ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 8 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فراهویت در معماری
همانطور که میدانید تحقیق ما درباره فراهویت در معماری است. و این فراهویت نه رسیدن به همه هویتهای مشترک میان انسانها بلکه پاسخگویی به ماهیت انسان است .
در این روند ابتدا باید بدانیم انسان کیست که طی این شناخت هم در پی یافتن
وجه مشترک همه انسانها هستیم .
سپس به بررسی نظر کریستوفر الکساندر تحت عنوان کیفیت بینام که در همه
انسانها مشترک است میپردازیم .
کریستوفر الکساندر معتقد است این کیفیت در بناها به وسیله طرح الگوهای زنده و
ایجاد زبان مشترک در همه میتواند تلاشی برای رسیدن به هویت جاودانه برای فضایی خاص باشد . و بعد به بیان دیدگاههای موافق و مخالف با این روند و حتی نیاز انسان به جاودانگی میپردازیم و در نهایت باید بگوییم که هدف ما رسیدن به نتیجه خاصی نیست .
فطرت
به گفته شایگان هر هویت ابا واجدادی و ارثی با هر خاستگاهی که داشته باشد از
بیرون تحمیل میشود و ما آن را تصاحب میکنیم بیآنکه فرصت انتخاب داشته باشیم هویت حقیقی نوعی آفرینش است .
ما میراثی داریم که سرچشمه آن خارج از چهارچوب فرهنگی است ارثیهای که
از طبیعت و از آنچه ما به مثابه موجود زیستی با دیگر انسانها اشتراک داریم به ما رسیده است .
با تکیه بر این هویت حقیقی انسانها دارای یک ماهیت مشترکندکه از آن تعبیر به فطرت میشود.
در فطرت وجوه اصلی بر چهار قسم است:
2
1- حقیقتجویی که به علم منتهی میشود.
2- نیایشگری که به دین منتهی میشود.
3- ایثارگری که به اخلاق منتهی میشود.
4- زیباییشناسی که به هنر منتهی میشود.
حال هنر یا زشت است یا زیبا اخلاق یا خوب است یا بد علم یا درست است یا
نادرست .
با توجه به این دانشها که از پس نیازها به وجود آمدهاند آیا ما میتوانیم معماری
بوجودآوریم که هم درست باشد هم زیبا هم خوب ؟ اگر بتوانیم به این معماری دست یابیم این معماری پاسخگو به انسان میباشد.
البته بایست بگوییم که دیدگاه ما بر اساس این اصول و معیارهای اولیهای است
که اعتقاد داریم همه ما بر آن متفقیم .
تعریف واژگان
فرا : حرکت از درون به بیرون ورا : حرکت در خارج
فراهویت : منظور مشترک بودن تمام هویتها نیست بلکه به ماهیت و سرشت انسانها
که در بین همه مشترک است اشاره میکند .
معماری فراهویت : معماری که در فرازمینه و فرازمانه خودش بتواند پاسخگوی نیاز
باشد.
فرازمینه: نه تنها به زمینه خود پاسخ دهد قابلیت حرکت به خارج از آن زمینه و
پاسخگویی به آن برتر را داشته باشد.
3
تعریف زمینه :
روح تاریخی و فرهنگ جامعه و مناسبات اجتماعی
روح هنرمند و طراح به عنوان یک عامل عصری با قابلیت فراعصری
ابزارتولید و زیربنای اقتصادی
نظام ساخت و فنآوری
سرزمین و اقلیم
فرا زمانه: قابلیت حرکت با زمانه را بایستی داشته باشد .
حال به بیان دیدگاه کریستوفر الکساندر در رابطه با این فراهویت میپردازیم و روند رسیدن به هویت جاودانه را بررسی میکنیم.