزار به گروه کنترل کیفیت کمک می کنند تا جلسات طوفان مغزی را به صورت سیستماتیک برگزار کنند و مسائل موجود را به طور انتقادی و با سرعت بیشتر آنالیز کنند.
ایزو (ISO 9000)
خانواده و گروه ایزو 9000 متشکل از هفت نوع استاندارد مختلف هستند که پشت سر هم قرار می گیرند . ISO 9003 خارج از این هفت استاندارد ، تنها استانداردهایی که مهم و قابل ذکر هستند عبارتند از ISO 9001 در حقیقت در حدود 99% از ایزوهای ثبت شده در شرکت ها از نوع ISO 9001 ISO 9002 می باشد. 14 استاندارد باقی مانده تنها حکم واحد و کمک کننده دارند.((www.besta.ir
2-4- تاریخچه جوایز کیفیت در ایران
مقایسه مدل ها نشان می دهد که مدل دمینگ ، پایه اصلی مدل ها و مطرح کننده اصلی ایده های اولیه در این مورد بوده است. مدل های بالدریج و EFQM همه به مرور در حال همگرا شدن هستند. در ویرایش های اخیر ، میزان شباهت های اصولی این دو مدل ، در خور توجه بوده است. البته مدل جایزه دمینگ با مدل های تعالی سازمانی بالدریج و EFQM ، تفاوت های اساسی دارد و شاید نتوان آن را به عنوان یک مدل تعالی سازمانی محسوب کرد ، زیرا نگاه مدل دمینگ بیشتر به فرآیندهای درون سازمان بوده و توجه آن به نتایج سازمان محدود است. همچنین در مدل دمینگ ، نگاه سیستماتیک به سازمان ضعیف است. اما مدل های بالدریج و