ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
پاورپوینت:ppt مدرسه دارالفنون و بررسی معماری آن
فرمت: ppt قابل ویرایش
تعداد اسلاید: 29
ppt کامل و آماده ارائه
قسمتی از متن
تاریخچه دارلفنون
ایران در دوران قاجاریه، جامعه ای محدود، بسته و به دور از هرگونه پیشرفت و تحول اجتماعی محسوب می شد.
قدرت سیاسی در جامعه به شکل هرم بود و شاه در راس تمام امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار داشت. پس از شاه درباریان و رجال سیاسی به دلیل نزدیکی به شاه و برخورداری از امتیازات سیاسی و اجتماعی در تحکیم مبانی قدرت شاه می کوشیدند و سعی در حفظ وضع موجود داشتند.
عدم انعطاف سیاسی حاکمان سبب شد تا تمام ارکان اجتماع تحت تاثیر دیکتاتوری شاه به دور از هرگونه تحول و پیشرفتی باقی بماند.
در مقابل جامعه ایرانی، جوامع اروپایی دوران فئودالیسم و قدرت های بلامنازع سیاسی را پشت سر گذاشته بودند و به مرحله حکومت های مشروطه رسیده بودند.
بسیاری از دولتمردان ایرانی از این تحولات اطلاعی نداشتند و آگاهی آنان در حد رییس یک ایل بود.
آنان نه با علوم و فنون جدید آشنا بودند و نه درصدد آشنا شدن با دنیای پیرامون بودند. این افراد منافع خود را در حفظ وضع موجود می دیدند و با اندیشه های نو و توسعه گرا مخالف بودند زیرا توسعه و پیشرفت سبب تحرک اجتماعی می شد و مسلما تحول فکر و اندیشه بر دیواره های قطور استبداد فشار وارد می کرد. در واقع شاه و اطرافیانش منافع خود را در دیکتاتوری مطلق و جامعه بسته و ناآگاه جست وجو می کردند. به این ترتیب ایران قرن ۱۳ هـ.ش برابر با قرن ۱۹ میلادی با جامعه غربی در همان زمان قابل مقایسه نبود.