بخشی از متن:
در این ppt به معماری بنا های شاخص پیش از اسلام پرداخته می شود و با تصاویر از زوایای گوناگون و پلان بناها اطلاعات جامعی درباره این آثار ارایه می شود.
تاریخ تمدن انسانی
تپه زاغه : 6500 سال پیش از میلاد
تپه سیلک: 3000 تا 4000 پیش از میلاد
شیوه سومری
چغازنبیل:1250 سال پیش از میلاد
معماری ارارتوها
اصول معماری ایرانی
شیوه های معماری ایرانی
پارس ها
استودان ها
کعبه زرتشت (نقش رستم)
معماری پارسی
نیارش پاسارگاد (شهر مادر سلیمان):550 پس از میلاد
پاسارگاد آرامگاه کوروش بزرگ
کاخ دروازه
کاخ اختصاصی
آرامگاه کمبوجیه ( زندان سلیمان)
تل تخت(تخت سلیمان)
تخت جمشید
سایت پلان
فرم پلکان و جان پناه درگاه غربی
حضور آپادانا در جداره غربی صفه
ایوان شرقی آپادانا (و کاخ سه دروازه)
برج های آپادانا
تالار مرکزی آپادانا
تچر
نقوش کاخ تچر
مقایسه نقوش هدیش و تچر
پلان سه دروازه
نقوش درگاه ها
فایل حاضر به صورت ppt و شامل 73 صفحه و قابل ویرایش می باشد. به همراه عکس و توضیحات مناسب با متن و کامل
بخشی از متن:
در این پاور پوینت به بررسی معماری وطراحی بخش های مختلف به همراه پلان طبقات گوناگون بیمارستانهای قلب ایندیاناپولیس آمریکا ، بیمارستان منطقهای یوتاه آمریکا و بیمارستان دکتر هنریکو آمریکا پرداخته شده است .
در این ppt مسیر های دسترسی به بخشهای مختلف و ملزومات هر بخش با تصاویر گویا بیان شده.
بیمارستان قلب ایندیاناپولیس آمریکا
نمای این بیمارستان
پلان طبقات
پارکینگها
اتاقهای بستری
بیمارستان منطقهای یوتاه آمریکا
محوطه سازی
فضاهای داخلی
پلان طبقات
بیمارستان دکتر هنریکو آمریکا
معرفی برخی از فضاهای بیمارستان
زونبندی بخش های اصلی بیمارستان
پلان طبقات
بخش اورژانس
اتاق های عمل جراحی
اتاق های عمل جراحی و روابط آنها با یکدیگر
بخش مراقبت های ویژهCCUICU
اتاق ها و فضاهایی مرتبط باآن
الگوی حرکتی بخش بیماران بستری
اتاق بستری 4 تختخوابی
اتاق بستری 1 تختخوابی ایزوله
دوش وتوالت ودستشویی معلولان درتمام سطوح بیمارستانها
دیاگرام همجواری فضاهای بخش های اصلی( بستری)
زون بندی مسیرحرکتی افراد
زون بندی آلودگی
زون بندی ایستگاه پرستاری
کنترل ایستگاه پرستاری بر فضاها
پله فراربخش های بستری داخلی/جراحی درکلیه سطوح بیمارستانها
فایل حاضر به صورت ppt و شامل 52 صفحه و قابل ویرایش می باشد. به همراه عکس و توضیحات مناسب با متن و کامل
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
برای خرید این محصول به پایین مراجعه کنید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : پاورپوینت معماری طبیعت گرا (ارگانیک)
تعداد صفحات (پاور) : 64
حجم فایل اصلی : 2.6 mb
...........................
عکسی از فایل موجود
عکس را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
فایل word تحقیق الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران (پروژه معماری اسلامی) در 93صفحه
بخشی از متن:
ppt معماری اقلیم گرم و خشک (تحقیق انسان طبیعت و معماری) در 16 اسلاید
بخشی از متن:
ppt معماری پایدار
کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه تعریف پایداری را این گونه پیشنهاد کرده است : تاُمین کردن نیازهای کنونی بدون لطمه زدن به توانایی نسل های آینده برای بر آوردن نیازهای خاص خود . در این تعریف ضمن این که به نقش های اخلاقی انسان ها در حیات ابدی شان در کره خاکی اشاره نشده ، مرتبه و ارزش ارکان و مؤلفه های دیگر دخیل در ایجاد نظام زیست جهانی نیز نادیده گرفته شده است . نیاز به یافتن راه حل های بلند مدت که تداوم بقا و رفاه انسان را تضمین کند ، از یافتن واژگان مناسب برای تشریح این نیاز ، بسیار ضروری تر است . از این لحاظ ، بحث و مجادله درباره اصطلاح های معماری سبز ، پایدار ، یا بوم سازگار ، خیلی مهم نیست. معماری یکی از شاخص ترین صورت های فعالیت اقتصادی است . نابودی زمین توسط ما منجر به نابودی 27000 گونه زیستی در یکسال میشود یعنی هفتاد و چهار انقراض در یک روز و یا سه نابودی در یک ساعت! مدارک جدیدتری براساس مجله تایم مورخ 31 ژانویه 2000، این تعداد را بالاتر نشان میدهد یعنی صدها انقراض در یک روز.
