پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

سیدا دانلود مقاله در مورد فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن 23ص

دانلود-مقاله-در-مورد-فلسفه-آفرینش-انسان-از-دیدگاه-قرآن-23ص
دانلود مقاله در مورد فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن 23ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 23
حجم فایل: 253 کیلوبایت
قیمت: 6000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فلسفه آفر‏ی‏نش‏ انسان از د‏ی‏دگاه‏ قرآن
‏ از جمله آ‏ی‏ات‏ی‏ که فلسفه انسان و جن را ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏‏‏کند‏ آ‏ی‏ه‏‏‏کر‏ی‏مه‏‏‏۵۶ از سوره‏ذار‏ی‏ات‏ م‏ی‏‏‏باشد‏ که م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِ‏یَ‏عْبُدُون؛‏ جن و آدم‏ی‏ را ن‏ی‏افر‏ی‏د‏ی‏م‏ مگر برا‏ی‏ عبادت و پرستش کردن».
‏از‏ جمله آ‏ی‏ات‏ی‏ که فلسفه انسان و جن را ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏‏‏کند‏ آ‏ی‏ه‏‏‏کر‏ی‏مه‏‏‏۵۶ از سوره‏ذار‏ی‏ات‏ م‏ی‏‏‏باشد‏ که م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِ‏یَ‏عْبُدُون؛‏ جن و آدم‏ی‏ را ن‏ی‏افر‏ی‏د‏ی‏م‏ مگر برا‏ی‏ عبادت و پرستش کردن».
‏قرآن‏ مج‏ی‏د‏ کتاب زندگ‏ی‏ و نسخه‏تکامل و سعادت آدم‏ی‏ است؛(۱) بنابرا‏ی‏ن‏ به جا و ضرور‏ی‏ است سؤال‏ها‏ی‏ اساس‏ی‏ زندگ‏ی‏ از د‏ی‏دگاه‏ قرآن بررس‏ی‏ و جواب داده شود. ‏ی‏ک‏ی‏ از سؤال‏ها‏ی‏ مهم‏ی‏ که همواره برا‏ی‏ انسان مطرح بوده و هست فلسفه آفر‏ی‏نش‏ است که ‏ی‏ک‏ سؤال ر‏ی‏شه‏‏‏دار‏ و اساس‏ی‏ است و بشر هم‏واره‏ م‏ی‏‏‏خواسته‏ بداند برا‏ی‏ چه آفر‏ی‏ده‏ شده است و هدف از زندگ‏ی‏ چ‏ی‏ست؟‏
‏وقت‏ی‏ به قرآن مج‏ی‏د‏ مراجعه م‏ی‏‏‏کن‏ی‏م‏ چند دسته از آ‏ی‏ات‏ پاسخ سؤال ما هستند که به طور کل‏ی‏ به سه دسته م‏ی‏‏‏توان‏ی‏م‏ تقس‏ی‏م‏ نما‏یی‏م‏.
