ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 76 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
2-1) مقدمه........................................................................................................................................................
16
بخش اول
16
2-2) سرمایه فکری .... .....................................................................................................................................
19
2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری ..........................................................................................
23
2-2-2) تعریف سرمایه فکری ...........................................................................................................................
2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری..................................................................................................
26
26
2-2-4) مشترکات نظریات ................................................................................................................................
2-2-4-1) سرمایه انسانی .................................................................................................................................
2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ..........................................................................................................
2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)...............................................................................................................
40
41
42
42
2-2-5) سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................
2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری............................................................................................................
2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری...................................................................................................
2-2-5-3) منافع و مزایای اندازهگیری سرمایه فکری ........................................................................................
42
42
45
45
2-2-6) مدل ها و روش های اندازه گیری سرمایه فکری .................................................................................
49
2-2-6-1) مدل های سنجش غیرمالی سرمایه فکری .........................................................................................
49
2-2-6-2) مدل های سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ...................................................................................
52
2-2-7) گزارشدهی سرمایه فکری ...................................................................................................................
59
2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمایه فکری .......................................................................
60
2-2-7-2) محتوای گزارشدهی سرمایه فکری .................................................................................................
62
بخش دوم : مدیریت سود...................................................................................................................................
62
2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ..........................................................................................................
62
2-3-1) تعریف و تبیین مدیریت سود ...........................................................................................................
62
2-3-2) تاریخچه مدیریت سود........................................................................................................................
65
2-3-3) انواع مدیریت سود ..............................................................................................................................
67
2-3-4) انگیزه های مدیریت در مدیریت سود .................................................................................................
68
2-3-5) مدیریت سود و رابطه ی آن با هزینه – منفعت ...................................................................................
70
2-3-6) جایگاه مدیریت سود ...........................................................................................................................
71
2-3-7) فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار.....................................................................................................
72
2-3-8) روشهای مدیریت سود ......................................................................................................................
73
2-3-9) ابزارهای مدیریت سود ..........................................................................................................................
74
2-3-10) خصوصیات روشهای مدیریت سود ..................................................................................................
77
2-3-11) عوامل موثر بر مدیریت سود ............................................................................................................
80
2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مدیریت سود ........................................................................................
82
بخش سوم: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................
83
2-4-1) تحقیقات خارجی................................................................................................................................
83
2-4-2) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................
88
2-1) مقدمه
دراکر1 Drucker
(1993) اندیشمند معروف مدیریت می گوید: ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانش محور هستیم که در آن منابع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و ... نیست و منابع اقتصادی اصلی دانش خواهد بود. قرن 21، قرن اقتصاد دانش محور است. قبل از اقتصاد دانش محور، اقتصاد صنعتی حاکم بوده است. در این اقتصاد عوامل تولید ثروت اقتصادی، یکسری دارایی های فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول، ماشینآلات و ... بوده است و از ترکیب این عوامل اقتصادی، ثروت تولید میشد. در این اقتصاد، استفاده از دانش، به عنوان یک عامل تولید، نقش کمی داشته است اما در اقتصاد دانش محور، دانش یا سرمایه فکری2 Intellectual capital
به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود و فیزیکی، ارجحیت بیشتری پیدا میکند (بونیتس، 1998). در این اقتصاد، دارایی های فکری و بخصوص سرمایههای انسانی جزو مهمترین دارایی های سازمانی محسوب میشوند و موفقیت بالقوه سازمان ها ریشه در قابلیتهای فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود آنها (فلام هولدز و همکاران3 Flamholtz et al
،2002). با رشد اقتصاد دانش محور، بطور قابل ملاحظهای شاهد این موضوع هستیم که دارایی های نامشهود4 Intangible assets
شرکت ها در مقایسه با سایر دارایی های مشهود، عامل مهمی در حفظ و تحقق مزیت رقابتی پایدار آنها میبا شند.(تایلز و دیگران،2002)5 Tayles et al
گلدفینگر6 Goldfinger
(1994)، اقتصاد دانش محور را از سه بعد بررسی میکند :
بعد اول : تقاضایی برای مصنوعات نامشهود وجود دارد. (خدمات)
بعد دوم : دارایی های نامشهود بر عوامل تولید مسلط میشوند یعنی بیشتر عوامل تولید، از دارایی های نامشهود هستند و به عبارت دیگر دارایی های نامشهود در بین عوامل تولید، نقش بارزتر و بیشتری ایفا میکنند.
بعد سوم : قوانین جدیدی برای سازمان تجاری، رقابت و ارزشگذاری ظهور میکند.