ضرورت بوم شناسی و مسائل زیست محیطی: گرم شدگی کره زمین، نازک شدن لایه ازن بعلت استفاده از انواع آلاینده ها، افزایش آلودگی محیط زیست و انقراض گونههای زیستی.
توسعه وتغییر محیط زیست: باعث از بین بردن زمینهای کشاورزی، فرسایش خاک و آلوده کننده محیط زیست و به مخاطره انداختن سلامتی و بهداشت مردم است اصطلاح پایداری (sustainable) برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان (رویارویی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیازهایشان) مطرح شد.
ppt معماری پایدار دارای 56 اسلاید بوده که می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این ppt می توانید برای دروس مبانی نظری معماری معماری معاصر و معماری جهان استفاده نمایید.
عنوان: معماری پایدار
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 6.25 MB
صفحات: 56 اسلاید
برای مشاهده تصویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt اینجا کلیک کنید
بخشی از متن:
ppt گنبد در معماری ایران
پوشش گنبد در ایران پییشنه ای دیرینه دارد . کمبود چوبهای استوار و کشیده که در حقیقت عنصر اصـلی پوشش تخت است ، سبب شده است که پوشش سغ sagh و گنبد روایی پیدا کند و بخصوص در دهانه های وسیع ترجای پوشش تحت را بگیرد . قدیمیترین شکل های منحنی در پوشش زیرین چغازنبیل متعلق به هزاره دوم دیده شده است .
با وقفه طولانی در دوران هخامنشی معماری درخشانی با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارائی جلوه دارد ولی چه قبل و چه بعد از آن بعلت فراهم نبودن شرایط خاص اقتصادی در این دوران آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره همیشه میسر نبوده و در جنگل ها و جلگه های این سرزمین هم چوب مناسب پوشش پرورش نمی یافته است لذا طاقهای منحنی و گنبد جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری ایران به آسانی پیدا می کنند .
در متون موجود ، دیرینه ترین گنبدی که به آن اشاره می شود مربوط به دوران اشکانی و اوایل ساسانی است . این گنبد در شهر فیروز آباد و به قطر ۱۰/۱۶ متر بنا شده است . چنانچه ابن البلخی در توصیف شهر فیروز آباد و گنبدی که در میانه شهر برپا شده می گوید : اردشیر شهر فیروزآباد ، که اکنون هست بنا کرد و شکل آن مدور است چنانک دایره پرگار باشد . در میان شهر آنجا که مثلاً نقطه پرگار باشد دکهٔ انباشته برآورده است و نام آن ایوان کرده و عرب آنرا طربال گویند و بر سر آن دکه سایها ساخته و در میان گاه آن گنبدی عظیم برآورده و آنرا گنبد کیرمان گویند و طول چهار دیوار این گنبد تا زیر قبه آن هفتاد و پنج گز است و این دیوارها از سنگ خارا برآورده است و پس قبه عظیم از آجر بر سر آن نهاده و آب از یک فرسنگ از سر کوه رانده و به فواره بر این سر بالا آورده و دو غدیر است که یکی بوم پیر گویند و دیگر بوم جوان و بر هر غدیری آتشگاهی کرده است .
ppt گنبد در معماری ایران دارای 68 اسلاید بوده که می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این ppt می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.
فهرست:
مقدمه
تعریف هندسی گنبد
چپیره
ترمبه (سرمبه یا سلمبه)
فیلپوش
ترمبه پتگین (پتکین patkin)
ترمبه پتگونه یا پتکانه
سکنج (چین و چروک)
طاق بندی یا طاق بست
کاربندی یا کاربست
گنبدهای دوپوسته کاملا از هم گسسته یا گسیخته
آهیانه
- انواع پوسته های آهیانه
طرز چیدن مصالح گنبد
طرز ساختن گنبد
طرز ساختن گنبدهای ترکین
عنوان: گنبد در معماری ایران
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 1.9 MB
صفحات: 68 اسلاید
برای مشاهده تصویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt اینجا کلیک کنید
بخشی از متن:
ppt گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی
گنبد سازه ای است معمارانه شبیه نیمکرهای توخالی. تاریخ ساخت گنبد با مواد گوناگون به پیش از تاریخ میرسد. گنبدهای پیش کرده، پیش رونده در خاور میانه باستان در ساختمانها و مقبرهها یافت میشود. ساخت اولین گنبدهای فنی پیشرفته در اروپا در انقلاب معماری رومی آغاز شد، هنگامی که رومیها فضاهای بزرگ داخلی معابد و ساختمانهای عمومی، مانند پانتئون را می ساختند.
از جمله خصوصیات اقلیمی طاق های قوسی و گنبدی در مناطق گرم و خشک این است که ارتفاع اطاق از کف تا زیر طاق، زیاد می باشد و لذا می توان یک تهویه طبیعی عمودی در اطاق به وجود آورد. از آنجاییکه هوای گرم، سبکتر است و به بالا صعود می کند و هوای خنکتر، جایگزین آن می شود، با تعبیه چند دریچه در اطراف و یا نوک اطاق، هوای گرم از دریچه ها خارج می شود و یک جریان طبیعی هوا از پایین به بالا برقرار می شود که جهت تامین آسایش در فصول گرم، مناسب است .
از مزایای دیگر طاق قوسی و گنبد اینکه، باد از روی سطح محدب، با سهولت بیشتری رد می شود و فرسایش و تخریب کمتری را موجب می گردد؛ و مطلب آخر، از آنجاییکه طاق قوسی و یا گنبد، یک ساختار سه بعدی است، لذا در مقابل نیرو های جانبی مانند باد و زلزله، مقاومت بهتری دارد؛ البته هرچه وزن طاق کمتر و مرکز ثقل ساختمان در سطح پایین تری قرار گرفته باشد، مقاومت ساختمان در مقابل نیرو های جانبی، بیشتر خواهد بود.
در سرزمینهایی مثل روم شکل نیمکره را برای گنبد بر میگزیدند و چون میانتار رانش بر منحنی آن منطبق نمیشد ناچار بودند که کنارههای آن را هرچه ستبرتر کنند تا در برابر رانش سدی باشد، در صورتی که معماران ایرانی نیم دایره را برای پوشش مناسب نمیدانستند و شکلهائی نظیر تخم مرغی و هلو چینی و بیضی را انتخاب میکردند که خود به خود میانتار رانش بود و این انتخاب باعث میشد که بتواند ضخامت گنبد را در خاستگاه و پاکار تنها به اندازه یک شانزدهم دهانه بگیرند.
ppt گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی دارای 19 اسلاید بوده که می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این ppt می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.
فهرست:
مقدمه
ویژگی های گنبد
خصوصیات طاق ها و گنبد ها
تاریخچه گنبد
انواع گنبد
تقسیم بندی پیرنیا
گنبد در دوران ساسانیان
جایگاه گنبد در معماری اسلامی
عنوان: گنبد و ویژگی های آن
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 3.55 MB
صفحات: 19 اسلاید
برای مشاهده تصویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt اینجا کلیک کنید
.
بخشی از متن:
ppt کاشی و کاشی کاری در معماری
کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته میشود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلیمتر است، و یک روی آن دارای سطحی شیشهای بوده و کاملاًّ صاف و صیقلی میباشد. کاشی محصولات سفالین و سرامیکی است که در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژهای دارد مانند حمامها، توالتها، آشپزخانهها و آب ریزگاههای عمومی و غیره. کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار میرود. واژه کاشی از نام شهر کاشان اقتباس شده که از اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال سازی مشهور بود.
هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که زیباترین و قدیمی ترین آنها کاشی های فیروزه ای اصفهان است و کتیبه های تاریخی مناره های دوران سلجوقی با آنها تزیین شده است. قرن هشتم هجری دورانی است که این هنر زیبا برای تزیین بناها کاربرد فراوان پیدا کرد و تا اواخر قرن دوازدهم هجری (انقراض صفویه) ادامه داشت.
به تدریج استفاده از کاشی با نقوش گل و بوته و مخصوصاً نوع خشت و هفت رنگ که مخصوص مساجد بود، به منازل نیز راه یافت و استادان کاشیکار اصفهانی پا را از گل و بوته و اشکال هندسی فراتر نهاده و نقش انواع حیوانات و پرندگان را در کاخها و منازل متداول کردند، هنر کاشیکاری همچنان مورد استفاده هنرمندان اصفهانی بود به طوری که در بیشتر بناها کاربرد داشت. درحال حاضر کاشیکاری و کاشی سازی از هنرهای دستی اصفهان است و اساتید این هنر مانند مرحوم مصدق زاده و آقاحسین مصدق زاده و کارگاههای متعدد کاشی سازی به تولید این فرآورده هنری مشغول هستند.
ppt کاشی و کاشی کاری در معماری دارای 29 اسلاید بوده و در آن تصاویر همراه با توضیحات کامل ارائه شده است و می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این ppt می توانید برای دروس معماری اسلامی ، عناصر و جزییات ، مواد و مصالح ساختمانی و ... استفاده نمایید.
فهرست:
فصل اول: کاشی
مراحل تهیه کاشی
- ساختن گل
- قالب گیری
- خشک کردن
- پختن کاشی
- لعاب دادن روی کاشی
مواد تشکیل دهنده کاشی
تاریخچه هنر کاشیکاری درایران
فصل دوم: کاشی کاری
کاشی و کاربرد آن
اساتید کاشی کاری
کاشی معرق
کاشی هفت رنگ
خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی
نتیجه گیری
عنوان: کاشی و کاشی کاری در معماری
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 3.59 MB
صفحات: 29 اسلاید
جهت مشاهده پیش نمایش اسلاید های این ppt کلیک کنید
بخشی از متن:
ppt کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی
ساده تر از همه چنین میتوان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای میدهد و بزرگترین نوع ساختمانهای اسلامی است. پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمدهای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگانهایی واقع شدهاند که نمای داخلی را مفصل بندی میکنند. در پشت آنها حجرههای کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجرههای پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجرههای بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده میشد.
پر رونقترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را میتوان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها میدانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می دانند. هر چند که ممکن است آن کاروانسرا بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده است، میتوان کاروانسرای شاه عباسی کرج را نام برد که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای 1078 تا 1109 احداث گردیده است.
ppt کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی دارای 31 اسلاید بوده و تصاویر همراه با توضیحات کامل در آن ارائه شده است و می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این ppt را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. این ppt می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.
فهرست:
کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی
کاروانسرا
سرپناه در سفر
کاروانسراهای ایران در گذر زمان
کاروانسرا در دوره اسلامی
انواع کاروان سراها
- کاروانسراهای مدور
- کاروانسراهای چند ضلعی حیاط دار
- کاروانسراهای دو ایوانی
- کاروانسراها با تالار ستون دار
- کاروانسراهای چهار ایوانی
- کاروانسراها با طرح متفرقه
معماری کاروانسراها
کارکردهای چند گانه کاروانسرا
- معماری
- اقتصادی
- اجتماعی
- فرهنگی
- سیاسی
عنوان: کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 1.8 MB
صفحات: 31 اسلاید
بخشی از متن:
ppt زیبایی شناسی در معماری همراه با فایل ورد
مخصوص رشته معماری
فایل ورد : 19 صفحه
فایل ppt : 26 اسلاید
بخشی از متن:
ppt انسان،طبیعت،معماری
عنوان: نور در معماری
تعداد صفحات:40
توضیحات: پارورپوینت با طرحی فوق العاده،بک گراند زیبا و جذاب،فونت های زیبا و هنری،مطالب کاملا جدید و کاملوتجزیه و تحلیل کامل
ppt بصورت رایگان(فقط هزینه مقاله)
+مقاله کامل پاورپوینت19 صفحه
تصاویری از محیط پاورپوینت:
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
برای خرید این محصول به پایین مراجعه کنید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : پاورپوینت معماری و موسیقی
تعداد صفحات (پاور) : 29
حجم فایل اصلی :579 kb
...........................
عکسی از فایل موجود
عکس را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
برای خرید این محصول به پایین مراجعه کنید.
............................
دسته بندی : معماری اسلامی
............................
شامل :
موضوع : ppt تزیینات وابسته به معماری ایران ( مقرنس )
تعداد صفحات (پاور) : 47
حجم فایل اصلی : 2.5 mb
...........................
عکسی از فایل موجود
عکس را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
برای خرید این محصول به پایین مراجعه کنید.
............................
دسته بندی : معماری اسلامی
............................
شامل :
موضوع : پاورپوینت نقش آب در معماری ایرانی اسلامی
تعداد صفحات (پاور) : 50
حجم فایل اصلی : 4.96 mb
...........................
عکسی از فایل موجود
عکس را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
برای خرید این محصول به پایین مراجعه کنید.
............................
دسته بندی : معماری اسلامی
............................
شامل :
موضوع : پاورپوینت تزئینات اسلامی در معماری ایران
تعداد صفحات (پاور) : 43
حجم فایل اصلی : 9.72 mb
...........................
عکسی از فایل موجود
عکس را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
باروک در معنی اصلی خود عبارتست از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمیشود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده میشود. این سبک هنری دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است. هنرمندان در باروک بر خلاف دوران کلاسیک با احساس خود حرکت میکنند و احساس را مقدم بر عقل میدانستند. معماری باروک از ایتالیا شروع شد و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریباً از اوایل قرن ۱۷ تا اواسط قرن ۱۸ در بیشتر کشورهای لاتین گسترش یافت. از نظر منتقدین قرن نوزدهم معماری باروک عبارت است از معماری کلاسیک منحط بیساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.
تعداد اسلاید آن 14 اسلاید آماده و ظاهری زیبا می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده بودن مقالات و ظاهر زیبای اسلایدها می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا باز کنید
بخشی از متن:
ایران در مرز میانه گرایش های شدید مذهبی و باورهای تاریخی و فرهنگی و آیینی از یک سوء و مختصات نظم پذیری وبریدن از هستی شناسی به شیوه کهن و روی آوری به معرفت شناسی ( epistemology ) از طریق عقل محوری خود بنیان ابزار ساز جهان مدرن از سویی دیگر ؛قرار گرفته است که در آن حتی بازگشت مجدد به اسطورها و مناسک آیینی از دیدگاه عقلی و کاربردی صورت می گیرد و از ابعاد ایمانی و اعتقادی تهی است .
سرفصل :
پیوند معماری با طبیعت
هندسه
شفافیت و تداوم
راز و ابهام
چشمدل
پیدایش فرم در معماری ایرانی
فرمهای ساده
برجها و منارها
ایوان
تالار
چهار طاق
دالان
حیاط فرمهای مرکب
تاریخچه معماری معاصر ایران
برسی آثار دو معمار معاصر ایرانی
مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول
سیر تحول و ویژگیهای معماری میرمیران
بنای مجموعة فرهنگستانهای ایران
بنای مجموعة ورزشی رفسنجان
بنای کتابخانة ملی ایران
بنای موزة ملی آب ایران
بیش از 61 صفحه فایل Word
بخشی از متن:
قالب بندی : ورد
9 صفحه
شرح مختصر : اهمیت تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور ما که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است.انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.
بطورکلی،این پژوهش ها به دو صورت نظری وعملی انجام می گیرد.دروجه اول،مباحث نظری مربوط به اقلیم و ساختمان،مورد بررسی قرارمی گیرد و در وجه دوم،با بهره جستن از آمار آب و هوایی مناطق مختلف و انجام تقسیم بندی های اقلیمی،همچنین با استفاده از نمونه های ساختمانی مناطق مختلف اقلیمی،آزمایش ها و محاسبات دقیق صورت می گیرد
سرفصل :
تاثیر اقلیم در معماری
حوزه های اقلیمی ایران
تقسیمات اقلیمی در جهان
تقسیمات اقلیمی در ایران
تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب
اقلیم و ساختمان
تابش آفتاب و تأثیرآن بر ساختمان و محیط اطراف
شرایط اقلیمی و خصوصیات آب و هوایی
فرم بنا
استفاده از ایوان و حیاط کوچک در بنا
پلان ، فرم بنا و نحوه قرار گیری آن
اتاق های کوچک با ارتفاع کم
بازشوهای کوچک
دیوارهای نسبتا قطور
بام های مسطح
کالبد شهری و روستایی
اقلیم گرم و خشک
تهویه موردنیاز اقلیم گرم و خشک
بخشی از متن:
قالب بندی : word
15 صفحه
شرح مختصر : بررسی تحولات معماری معاصر ایران در دورههای مختلف، از نظر چگونگی توجه به معماری گذشته، موضوعی است که سیدهادی میرمیران، بارها در سخنرانیها و نوشتههای خویش، به آن پرداخته است. به اعتقاد او، معماری معاصر ایران اگرچه در بخش عمده خود، همواره دغدغه تاریخ معماری ایران را داشته و تلاشهایی را در جهت برقراری پیوند با معماری گذشته و تداوم آن به عمل آورده است، لیکن توجه معماری ایران به معماری گذشته، بیشتر سطحی و ظاهری بوده و توجه چندان عمیقی به روح کلی معماری گذشته و نیز اصول و مبانی آن و بهکارگیری این اصول و به ویژه تکامل آن، نداشته است. از دیدگاه میرمیران، شروع معماری معاصر ایران را میتوان از حدود سال 1300 شمسی به بعد تصور کرد؛ دورهای که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی، جریان زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران تغییر کرد، سیمای شهرهای ایران متحول شد و ساختمانهای جدیدی متناسب با نیازهای زندگی مدرن، مانند واحدها و مجموعههای مسکونی جدید، ادارات، کارخانجات، بانکها، ایستگاههای راهآهن، دانشگاهها و …، در شهرها به وجود آمدند. این بناها بر خلاف بناهای قبل از تاریخ معاصر که به دست معماران سنتی طراحی و ساخته میشدند، به تدریج به دست معماران تحصیلکرده طراحی گردیدند که این معماران در ابتدا عمدتاً غیرایرانی بودند و سپس اندکاندک معماران ایرانی که در مدارس معماری خارج از ایران تحصیل کرده بودند و به دنبال آن، با ایجاد اولین مدرسه معماری ایران در حدود سالهای 1320، معماران دانشآموخته در داخل ایران، نیز به آنها اضافه شدند.
فهرست :
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران
دوره اول: از 1300 تا 1320
دوره دوم: از 1320 تا اواخر دهه 1340
دوره چهارم: از 1357 تاکنون
معماری معاصر-باغ فردوس
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی
مشخصات بنا
عوامل تزئین شده
نوع بهره برداری
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس
منابع
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان کفپوش به صورت فایل پاور و قابل ویرایش در 66اسلاید می باشد. همراه با مطالب و عکس مربوط به آن می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان انواع دیوارهای کناف در ساختمان به صورت فایل پاور و قابل ویرایش در 58 اسلاید می باشد. همراه با مطالب و عکس مربوط به آن می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان پوششهای داخلی و نمای بیرونی ساختمان در معماری به صورت فایل پاور و قابل ویرایش در 88 اسلاید می باشد. همراه با مطالب و عکس مربوط به آن می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان نور در معماری به صورت فایل پاور و قابل ویرایش در 63 اسلاید می باشد. همراه با مطالب و عکس می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
موزه ملی ایران مجموعهای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نامهای موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ میباشد که فضای داخلی موزه دوران اسلامی در سال ۱۳۸۷ توسط گروه معماران آرل بازسازی شد.
موزه ملی ایران مهمترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعههای باستان شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دورانهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست آوردهای فناوری ایرانیان است.
تعداد اسلاید آن 43 اسلاید آماده و ظاهری زیبا می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده بودن مقالات و ظاهر زیبای اسلایدها می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا باز کنید
بخشی از متن:
دراین ساعت یک پاور پوینت زیبا وکاربردی برای رشته معماری را آماده کرده ایم.در این پاور ساختمان ها از همه لحاظ مورد دسته بندی قرار گرفته اند وتحقیق کامل وجامعی از تمامی کتاب های معماری وسایت ها جمع آوری شده است.این مقاله برای ارائه در کلاس بسیار مفید وجامع میباشد. 36 اسلاید
فهرست پاور:(البته این فهرست قسمتی از پاور میباشد ومطالب بیشتری در این مقاله گنجانده شده.)
بخشی از متن:
ppt روانشناسی محیط در معماری
روانشناسی محیطی مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان است. به عقیده جیفورد (Gifford) روانشناسی محیطی با شاخه اصلی روانشناسی تفاوت دارد زیرا به محیط فیزیکی روزمره می پردازد. این علم چارچوبی از نقطه نظرات، تحقیقها و فرضیات را فراهم می آورد که می تواند به ما در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط اطراف، کمک کند. با استفاده از این دانش می توان پیش از طراحی و ساخت، ارزیابیهایی را انجام داد که بهترین ابزار برای طراحان حرفه ای به حساب می آید. اگر ما بدانیم چه چیز در گذشته عملکرد بهتری از خود نشانداده است، برای طراحی بهتر در آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت. با استفاده از تئوریهای کنترل می توان مشاهده کرد که محیط نقش اساسی را در شکل گیری احساس ارزشها و توانمند ساختن برای افراد و گروههای مختلف ایفاء می کند. فرضیه فضای قابل دفاع پیشبینی می کند که تغییرات مشخصی در طراحی فضاهای مسکونی که باعث کاهش فضاهای شهری عمومی و افزایش طبیعی نظارت، بازبینی و حس مالکیت توسط ساکنین می شود، باعث کاهش جرم خواهد شد. در محله هایی در اوهایو و نیویورک با در نظر گرفتن این امر در طراحی و توجه به فضاهای قابل دفاع، نرخ جرم کاهش یافته است. نمونه دیگر پارکی در یکی از محلات سیاتل می باشد که ساکنان محله نهایت مراقبت و نگهداری را از پارک محله خود انجام می دهند. شهروندان نقش فعالی را در از بین بردن علفهای هرز، تمیزکردن مسیرها و بطور کلی مراقبت از سلامت پارک ایفاء می کنند. در اصل آنها پارک را مال خود می دانند.
ppt روانشناسی محیط در معماری برای دروس معماری منظر ، طراحی معماری ، تنظیم شرایط محیطی و ... کاربرد دارد. این ppt در 35 اسلاید آماده شده که در ادامه می توانید بخشی از آن را مطالعه نموده و فهرست مطالب این ppt را نیز مشاهده نمایید و در صورت تمایل اقدام به خرید ppt روانشناسی محیط در معماری نمایید.
فضای معماری با زندگی رابطه ای نا گسستنی دارد . انسان هنگامی که متولد می شود در فضایی جدید قرار می گیرد که همان فضای معماری است. انسان در فضای معماری زندگی می کند، به فضا فکر میکند و فضا را خلق می نماید . معماری هنر به نظم درآوردن فضاست و انسان نمی تواند قبل از آنکه افعال خود را منظم کرده و به زندگی خود نوعی سازمان بخشیده باشد فضا را به نظم درآورد. رابطه انسان با فضای معماری رابطه ای است روزمره که بخش مهمی از زندگی او را در بر می گیرد. زیرا انسان این فضا را از درون نیز تجربه می کند . از این رو بعد از قرن ها هنوز مساله اصلی معماری، فضا و زندگی و چگونگی ارتباط بین این دو است. فضای معماری که اصلی ترین وجه معماری است، از طریق اصلی ترین وجه زندگی یعنی خلاقیت می تواند ایجاد شود.
فهرست:
رابطه انسان ، فضا ، معماری
عناصر خطی عمودی در معماری
فرم های الحاقی و برش یافته
فرم های مجموعه ای
تفکیک وجه
روانشناسی در معماری
فضاهای معماری
روانشناسی رنگ و معماری ایرانی
اهمیت روانشناسی در معماری مدارس
فلسفه معماری ویژگیهای روحانی و فرا واقعی
روانشناسی محیط و معماری منظر
تفاوت های طراحی درک محیطی و درک عامیانه
تعادل در معماری
انواع تعادل
خلاقیت در معماری
تکنیک های خلاقیت
بافت
شکل
حجم
روانشناسی در طراحی داخلی
عنوان: روانشناسی محیط در معماری
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: 1.58 MB
صفحات: 35 اسلاید
ارائه شده در فروشگاه سازه برتر
پیش نمایش اسلایدها:
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان انواع سقف ها به صورت فایل ppt و قابل ویرایش در 69اسلاید می باشد.دارای توضیح همراه با عکس مربوط به توضیح می باشد.
جهت استفاده تمامی دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان معماری و موسیقی به صورت فایل ppt و قابل ویرایش در 55 اسلاید می باشد.دارای توضیح همراه با عکس مربوط به توضیح می باشد.
جهت استفاده تمامی دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اظافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
...............................
دسته بندی : انسان طبیعت معماری
...............................
ppt معماری پایدار 2.......(شامل 2 پاورپوینت)
...............................
تعداد صفحات : 31 + 17
حجم فایل اصلی (کل) : 5.11 mb
...............................
عکس هایی از ppt موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با اندازه واقعی مشاهده کنید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اظافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
...............................
دسته بندی : انسان طبیعت معماری
...............................
ppt معماری سبز 2
...............................
تعداد صفحات : 56
حجم فایل اصلی : 15.8 mb
...............................
عکس هایی از ppt موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با اندازه واقعی مشاهده کنید.
بخشی از متن:
در این بخش یک پروژه ی بسیار کامل و جامع را برای درس معماری معاصر در 94 اسلاید برای دانلود قرار داده ایم.
.
مدارک تحصیلی لیسکیند :
آثار و کارهای مهم لیسکیند :
بخشی از متن:
ppt سازه های فضاکار در معماری به صورت فایل ppt و قابل ویرایش در 71 اسلاید می باشد.همراه با تصویر و توضیحات لازم می باشد.
قابل ویرایش می باشد.
جهت استفاده تمامی دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : ppt مبانی نظری معماری معاصر و اسلامی در ایران
تعداد صفحات (پاور) : 59
حجم فایل اصلی : 4.56 mb
عکس هایی از فایل های موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : ppt معماری و نقاشی
تعداد صفحات (پاور) : 47
حجم فایل اصلی :.11.6 mb
عکس هایی از فایل های موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
ppt معماری به عنوان ریتم در معماری به صورت فایل ppt و قابل ویرایش در 24 اسلاید می باشد.
هماره با تصاوبر و مطلب می باشد.
جهت استفاده تمامی دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt معماری به عنوان نور در معماری در 39اسلاید و قایل ویرایش می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری می باشد.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : ppt نقش آب در معماری ایران
تعداد صفحات (پاور) : 115
حجم فایل اصلی :.6.03 mb
عکس هایی از فایل های موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
این ppt زیبا را دریافت کنید و مطالبی به آن اضافه یا کم کنید و استایل یا رنگ و افکت های دلخواه خود را روی آنها اعمال کنید و نام خود را وارد کنید و با خیالی آسوده پروژه خود را تحویل دهید و بهترین نمرات را کسب نمایید.
............................
دسته بندی : مبانی نظری معماری
............................
شامل :
موضوع : ppt نجوم در معماری 3
تعداد صفحات (پاور) : 16
حجم فایل اصلی :1.75 mb
عکس هایی از فایل های موجود
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده نمایید.
بخشی از متن:
ppt معماری پیش از اسلام در 159 اسلاید و قابل ویرایش می باشد.
دارای تصاوبر و مطلب می باشد. به طوری که در کنار هر مطلب عکس مرتبط با آن مطلب گذاشته شده است.
جهت استفاده تمامی دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt سبک معماری امپرسیونیسم در 54 اسلاید و قابل ویرایش می باشد.
دارای مطالب و همراه با عکس می باشد.
جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری
بخشی از متن:
ppt سبک معماری نئوکلاسیسم در 66 اسلاید و قابل ویرایش می باشد.
دارای مطلب و همراه با عکس می باشد.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
تقارن symmetry یعنی یکی شدن
تصویر یک شئ با خود آن شئ وقتی
یک تبدیل روی آن صورت می گیرد.
به عبارتی اگر یک شئ با انجام یک
تبدیل به خودش تبدیل شود می گوییم
نسبت به آن تبدیل تقارن دارد.
تقارن در واقع یک ویژگی هندسی اجسام است. البته در نگاه اول! هنگامی میگوییم چیزی متقارن است که وقتی یک تبدیل روی آن انجام میدهیم، مثلاً آنرا میچرخانیم باز هم همان شکل یا جسم قبلی باشد.
سه دسته تقارن اصلی داریم:
تقارن انعکاسی
تقارن دورانی
تقارن انتقالی و ...
31 اسلاید
بخشی از متن:
ppt 20 اسلایده ی تحلیل بیمارستان میلاد تهران شامل عکس ها ، طرح های معماری ، برسی های معماری ، ورودی خروجی ، محل ساختمان های و.....
بخشی از متن:
پروژه ppt معماری فولدینگ به صورت اختصاصی از سوی فروشگاه جامع دانشجو خدمت شما دوستان عزیز برای دانلود قرار گرفته است ، که دارای 51 اسلاید کامل و قابل ویرایش می باشد.
معماری فولدینگ
فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .
فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته
فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی رامطرح می کند.
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( ۱۹۷۲) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
بخشی از متن:
53 اسلاید
معماری بیزانس عنوان پاورپوینتی است که در این بخش از سازه برتر برای دانلود رایگان آماده کرده ایم. این ppt ۵۳ اسلاید دارد و بصورت کامل در مورد معماری شهر بیزانس به توضیح پرداخته است.
بخشی از پاورپونت معماری بیزانس:
پیشینه تاریخی: دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تقسیم نمود، و عملاً اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. پس از آن کنستانتین شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتینوپل (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به طور شگفت انگیزی در سرنوشت شهر (روم) مرکز امپراتوری مؤثر واقع شد و با تضعیف قدرت امپراتوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد، و بدین طریق امپراتورزی روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد.
بیزانس، شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای که کوتاهترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت های پابرجایی بوده اند، به طوریکه سلطه ی دیگران را به دشواری پذیرا شده اند. مثلاً یکی از حکمرانان هوادار اسپارت که در سال ۴۰۵ ق.م بر این شهر تحمیل شد، پس از ۱۶ سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد.
.
.
بخشی از متن:
39 اسلاید
از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد.درهنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند.
یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد.
نور و معماری :
نور، اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است . در تاریکی مطلق ، ما نه فضا را می توانیم ببینیم و نه فرم و رنگ را . اما نور تنها یک ضرورت فیزیکی نیست . بلکه ارزش روانشناختی آن یکی از مهمترین عوامل زندگی انسانی در همه زمینه هاست . موریس لاپیدوس (Morris Lapidus) می گوید «انسانها مانند پشه هستند . هر کجا نوری باشد به سمت آن هجوم می برند بدون اینکه بدانند چرا. چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمت روشنایی می رویم .
نور، ما را به خود جذب می کند » . نور همیشه علاوه بر استفاده کاربردی دارای ارزش نمادین نیز بوده است . نور جزیی از ذات زندگی بوده و در بسیاری از فرهنگ ها نور ، یا خورشید ، به عنوان منبع نور ، عنصری خدایی محسوب می شده و آن را ارج می نهاده اند.
در مصر باستان نیز نور دارای اهمیتی ویژه بوده است. بنا به موقعیت سرزمین مصر ، شدت نور و در نتیجه تضاد میان سایه و روشن بسیار زیاد می باشد .
فرم های صریح و هندسی که در معماری مصر از آن استفاده می شده است با گوشه های تیز و دقیق در زیر نور شدید اثری خاص داشته اند .
معماری بازی هنرمندانه دقیق و خیره کننده مجموعه ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است . چشم های ما برای این آفریده شده اند که فرم ها را زیر نور ببینیم : ” این سایه و روشن هاد که فرمها را در مقابل ما برهنه می سازند . مکعب، مخروط، کره ، استوانه و هرم اولین فرمهائی هستند که نور آنها را به ما عرضه می کند . تصاویر آنها ناب ، ملموس و صریح هستند.
اما در معماری مصر بازی نور و سایه تنها محدود به فرم های بزرگ اولیه نیست . سطوح این احجام از نقوش برجسته ای پوشیده شده اند که با کمال ظرافت نقش پردازی و بر سنگ تراشیده شده اند و به این ترتیب پدیده سایه- روشن در اینجا در مقیاسی کوچکتر نیز تکرار شده است. برای مصریان وجود ذات خداوندی برای بشر غیر قابل دسترس و نامرئی بوده است پس به ناچار بایستی در تاریکی باشد .
راه رسیدن به این خداوند بایستی از روشنایی به تاریکی ختم شود با کمک چنین پدیده های نوری کمی واضح تر می شده است. از طریق انتخاب محل صحیح ساختمان با توجه دقیق به مسیر خورشید ، از نورآن به ترتیب استفاده می شد که شعاع خورشید در زمانی معین تشکیل یک محور می داده و محل خاصی را روشن می ساخت و جاهای دیگر را در تاریکی باقی می گذاشت .
ژان لوئی دوکانیوال Jean- Louis de Canival روشنائی مجسمه های معبد خفرن را به این ترتیب توصیف می کند : «نور از پنجره های کوچک بین دیوار و سقف به داخل و به تک تک مجسمه می تابید و به وسیله سنگهای کف که مرمر سفید سیقلی بودند به ترتیب منعکس می شد که نوری کاملاً محو و فاقد جهت ، فضا را روشن می کرد و ستونها و دیوارها که از گرانیت سرخ بودند در تاریکی باقی می ماندند». مجسمه های خدایان زیاد بودند و این تاریکی نیز بیشتر بر اسرار آمیز بودن دنیای آنها تأکید می کرده است .
تنها اشخاص معدود و منتخبی اجازه ورود به این بخش معبد را داشته اند و می توانستند چنین چیزی را که از دیدگاه امروز نمی توان به سادگی آن را هنر خواند بلکه بایستی آن را سعی در بیان بصری یک ترکیب روحانی – مذهبی نامید ، از نزدیک ببینید . استفاده این چنین از نور به ترتیبی که گفته شد به عمد بوده است و در خدمت تقویت و مادیت بخشیدن به ایده اصلی بکار می رفت.
معابد یونانی چنانکه گفتیم بیشتر مجسمه وار بودند و اثر آنها می بایستی بیشتر بر فضای آزاد جلوی محراب که در میان آن نیز قرار داشت ، انجام می شد . به این ترتیب جای تعجبی هم باقی نمی ماند که بیشتر این فضاهای داخلی تنها یک روزنه یعنی تنها یک در به خارج داشتند . در بسیاری از معابد یونانی نیز باروشی شبیه به مبعد خون با استفاده از یک آب نما که در فاصله بین مجسمه و در ورودی ساخته می شد نورپردازی مجسمه را اصلاح می کردند . نوری که به داخل می تابید با برخورد به سطح آب منعکس می شد و مجسمه را روشن می ساخت . در فضاهائی که احتیاج به نور بیشتر داشتند ، یونانیان از نور سقف استفاده می کردند : بخشی از سقف را با ارتفاع بیشتر ساخته و از فضائی که به این ترتیب به وجود می آمد برای تاباندن نور به داخل استفاده می کردند.
.
بخشی از متن:
یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . 21 اسلاید
بخشی از متن:
فواره تنها نمایشی از زیبایی آب نیست، بلکه در روزهای خشک و گرم تابستان، رطوبت هوا را افزایش میدهد و فضای دلپذیری فراهم میسازد. خلاف تصور همگان، فوارهها الزاما مصرفکننده آب نیستند. میتوان به وسیله یک پمپ شناور، آب استخر یا حوضچه را به گردش درآورد.82 اسلاید