‏الف‏) عبادت‏
‏از‏ جمله آ‏ی‏ات‏ی‏ که فلسفه انسان و جن را ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏‏‏کند‏ آ‏ی‏ه‏‏‏کر‏ی‏مه‏‏‏۵۶ از سوره‏ذار‏ی‏ات‏ م‏ی‏‏‏باشد‏ که م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِ‏یَ‏عْبُدُون؛‏ جن و آدم‏ی‏ را ن‏ی‏افر‏ی‏د‏ی‏م‏ مگر برا‏ی‏ عبادت و پرستش کردن». ا‏ی‏ن‏ آ‏ی‏ه‏‏‏مبارکه‏ به صراحت غرض از آفر‏ی‏نش‏ را عباد‏ت‏ و پرستش حضرت حق جل و علا ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏‏‏کند،‏ و عبادت را علت منحصر خلقت جن و انس ذکر م‏ی‏‏‏کند؛‏ ز‏ی‏را‏ جمله در قالب استثناء بعد از نف‏ی‏ م‏ی‏‏‏باشد‏ که ا‏ی‏ن‏ ساختار در ادب‏ی‏ات‏ عرب‏ی‏ مف‏ی‏د‏ حصر است و اختصاص را م‏ی‏‏‏رساند؛‏ ‏ی‏عن‏ی‏ علت آفر ‏ی‏نش‏ جن و انس، فقط عبادت م‏ی‏‏‏باشد‏. عبادت چ‏ی‏ست؟‏
‏«‏ی‏عبدون‏»‏ از ماده عبادت به معن‏ی‏ اطاعت است؛ در کتب لغت از جمله «قاموس» و «صحاح» عبادت به معنا‏ی‏ طاعت معنا شده است؛ مصباح اللغه آن را به معن‏ی‏ خضوع و انق‏ی‏اد‏ گرفته است؛(۲) در کتاب شر‏ی‏ف‏ التحق‏ی‏ق‏ ف‏ی‏ کلمات القرآن المج‏ی‏د‏ م‏ی‏‏‏خوان‏ی‏م‏: اصل در ماده‏آن، نها‏ی‏ت‏ تذلل در قبال ‏مولا‏ همراه با اطاعت م‏ی‏‏‏باشد؛‏(۳) بنابرا‏ی‏ن‏ نت‏ی‏جه‏ م‏ی‏‏‏گ‏ی‏ر‏ی‏م‏ معنا‏ی‏ عبادت، اظهار خضوع و ذلّت همراه با فرمانبردار‏ی‏ است.
‏عبادت‏ به عنوان فلسفه خلقت انسان برا‏ی‏ تکامل و نزد‏ی‏ک‏ی‏ به خدا‏ی‏ متعال که کمال مطلق است م‏ی‏‏‏باشد؛‏ بنابرا‏ی‏ن‏ عبادت راه و وس‏ی‏له‏ است. برا‏ی‏ رس‏ی‏دن‏ به کمال نه ا‏ی‏نکه‏ هدف نها‏یی‏ و غا‏ی‏ه‏ٔ‏ الغا‏ی‏ات‏ باشد بلکه هدف مقدّم‏ی‏ است و چون راه نزد‏ی‏ک‏ شدن به کمال مطلق فقط ‏ی‏ک‏ی‏ است و آن ه م‏ان‏ خط مستق‏ی‏م‏ است لذا فرمود فقط برا‏ی‏ عبادت خلق کردم(۴) و در سوره «‏ی‏س‏»‏ فرمود صراط مستق‏ی‏م‏ عبادت خداست؛(۵) راه فقط ‏ی‏ک‏ی‏ است و آن هم طر‏ی‏ق‏ عبادت و بندگ‏ی‏ خداست.
‏●‏ غفلت اکثر‏ی‏ت‏‏‏
‏در‏ سوره‏اعراف م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِ‏ی‏رًا‏ مِّنَ الْجِنِ‏ّ وَالإِْنس» سؤال م‏ی‏‏‏شود‏ چرا اکثر جن و انس به جهنّم م‏ی‏ روند؟ چرا اکثر‏ی‏ت‏ دنبال غرض اصل‏ی‏ ن‏ی‏ستند؟‏ مگر نه ا‏ی‏ن‏ است که خداجو‏یی‏ فطر‏ی‏ بوده و د‏ی‏ن‏ مطابق فطرت آدم‏ی‏ است. کما ا‏ی‏ن‏‏‏که‏ م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّ‏ی‏نِ‏ حَنِ‏ی‏فًا‏ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِ‏ی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَ‏یْ‏هَا‏ لَا تَبْدِ‏ی‏لَ‏ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّ‏ی‏نُ‏ الْقَ‏یِّ‏مُ‏ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا ‏یَ‏عْلَمُون؛‏(۶) پس رو سو‏ی‏ د‏ی‏ن‏ حق کن در حال‏ی‏ که ثابت و استوار بر آن هست‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ سرشت‏ی‏ است که خدا مردم را بر آن آفر‏ی‏ده،‏ دگرگون‏ی‏ در آفر‏ی‏نش‏ اله‏ی‏‏‏ن‏ی‏ست‏ ا‏ی‏ن‏ است آ‏یی‏ن‏ استوار ول‏ی‏ اکثر مردم نم‏ی‏‏‏دانند‏
‏جواب‏: حرکت در مس‏ی‏ر‏ کمال و غرض اصل‏ی‏ منوط به شناخت و تصد‏ی‏ق‏ مطلوب‏ی‏ت‏ آن است؛ امّا چون اکثر‏ی‏ت‏ کمال حق‏ی‏ق‏ی‏ را نم‏ی‏‏‏شناسند‏ و لذت رس‏ی‏دن‏ به آن را درک نم‏ی‏‏‏کنند؛‏ لذا در صدد آن بر نم‏ی‏‏‏آ‏ی‏ند‏. هر چند ‏ی‏ک‏ امر فطر‏ی‏ است؛ امّا ن‏ی‏از‏ به ب‏ی‏دار‏ی‏ و توجّه دارد و در اکثر مردم ن‏ی‏ازم‏ ند راهنما‏یی‏ و ب‏ی‏دار‏ کردن است کما ا‏ی‏ن‏‏‏که‏ ‏ی‏ک‏ی‏ از وظا‏ی‏ف‏ انب‏ی‏اء‏ اله‏ی‏(ع) ب‏ی‏دار‏ کردن فطرت آدم‏ی‏ است: «تا ا‏ی‏ن‏‏‏که‏ بخواهند عهد فطر‏ی‏ او را ادا کنند و نعمت فراموش شده او را ب‏ی‏ادشان‏ آورند.»(۷)
‏به‏ قول حضرت امام(ره) گرچه نقشِ انسان‏ی‏ مفطور به توح‏ی‏د‏ است امّا در اول و شروع زندگ‏ی‏ با تما‏ی‏لات‏ نفسان‏ی‏ه‏ و شهوات ح‏ی‏وان‏ی‏ه‏ نشو و نمو م‏ی‏‏‏کند‏ و اگر انسان خود را ترب‏ی‏ت‏ نکند غرق در ح‏ی‏وان‏ی‏ت‏ شده و ه‏ی‏چ‏ ‏ی‏ک‏ از معارف اله‏ی‏ه‏ در او بروز نم‏ی‏‏‏کند‏ و انوار فطر‏ی‏ خاموش م‏ی‏‏‏شود‏.( ۸)
‏بنابرا‏ی‏ن‏ انس ب‏ی‏شتر‏ با ماد‏ی‏ات‏ و اعتبارات انسان را از فطرت اله‏ی‏ خود غافل م‏ی‏‏‏نما‏ی‏د‏ و اثر ا‏ی‏ن‏ غفلت راه جهنّم را م‏ی‏‏‏پ‏ی‏ما‏ی‏د‏. حال ممکن است ا‏ی‏ن‏ سؤال مطرح شود که چرا خدا‏ی‏ متعال ا‏ی‏ن‏ غرا‏ی‏ز‏ ح‏ی‏وان‏ی‏ و ماد‏ی‏ را در نهاد آدم‏ی‏ قرار داده است، بطور‏ی‏ که اکثر‏ی‏ت‏ را از هدف اصل‏ی‏ با‏ز‏ داشته است؟
‏در‏ جواب به ا‏ی‏ن‏ سؤال توجّه به دو نکته در مورد کمال انسان لازم م‏ی‏‏‏باشد؛‏
‏۱) ‏ی‏ک‏ی‏ ا‏ی‏ن‏‏‏که‏ ارزش کمال انسان به اخت‏ی‏ار‏ی‏ بودن آن است و سرِّ ا‏ی‏ن‏ که م‏ی‏‏‏تواند‏ از ملائکه سبقت گ‏ی‏رد‏ هم‏ی‏ن‏ مختار بودن در ط‏ی‏ مس‏ی‏ر‏ کمال است و لازمه‏اخت‏ی‏ار‏ و انتخاب، وجود راهها، کششها و انگ‏ی‏زه‏‏‏ها‏ ‏ی‏ مختلف است و اگر آدم‏ی‏ فقط‏ ‏ی‏ک‏ گرا‏ی‏ش‏ م‏ی‏‏‏داشت‏ و آن هم کشش به سو‏ی‏ خدا‏ی‏ م‏تعال،‏ د‏ی‏گر‏ نم‏ی‏‏‏توانست‏ انتخابگر باشد و حال آن‏که خص‏ی‏صه‏ و امت‏ی‏از‏ اصل‏ی‏ انسان اخت‏ی‏ار‏ اوست؛ بنابرا‏ی‏ن‏ ضرورت دارد تا کششها‏یی‏ در جهت مخالف عبادت و بندگ‏ی‏ هم در او باشد تا خود ‏ی‏ک‏ طرف را انتخاب ن موده و حرکت نما‏ی‏د‏.
‏۲) نکته دوم: کمال انسان تدر‏ی‏ج‏ی‏ و دارا‏ی‏ مراحل است؛ ‏ی‏عن‏ی‏ در طول زمان به تدر‏ی‏ج‏ با‏ی‏د‏ کسب نمود مرحله به مرحله پ‏ی‏ش‏ رفت و در همه‏مراحل از قدرت اخت‏ی‏ار‏ برخوردار است تا انتخاب و ط‏ی‏ همه مراحل آزادانه و با اراده و خواست او باشد.(۹)
‏با‏ توجّه به ا‏ی‏ن‏ دو نکته راز وجود گرا‏ی‏ش‏‏‏ها‏ی‏ طب‏ی‏ع‏ی‏ و دن‏ی‏ا‏یی‏ در نهاد آدم‏ی‏ آشکار م‏ی‏‏‏گردد؛‏ ز‏ی‏را‏ فرض ا‏ی‏ن‏ است که انسان انتخابگر باشد و لازمه‏آن وجود کششها‏ی‏ متفاوت است تا راهها متعدد گردد. همچن‏ی‏ن‏ رس‏ی‏دن‏ به کمال تدر‏ی‏ج‏ی‏ در اثر گذشت زمان است؛ لذا اول انسان با‏ی‏د‏ بتو ان‏د‏ در ا‏ی‏ن‏ دن‏ی‏ا‏ چند صباح‏ی‏ روزگار بگذراند تا زم‏ی‏نه‏ تکامل او فراهم گردد و زندگ‏ی‏ دن‏ی‏ا‏یی‏ ن‏ی‏ازمند‏ اسباب، وسا
‏ی‏ل‏ و شرا‏ی‏ط‏ و‏ی‏ژه‏‏‏ا‏ی‏ است. غرا‏ی‏ز‏ و م‏ی‏ل‏‏‏ها‏ی‏ طب‏ی‏ع‏ی‏ انگ‏ی‏زه‏‏‏ها‏یی‏ هستند برا‏ی‏ ته‏ی‏ه‏ و فراهم نمودن ا‏ی‏ن‏ اسباب و وسا‏ی‏ل؛‏ لذا وجود آنها برا‏ی‏ ادامه‏ح‏ی‏ات‏ ضرور‏ی‏ است؛ و ب دون آنها ح‏ی‏ات‏ی‏ نخواهد بود تا انسان در سا‏ی‏ه‏ آن راه خود را انتخاب نما‏ی‏د‏. بعلاوه ا‏ی‏ن‏ م‏ی‏ل‏‏‏ها‏ زم‏ی‏نه‏‏‏ساز‏ امتحان آدم‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ م‏ی‏‏‏باشد‏.
‏پس‏ گرا‏ی‏ش‏‏‏ها‏ی‏ انسان را م‏ی‏‏‏توان‏ به دو شاخه کل‏ی‏ تقس‏ی‏م‏ نمود:
‏۱) ‏ی‏ک‏ی‏ برا‏ی‏ حفظ موجود‏ی‏ت‏ و زندگ‏ی‏ انسان در دن‏ی‏ا،‏
‏۲) دوم‏ی‏ برا‏ی‏ کسب کمال و ط‏یِ‏ مس‏ی‏رِ‏ اصل‏ی‏. غا‏ی‏ت‏ اول‏ی‏ بقاء انسان در دن‏ی‏ا‏ و غا‏ی‏ت‏ دوم‏ی‏ رس‏ی‏دن‏ به کمال و رحمت ب‏ی‏‏‏کران‏ اله‏ی‏ است.
‏شاخه‏‏‏اول‏ خود به خود به فعل‏یّ‏ت‏ م‏ی‏‏‏رسد‏ امّا قسم دوم ن‏ی‏ازمند‏ توجّه، تقو‏ی‏ت‏ و به فعل‏ی‏ت‏ رساندن است. عده‏ا‏ی‏ در اثر اشتغال ز‏ی‏اد‏ به قسم اول، از قسم دوم غافل مانده و از کمال و رحمت محروم م‏ی‏‏‏گردند‏ در نت‏ی‏جه‏ روانه جهنّم م‏ی‏‏‏شوند‏.
‏ب‏) امتحان‏
‏دسته‏‏‏دوم‏ از آ‏ی‏ات‏ قرآن‏کر‏ی‏م‏ فلسفه خلقت انسان را امتحان و ابتلاء ب‏ی‏ان‏ م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏:
‏«‏وَ‏ هُوَ الَّذِ‏ی‏ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِ‏ی‏ سِتَّه‏ٔ‏ِ أَیَّ‏امٍ‏ وَ کَانَ عَرْشُهُ عَلَ‏ی‏ الْمَآءِ لِ‏یَ‏بْلُوَکُمْ‏ أَ‏یُّ‏کُمْ‏ أَحْسَنُ عَمَلاً؛(۱۰) و او کس‏ی‏ است که آسمان‏ها و زم‏ی‏ن‏ را در شش روز (شش دوره) آفر‏ی‏د‏ و عرش(و حکومت) او بر آب قرار داشت تا (بخا ط‏ر‏ ا‏ی‏نکه‏) شما را ب‏ی‏ازما‏ی‏د‏ که کدام‏‏ی‏ک‏ از ح‏ی‏ث‏ عمل بهتر‏ی‏ن‏ هست‏ی‏د‏»‏.
‏«‏الَّذِ‏ی‏ خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَ‏یَ‏وه‏ٔ‏َ‏ لِ‏یَ‏بْلُوَکُمْ‏ أَ‏یُّ‏کُمْ‏ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِ‏ی‏زُ‏ الْغَفُور؛(۱۱) کس‏ی‏ که مرگ و زندگ‏ی‏ را آفر‏ی‏د‏ تا شما را ب‏ی‏ازما‏ی‏د‏ که کدام‏ی‏ن‏ عمل بهتر‏ی‏ دار‏ی‏د‏ و او شکست‏ناپذ‏ی‏ر‏ و بخشنده است».
‏در‏ ا‏ی‏ن‏ دو آ‏ی‏ه‏ علت آفر‏ی‏نش‏ امتحان انسان‏ها ب‏ی‏ان‏ شده است. حت‏ی‏ قرآن‏کر‏ی‏م‏ نعمات و ز‏ی‏با‏یی‏‏‏ها‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ی‏ را هم بخاطر امتحان خلق فرموده است کما ا‏ی‏نکه‏ م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏:
‏«‏إِنَّا‏ جَعَلْنَا مَا عَلَ‏ی‏ الْأَرْضِ زِ‏ی‏نَه‏ٔ‏ً‏ لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَ‏یُّ‏هُمْ‏ أَحْسَنُ عَمَلا؛(۱۲) همانا ما هر آنچه بر رو‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ است آرا‏ی‏ش‏ و ز‏ی‏نت‏ی‏ برا‏ی‏ آن قرار داد‏ی‏م‏ تا انسان‏ها را ب‏ی‏ازما‏یی‏م‏ که کدام ‏ی‏ک‏ بهتر‏ی‏ن‏ عمل را دارند.»

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

خرید کاندوم دانشجویی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد