پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

sidaa تحقیق تفسیر آیه و236و237وسوره بقره 44 ص ( ورد)

تحقیق-تفسیر-آیه-و236و237وسوره-بقره-44-ص-(-ورد)
تحقیق تفسیر آیه و236و237وسوره بقره 44 ص ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 43
حجم فایل: 156 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 43 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏آیه ‏و236و237و‏سوره بقره:
‏آیه 237_236‏ سوره مبارکه بقره:
‏آیه و ترجمه
‏لا جُنَاحَ عَلَیْکمْ إِن ‏طلَّقْتُمُ النِّساءَ مَا لَمْ تَمَسوهُنَّ أَوْ تَفْرِضوا لَهُنَّ فَرِیضةً وَ ‏مَتِّعُوهُنَّ عَلى المُْوسِع قَدَرُهُ وَ عَلى الْمُقْترِ قَدَرُهُ مَتَعَا ‏بِالْمَعْرُوفِ حَقاًّ عَلى المُْحْسِنِینَ(236)
‏وَ إِن طلَّقْتُمُوهُنَّ مِن ‏قَبْلِ أَن تَمَسوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضتُمْ لَهُنَّ فَرِیضةً فَنِصف مَا فَرَضتُمْ ‏إِلا أَن یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَا الَّذِى بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکاح وَ أَن ‏تَعْفُوا أَقْرَب لِلتَّقْوَى وَ لا تَنسوُا الْفَضلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللَّهَ ‏بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ(237)
‏ترجمه :
236 - ‏اگر زنان ‏را قبل از آمیزش جنسى یا تعیین مهر، (به عللى ) طلاق دهید، گناهى بر شما نیست . (و ‏در این موقع ،) آنها را (با هدیه اى مناسب ،) بهرهمند سازید! آن کس که توانایى ‏دارد، به اندازه تواناییاش ، و آن کس ‍ که تنگدست است ، به اندازه خودش ، هدیه اى ‏شایسته (که مناسب حال دهنده و گیرنده باشد ) بدهد! و این بر نیکوکاران ، الزامى است .
237 - ‏و اگر زنان را، پیش از آنکه با آنها تماس بگیرید و (آمیزش جنسى کنید) ‏طلاق دهید، در حالى که مهرى براى آنها تعیین کردهاید، (لازم است ) نصف آنچه را ‏تعیین کردهاید (به آنها بدهید) مگر اینکه آنها (حق خود را) ببخشند، یا (در صورتى که ‏صغیر و سفیه باشند، ولى آنها، یعنى ) آن کس که گره ازدواج به دست اوست ، آن را ‏ببخشد. و گذشت کردن شما (و بخشیدن تمام مهر به آنها) بپرهیزکارى نزدیکتر است . و ‏گذشت و نیکوکارى را در میان خود فراموش نکنید، که خداوند به آنچه انجام مى دهید، ‏بیناست !
‏تفسیر:
‏چگونگى اداى مهر
‏باز در ادامه احکام طلاق در این دو آیه ‏احکام دیگرى بیان شدنخست مى فرماید: ((‏گناهى بر شما نیست ‏اگر زنان را قبل از اینکه با آنها تماس پیدا کنید (و آمیزش جنسى انجام دهید) و ‏تعیین مهر نمائید، طلاق دهید)) (‏لا جناح علیکم ان طلقتم النساء ‏ما لم تمسوهن او تفرضوا لهن فریضة ).
‏البته این در صورتى است که مرد یا زن و مرد ‏بعد از عقد ازدواج و پیش از عمل زناشویى ، متوجه شوند که به جهاتى نمیتوانند با هم ‏زندگى کنند، چه بهتر که در این موقع با طلاق از هم جدا شوند، زیرا در مراحل بعد کار ‏مشکلتر مى شود. و به هر حال این تعبیر، پاسخى است براى آنها که تصور مى کردند طلاق ‏قبل از عمل زناشویى یا قبل از تعیین مهر، صحیح نیست ، قرآن مى گوید: چنین طلاقى ‏گناهى ندارد و صحیح است (و اى بسا جلو مفاسد بیشترى را بگیرد).
‏بعضى نیز ((‏جناح )) ‏را در اینجا به معنى ((‏مهر)) ‏گرفتهاند که بر دوش شوهر سنگینى مى کند ‏یعنى به هنگام طلاق قبل از عمل زناشویى و تعیین مهر هیچ گونه مهرى بر عهده شما نیست . ‏گر چه بعضى از مفسران شرح زیادى درباره این تفسیر گفته اند، ولى به کار بردن کلمه ‏جناح ، به معنى مهر مانوس نیست .
‏بعضى نیز احتمال داده اند که معنى جمله بالا ‏این است : که طلاق زنها قبل از آمیزش در همه حال جایز است (خواه در حال عادت ‏ماهیانه باشند یا نه ) در حالى که بعد از آمیزش حتما باید در حال پاکى خالى از ‏آمیزش ‍ باشد این تفسیر بسیار بعید به نظر مى رسد، زیرا با جمله ((‏او تفرضوا لهن فریضة )) ‏سازگار نیست .
‏سپس ‏به بیان حکم دیگرى در این رابطه میپردازد و مى فرماید: در چنین حالى باید آنها را (‏با هدیه مناسبى ) بهرهمند سازید
)) (‏و متعوهن ).
‏بنابراین ‏اگر نه مهرى تعیین شده و نه آمیزشى حاصل گشته ، شوهر بایدهدیه اى که مناسب با شئون زن باشد، بعد از طلاق به او ‏بپردازد ولى در پرداخت این هدیه ، قدرت توانائى شوهر نیز باید در نظر گرفته شود، و ‏لذا در دنباله آیه مى گوید: بر آن کس که توانائى دارد به اندازه توانائیش ، و بر آن ‏کس که تنگدست است به اندازه خودش هدیه شایسته اى لازم است ، و این حقى است بر ‏نیکوکاران (على الموسع قدره و على المقتر قدره متاعا بالمعروف حقا على المحسنین ).
((‏موسع )) ‏به معنى توانگر، و ((‏مقتر)) ‏به معنى تنگدست است (از ماده قتر به ‏معنى بخل و تنگ نظرى نیز آمده است ) مانند: (و کان الانسان قتورا).
‏بنابراین ‏توانگران باید به اندازه خود و تنگدستان نیز درخور تواناییشان این هدیه را ‏بپردازند، و شئون زن نیز در این جهت در نظر گرفته شده است .
‏جمله ((‏متاعا بالمعروف )) ‏میتواند اشارهاى به همه ‏اینها باشد یعنى هدیه اى به طور شایسته و دور از اسراف و بخل ، و مناسب حال دهنده و ‏گیرنده .
‏از آنجا که این هدیه اثر قابل ملاحظه اى در جلوگیرى از حس انتقامجویى و ‏رهایى زن از عقدههایى که ممکن است ، بر اثر گسستن پیوند زناشویى حاصل شود، در آیه ‏فوق آن را وابسته به روحیه نیکوکارى و احسان کرده و مى گوید: حقا على المحسنین : ((‏این عمل بر نیکوکاران لازم است )) ‏یعنى ‏باید آمیخته با روح نیکوکارى و مسالمت باشد.
‏ناگفته پیدا است تعبیر به ((‏نیکوکاران )) ‏نه به خاطر این است که حکم مزبور ‏جنبه الزامى ندارد بلکه براى تحریک احساسات خیرخواهانه افراد در راه انجام این ‏وظیفه است و گرنه همانطور که اشاره شد این حکم جنبه الزامى دارد.
‏نکته جالب ‏دیگرى که از آیه استفاده مى شود این است که : قرآن از هدیهاىکه مرد باید به زن بپردازد تعبیر به ((‏متاع )) ‏کرده است و متاع در لغت به معناى ‏چیزهائى است که انسان از آنها بهرهمند و متمتع مى شود و غالبا به غیر پول و وجه نقد ‏اطلاق مى گردد زیرا از پول بطور مستقیم نمیتوان استفاده کرد بلکه باید تبدیل به ‏متاع شود روى همین جهت قرآن از هدیه تعبیر به متاع کرده است .
‏و این موضوع از ‏نظر روانى اثر خاصى دارد زیرا بسیار مى شود که هدیهاى از اجناس قابل استفاده مانند ‏خوراک و پوشاک و نظایر آن که براى اشخاص برده مى شود هر چند کم قیمت باشد اثرى در ‏روح آنها میگذارد که اگر آن را تبدیل به پول کنند هرگز آن اثر را نخواهد داشت و لذا ‏در روایاتى که در این زمینه به ما رسیده مى بینیم غالبا ائمه اطهار نمونه هاى هدیه ‏را امثال لباس و مواد غذائى و یا زمین زراعتى ذکر کرده اند.
‏ضمنا از آیه به خوبى ‏استفاده مى شود که در ازدواج دائم تعیین مهر از قبل لازم نیست و طرفین مى توانند ‏بعد از عقد روى آن توافق کنند و نیز استفاده مى شود که اگر قبل از تعیین مهر و ‏آمیزش جنسى ، طلاق صورت گیرد مهر واجب نخواهد ‏بود و هدیه مزبور جانشین ((‏مهر)) ‏مى شود.
‏باید توجه کرد که زمان و ‏مکان در مقدار ((‏هدیه مناسب )) ‏مؤ ثر است .
‏در آیه بعد سخن از زنانى به میان آمده که براى آنها تعیین مهر شده است ولى قبل ‏از آمیزش و عروسى ، جدا مى شوند، مى فرماید: اگر آنها را طلاق دهید پیش از آنکه با ‏آنان تماس پیدا کنید (و آمیزش انجام شود) در حالى که مهرى براى آنها تعیین کردهاید، ‏لازم است نصف آنچه را تعیین کردهاید به آنها بدهید
(‏و ان طلقتموهن من قبل ان تمسوهن و قد ‏فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم ).
‏این حکم قانونى مساله است ، که به زن ‏حق مى دهد نصف تمام مهریه را بدون کم و کاست بگیرد هر چند آمیزشى حاصل نشده ‏باشد.
‏ولى بعدا به سراغ جنبه هاى اخلاقى و عاطفى میرود و مى فرماید: ((‏مگر اینکه آنها حق خود را ببخشند)) (‏و یا اگر ‏صغیر و سفیه هستند، ولى آنان یعنى ) آن کس که گره ازدواج به دست او است آن را ‏ببخشد)) (‏الا ان یعفون او یعفو الذى بیده عقدة النکاح ).
‏روشن است که ولى در صورتى میتواند از حق صغیر صرف نظر کند که مصلحت صغیر ‏ایجاب نماید.
‏بنابراین حکم پرداخت نصف مهر، صرف نظر از مساله عفو و بخشش است .
‏از آنچه گفتیم روشن مى شود که منظور از ((‏الذى بیده عقدة ‏النکاح )) (‏کسى که گره ازدواج به دست او است ) ولى صغیر یا ‏سفیه است ، زیرا او است که حق دارد اجازه ازدواج بدهد، ولى بعضى از مفسران چنین ‏پنداشتهاند که منظور شوهر است ، یعنى هر گاه شوهر تمام مهر را قبلا پرداخته باشد (‏آن چنان که در میان بسیارى از اعراب معمول بوده ) حق دارد نصف آن را باز پس گیرد ‏مگر ‏اینکه ببخشد و صرف نظر کند.
‏اما دقت در آیه نشان مى دهد که صحیح همان تفسیر ‏اول است ، زیرا روى سخن در آیه با شوهران است ، به همین دلیل آنها را مخاطب قرار ‏داده و مى گوید: ((‏و ان طلقتموهن )) (‏اگر ‏آنها را طلاق دادید) در حالى که جمله او ((‏یعفو الذى بیده عقدة ‏النکاح )) ‏به صورت فعل غائب ذکر شده و مناسب نیست که منظور از ‏آن ، شوهران باشند.
‏آرى در جمله بعد مى گوید: عفو و گذشت شما (و پرداختن تمام ‏مهر) به پرهیزکارى نزدیک تر است و نیکوکارى و فضل را در میان خود فراموش نکنید ‏که‏ ‏خداوند به آنچه انجام مى دهید بینا است (و ان تعفوا اقرب ‏للتقوى و لا تنسوا الفضل بینکم ان الله بما تعملون بصیر).
‏به طور مسلم مخاطب در ‏این جمله شوهرانند و در نتیجه در جمله قبل سخن از گذشت اولیاء و در این جمله سخن از ‏گذشت شوهران است .
‏و جمله ((‏و لا تنسوا الفضل بینکم )) ‏خطابى است به عموم مسلمانان که روح گذشت و بزرگوارى را در تمام ‏این موارد فراموش نکنند.
‏روایاتى که از پیشوایان معصوم (علیهم السلام ) به ما ‏رسیده است نیز آیه را به همین صورت تفسیر مى کند، و مفسران شیعه با توجه به مضمون ‏آیه و روایات اهل بیت (علیهمالسلام ) نیز همین نظر را انتخاب کرده اند و گفته اند ‏منظور از این عبارت اولیاء زوجه هستند، البته مواردى پیش مى آید که سر سختى کردن در ‏گرفتن نصف مهر، آن هم قبل از عروسى ممکن است احساسات شوهر و اقوامش را جریحه دار ‏کند و در صدد انتقامجویى بر آیند و ممکن است حیثیت و آبروى زن را در معرض خطر قرار ‏دهد این جا است که گاه ، پدر براى حفظ مصلحت دختر خود ، لازم میبیند که از حق او ‏گذشت نماید.
‏جمله ((‏و ان تعفوا اقرب للتقوى )) (‏عفو و گذشت شما به پرهیزکارى نزدیک تر است )، وظیفه مردان را در ‏برابر زنان مطلقه خود بیان مى کند، که اگر تمام مهر را پرداختهاند چیزى پس نگیرند و ‏اگر نپرداختهاند همه آن را بپردازند و از نیمى که حق آنها است صرف نظر کنند، زیرا ‏مسلم است دختر یا زنى که بعد از عقد یا پیش از عروسى از شوهر خود جدا مى شود ضربه ‏سختى مى خورد و از نظر اجتماعى و روانى مواجه با مشکلاتى است و بى شک گذشت شوهر و ‏پرداخت تمام مهر، تا حدى مرهم بر این جراحات میگذارد.
‏لحن مجموعه آیه ، بر اصل ‏اساسى ((‏معروف و احسان ،)) ‏در این مسائل ‏تاکید مى کند، که حتى طلاق و جدائى آمیخته با نزاع و کشمکش و تحریک روح‏ ‏انتقامجویى نباشد، بلکه بر اساس بزرگوارى و احسان و عفو و ‏گذشت ، قرار گیرد، زیرا اگر مرد و زنى نتوانند، با هم زندگى کنند و به دلائلى از هم ‏جدا شوند دلیلى ندارد که میان آنها عداوت و دشمنى حاکم گردد.
‏آیه‏ ‏63و64و65و66و67و68و69و70و71‏فرقان:
‏آیه و ترجمه
‏وَ عِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ ‏یَمْشونَ عَلى الاَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُوا ‏سلَماً(63)
‏وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سجَّداً وَ قِیَماً(64)
‏وَ ‏الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصرِف عَنَّا عَذَاب جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا ‏کانَ غَرَاماً(65)
‏إِنَّهَا ساءَت مُستَقَرًّا وَ مُقَاماً(66)
‏وَ الَّذِینَ ‏إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسرِفُوا وَ لَمْ یَقْترُوا وَ کانَ بَینَ ذَلِک ‏قَوَاماً(67)
‏ترجمه :
63 - ‏بندگان خاص ‏خداوند رحمن آنها هستند که با آرامش و بى تکبر بر زمین راه مى روند و هنگامى که ‏جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام مى گویند (و با بى اعتنائى و بزرگوارى مى ‏گذرند).
64 - ‏آنها کسانى هستند که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى ‏کنند.
65 - ‏آنها کسانى هستند که مى گویند پروردگارا عذاب جهنم را از ما بر طرف ‏گردان که عذابش سخت و پر دوام است !
66 - ‏آن بد جایگاه و بد محل اقامتى است .
67 - ‏آنها کسانى هستند که هر گاه انفاق کنند نه اسراف مى کنند و نه سختگیرى ، ‏بلکه در میان ایندو حد اعتدالى دارند.
‏تفسیر:
‏صفات ویژه بندگان خاص خدا
‏از این آیات به بعد بحث جامع و ‏جالبى پیرامون صفات ویژه بندگان خاص پروردگار که تحت عنوان عبادالرحمان آمده ، مطرح ‏مى شود، و در حقیقت تکمیلى است براى آیات گذشته که مشرکان لجوج هنگامى که نام ‏خداوند رحمان برده مى شد از سر استهزاء و غرور مى گفتند: رحمان چیست ؟ و دیدیم که ‏قرآن ضمن دو آیه خداوند رحمان را به آنها معرفى کرد، اکنون نوبت این رسیده است به ‏بندگان خاص این خداوند رحمان را معرفى کند، جائى که بندگان او این قدر عالى مقام و ‏با شخصیتند عظمت خداى رحمان را بهتر مى توان درک کرد.
‏این آیات دوازده صفت از ‏صفات ویژه آنان را بیان مى کند که بعضى به جنبه هاى اعتقادى ارتباط دارند، و برخى ‏اخلاقى ، و پاره اى اجتماعى ، قسمتى جنبه فردى دارد و بخش دیگرى جمعى است ، و رویهم ‏رفته مجموعه اى است از والاترین ارزشهاى انسانى .
‏نخست مى گوید: بندگان خاص ‏خداوند رحمان کسانى هستند که با آرامش و بى تکبر بر روى زمین راه مى روند (و عباد ‏الرحمن الذین یمشون على الارض هونا).
‏در واقع نخستین توصیفى که از عباد الرحمن ‏شده است ، نفى کبر و غرور و خودخواهى است که در تمام اعمال انسان و حتى در کیفیت ‏راه رفتن او آشکار مى شود زیرا ملکات اخلاقى همیشه خود را در لابلاى اعمال و گفتار ‏و حرکات انسان نشان‏ ‏مى دهند، تا آنجا که از چگونگى ‏راه رفتن یک انسان مى توان با دقت و موشکافى به قسمت قابل توجهى از اخلاق او پى ‏برد.
‏آرى آنها متواضعند، و تواضع کلید ایمان است ، در حالى که غرور و کبر کلید ‏کفر محسوب مى شود، در زندگى روزمره با چشم خود دیده ایم و در آیات قرآن نیز کرارا ‏خوانده ایم که متکبران مغرور حتى حاضر نبودند به سخنان رهبران الهى گوش فرا دهند، ‏حقایق را به باد مسخره مى گرفتند، و دید آنها فراتر از نوک بینى آنها نبود، آیا با ‏این حالت کبر ایمان آوردن امکان پذیر است ؟!
‏آرى این مؤ منان بنده خداوند ‏رحمانند، و نخستین نشانه بندگى همان تواضع است . تواضعى که در تمام ذرات وجود آنان ‏نفوذ کرده و حتى در راه رفتن آنها آشکار است .
‏و اگر مى بینیم یکى از مهمترین ‏دستوراتى که خداوند به پیامبرش ‍ مى دهد این است که و لا تمش فى الارض مرحا انک لن ‏تخرق الارض و لن تبلغ الجبال طولا: در روى زمین از سر کبر و غرور گام بر مدار چرا ‏که نمى توانى زمین را بشکافى و طول قامتت هرگز به کوهها نمى رسد. (سوره اسراء آیه 37) ‏نیز به خاطر همین است که روح ایمان تواضع مى باشد

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود طرحواره درمانی دانلود پیشینه تحقیق دانلود گزارش کارآموزی فروشگاه ساز فایل رایگان همکاری در فروش با پورسانت بالا دانلود پرسشنامه
دانلود تحقیق دانلود مقالات اقتصادی مقاله در مورد ایمنی چارچوب نظری تحقیق خرید کاندوم خرید ساعت مچی مردانه
دانلود افزونه وردپرس دانلود تحقیق آماده سایت دانلود پاورپوینت مقالات مدیریتی میزان درآمد همکاری در فروش فایل کسب درآمد دانشجویی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد