ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : PowerPoint (..pptx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن PowerPoint (..pptx) :
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آرای تربیتی روسو ژان ژاک روسو (1778-1712) در شهر ژنو (سوییس) در خانواده ای فرانسوی تبار به دنیا آمد. تربیت او به خاطر فوت مادر به عمه اش سپرده شد. سپس تا هنگام میان سالی به کارهای مختلفی پرداخت. او پس از افلاطون بزرگ ترین متفکر است.به اعتقاد روسو، آدمی از جسم و روح ترکیب شده و آنچه او را از موجودات زنده ی دیگر متمایز می سازد روح اوست که منشا الهی دارد؛ بنابراین پیش از آن که بر اثر تمدن و زندگانی اجتماعی ماهیت خود را از دست بدهد متوجه خیر و کمال بوده است. انسان دارای عقل و وجدان است که با عقل خود طبیعت و خدا را می شناسد و با وجدان به خیر و شر پی می برد. وجدان برتر از عقل است زیرا عقل اغلب ما را فریب می دهد. ارزش ها ذاتی روح انسان هستند و به گونه ای خودجوش یا ارتجالی شکوفا می شوند (کاردان، 1381، ص138-137). هدف از تعلیم و تربیت از دیدگاه روسو حفظ طبیعت فطرتاً نیک و آزاد کودک در برابر فساد محیط اجتماعی است. به نظر او تربیت درست، تربیت منفی است، یعنی برای این که طبیعت بتواند آزادنه رشد کند، باید کودک را از جامعه دور نگه داشت تا به سن عقل برسد (کاردان، 1381، صص138). وظیفه ی تربیت آن است که ضمن آن که صفا و پاکی طبیعت کودک را حفظ می کند موجبات رشد و نمو وی را فراهم آورد (طوسی، 1354، ص158). روسو عالم کودکی را متفاوت از عالم بزرگسالی می داند. همین امر سبب شده است تا او را پیشرو روان شناسی کودک بدانند. او نخستین کسی است که خصایص هر مرحله از رشد را به دقت شرح داده و دوران کودکی را متمایز از دوره نوجوانی دانسته است. او در رشد روانی کودک پنج مرحله قائل بوده و برنامه ها و روش های تربیتی خود را طبق این مراحل ارائه کرده است. ما در اینجا با استفاده از دیدگاه های گوتک (1380، صص101-99) و کاردان (1381، صص144-141) به بیان خلاصه ای از این مراحل، برنامه ها و روش ها می پردازیم: 1-مرحله خردسالی تا پنج سالگی: فراهم آوردن زمینه ی رشد بدنی و جسمی کودک. 2-مرحله طفولیت که تا 12 سالگی ادامه دارد: پرورش حواس کودک و آشنا کردن او با طبیعت. از نظر اخلاقی و اجتماعی، جلوگیری از عادت کردن کودک به چیزی و آموزش و پرورش سلبی یا منفی. روش آموزش در این دوره مشاهده و تجربه است. 3-مرحله بین کودکی و نوجوانی یعنی 12 تا 15 سالگی: آموزش فواید اشیاء و روابط بین آنها و آشنا کردن کودک با کتاب و آموختن نجاری و علوم طبیعی به شرطی که از راه تلقین نباشد.4-مرحله نوجوانی یعنی 15 تا 20 سالگی: تربیت جنسی با ارائه ی پاسخ های مستقیم و حساس به پرسش های متربی، بدون توسل به خشونت و رمزوارگی. تقویت حس همدردی او با مردمان دیگر.5-مرحله ازدواج: تربیت عقلانی، اخلاقی و دینی، به معنای رایج کلمه، با هدف ایجاد خردمندی در به کار بردن احساس ها و اشتیاق ها.