ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
دانلود تحقیق پست و تلگراف
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 39 |
فهرست مطالب
تاریخچه............................................................................................... 1
شرکت مخابرات ایران.......................................................................... 5
هدفها و وظایف.................................................................................... 6
هدفها و وظایف شرکت مخابرات ایران در برنامه دوم عمرانی کشور...... 7
تلفن در ایران........................................................................................ 8
تلفن خودکار........................................................................................ 9
تلفن کاریر........................................................................................... 13
مایکروویو............................................................................................ 14
مایکروویو در ایران .............................................................................. 14
مایکروویو تهران- حلقه دره ................................................................ 15
شبکه مخابراتی یکپارچه کشور............................................................. 15
تلفن همراه (موبایل).............................................................................. 16
معرفی چند سیستم مخابراتی
فاکس مایل (نمابر)................................................................................ 20
سرویس ماهوارهای VSAT................................................................. 20
سرویس اینمارست A .......................................................................... 21
سرویس اینمارستB ........................................................................... 21
سیستم فراخوان (پیجینگ).................................................................... 21
تعریف سیستم فراخوانی........................................................................ 22
انواع سیستم فراخوان
سیستم فراخوان اپراتوری....................................................................... 22
سیستم فراخوان اتوماتیک...................................................................... 23
ترکیب سیستم فراخوان......................................................................... 23
ترمینال مرکز فراخوان........................................................................... 23
مشخصات سیستم فراخوان.................................................................... 24
کارنامه شرکت مخابرات ایران تا پایان سال 1375.................................. 25
شرکت طرح و توسعه تلفن ایران........................................................... 27
کارخانجات مخابراتی ایران................................................................... 28
گزارش مصاحبه انجام گرفته از مسئولین مربوط به سازمان مخابرات....... 30
منابع و مأخذ......................................................................................... 39
تاریخچه
وزارت پست و تلگراف و تلفن یکی از سازمانهای بسیار گسترده خدماتی، فنی و تحقیقی و تولیدی دولت ایران است. این وزراتخانه با بهرهگیری از نیروی دست و اندیشه دهها هزار متخصص، کارشناس، مهندس، کارمند و کارگر و با استفاده از دستگاههای پیچیده مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی وظایف بسیار مهم و حساسی را در قالب سازمان و تشکیلات منظم، در جهت رسیدن به هدفهای کمی و کیفی بر عهده دارد. وزارت پست و تلگراف و تلفن، از یک سو خدمات خود را در همهی شهرها و روستاهای ایران حتی درون خانهها در اختیار مردم قرار میدهد و از سوی دیگر با سازمانهای بینالمللی و کشورهای دیگر در ارتباط است. اهمیت و نقشی که این سازمان در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و سیاسی و نظامی کشور دارد بسیار ارزنده است و از همین رو است که دولت سرمایه عظیمی را به این وزارتخانه اختصاص داده است.
وزارت پست وتلگراف و تلفن که ابتدا از پیوند وزارت تلگراف، وزارت پست، و شرکت تلفن ایران به وجود آمد اکنون سازمان بسیار وسیعی شامل بخشهای تحقیق، تولید، طراحی، نصب، بهرهبرداری و نظارت بر فعالیتهای بیش از 320 کارخانه تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی خصوصی است.
وزارت تلگراف در سال 1255 خورشیدی تأسیس شد. پیش از آن، در سال 1237، برای تأسیس و نگهداری سیمهای تلگراف، اداره تلگراف به وجود آمد. این اداره در ابتدا بخشی از وزارت علوم بود و چون سازمان آن گسترش یافت و نقش آن در اداره امور جامعه مشخص شد به وزارت تلگراف تغییر نام یافت و نخستین وزیر آن علیقلیخان هدایت ملقب به مخبرالدوله بود[1].
وزارت پست در زمان ناصرالدینشاه، به سال 1258 خورشیدی تأسیس و مسئولیت آن به امینالملک سپرده شد. سیسال بعد در سال 1288 وزارت پست با وزارت تلگراف یکی شد و وزارت پست و تلگراف به وجود آمد. وزارت پست و تلگراف شامل دو بخش پست و تلگراف بود که زیر نظر یک وزیر اداره میشد. در سال 1306 شمسی در زمان وزارت قاسم صوراسرافیل سازمان جدیدی برای یکی کردن این دو بخش وزارتخانه تنظیم شد و امور حسابداری، کارگزینی و بازرسی دو بخش را هر یک در یک اداره جای داد.
شرکت تلفن ایران در سال 1284 خورشیدی تأسیس شد و تا سال 1308 با سرمایه و مدیریت شرکت خصوصی اداره میشد و وزارت فواید عامه بر آن نظارت داشت. در این سال امور تلفن به موجب تصویب نامه هیأت وزیران به وزارت پست و تلگراف واگذار و وزارت پست وتلگراف و تلفن (پ-ت-ت) تأسیس شد.
در پایان اسفند 1308 وزارت پست و تلگراف و تلفن علاوه بر سازمان مرکزی، دارای 236 مرکز پستی و تلگرافی بود. این مرکز وزارتخانه شامل یازده اداره بود که عبارت بودند از : کابینه وزارتی، پست، تلگراف، بیسیم، پرسنل، محاسبات، تفتیش، احصائیه، ملزومات، تلفن و مدرسه پست و تلگراف.
[1]- علیقلیخان فرزند رضاقلیخان از تحصیل کردههای اروپا بود که پس از بازگشت از اروپا مأمور کشیدن خطهای تلگراف شد.