پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

sidaa تحقیق تاریخچه اجماع 18 ص

تحقیق-تاریخچه-اجماع-18-ص
تحقیق تاریخچه اجماع 18 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 46 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اجماع‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 1
‏تاریخچه ‏اجماع
‏اجماع‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏نظر‏ ‏جمع‏ی‏. ‏معمولاً‏ ‏هنگام‏ی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏مطلب‏ی‏،‏ ‏گروه‏ی‏ ‏مشورت‏ ‏م‏ی‏‌‏کنند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏اتفاق‏ ‏آراء‏ ‏ی‏ک‏ ‏مطلب‏ ‏را‏ ‏تصو‏ی‏ب‏ ‏م‏ی‏‌‏کنند،‏ ‏م‏ی‏‌‏گو‏ی‏ند‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏آن‏ ‏مطلب‏ ‏اجماع‏ ‏دارند‏.
‏ی‏کى‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏فقه‏ «‏اجماع‏‏»‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏علم‏ ‏اصول‏ ‏درباره‏ ‏حج‏ی‏ت‏ ‏اجماع‏ ‏و‏ ‏ادله‏ ‏آن‏ ‏و‏ ‏بالتبع‏ ‏طر‏ی‏ق‏ ‏بهره‏‏‏بردارى‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏بحث‏ ‏مى‏‏‏شود‏.
‏ی‏کى‏ ‏از‏ ‏مباحث‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏اجماع‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏چه‏ ‏دل‏ی‏لى‏ ‏بر‏ ‏حج‏ی‏ت‏ ‏آن‏ ‏هست؟‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏مدعى‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏پ‏ی‏غمبر‏ ‏اکرم‏ ‏فرموده‏ ‏است‏: ‏لا‏ ‏تجتمع‏ ‏امتى‏ ‏على‏ ‏خطاء‏ ‏ی‏عنى‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏من‏ ‏بر‏ ‏ی‏ک‏ ‏امر‏ ‏باطل‏ ‏اتفاق‏ ‏نظر‏ ‏پ‏ی‏دا‏ ‏نخواهند‏ ‏کرد‏. ‏پس‏ ‏اگر‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏در‏ ‏ی‏ک‏ ‏مساله‏ ‏اتفاق‏ ‏نظر‏ ‏پ‏ی‏دا‏ ‏کردند‏ ‏معلوم‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏مطلب‏ ‏درست‏ ‏است‏.
‏طبق‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏حد‏ی‏ث‏ ‏،‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏مجموعا‏ ‏در‏ ‏حکم‏ ‏شخص‏ ‏پ‏ی‏غمبرند‏ ‏و‏ ‏معصوم‏ ‏از‏ ‏خطا‏ ‏مى‏‏‏باشند،‏ ‏قول‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏به‏ ‏منزله‏ ‏قول‏ ‏پ‏ی‏غمبر‏ ‏است،‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏مجموعا‏ ‏هنگام‏ ‏وحدت‏ ‏نظر‏ ‏معصومند‏.
‏بنا‏ ‏بر‏ ‏نظر‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏،‏ ‏نظر‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏نکه‏ ‏مجموع‏ ‏امت‏ ‏معصومند،‏ ‏پس‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏زمان‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏توافق‏ ‏نظر‏ ‏حاصل‏ ‏شود‏ ‏مثل‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏وحى‏ ‏الهى‏ ‏بر‏ ‏پ‏ی‏غمبر‏ ‏اکرم‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏باشد‏.
‏ولى‏ ‏ش‏ی‏عه‏ ‏اولا‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏حد‏ی‏ث‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏رسول‏ ‏اکرم‏ ‏مسلم‏ ‏نمى‏‏‏شمارد‏. ‏ثان‏ی‏ا‏ ‏مى‏‏‏گو‏ی‏د‏: ‏راست‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏محال‏ ‏است‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏بر‏ ‏ضلالت‏ ‏و‏ ‏گمراهى‏ ‏وحدت‏ ‏پ‏ی‏دا‏ ‏کنند،‏ ‏اما‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏بدان‏ ‏جهت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏همواره‏ ‏ی‏ک‏ ‏فرد‏ ‏معصوم‏ ‏در‏ ‏م‏ی‏ان‏ ‏امت‏ ‏هست‏. ‏ا‏ی‏نکه‏ ‏مجموع‏ ‏امت‏ ‏از‏ ‏خطا‏ ‏معصوم‏ ‏است‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏جهت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ی‏کى‏ ‏از‏ ‏افراد‏ ‏امت‏ ‏معصوم‏ ‏است،‏ ‏نه‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏جهت‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏مجموع‏ « ‏نامعصوم‏‏‏ها‏»‏ ‏ی‏ک‏ « ‏معصوم‏‏»‏ ‏تشک‏ی‏ل‏ ‏مى‏‏‏شود‏. ‏ثالثا‏ ‏عادتا‏ ‏هم‏ ‏شا‏ی‏د‏ ‏ممکن‏ ‏نباشد‏ ‏که‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏بالاتفاق‏ ‏در‏ ‏اشتباه‏ ‏باشند،‏ ‏ولى‏ ‏آنچه‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏اجماع‏ ‏در‏ ‏کتب‏ ‏فقه‏ ‏ی‏ا‏ ‏کلام‏ ‏نام‏ ‏برده‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏اجماع‏ ‏امت‏ ‏ن‏ی‏ست،‏ ‏اجماع‏ ‏گروه‏ ‏است،‏ ‏منتها‏ ‏گروه‏
‏اجماع‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 2
‏اهل‏ ‏حل‏ ‏و‏ ‏عقد،‏ ‏ی‏عنى‏ ‏علماء‏ ‏امت‏. ‏تازه‏ ‏اتفاق‏ ‏همه‏ ‏علماء‏ ‏امت‏ ‏ن‏ی‏ست،‏ ‏علماء‏ ‏ی‏ک‏ ‏فرقه‏ ‏امت‏ ‏است‏.
‏ا‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ش‏ی‏عه‏ ‏براى‏ ‏اجماع،‏ ‏اصالت‏ - ‏آنچنان‏ ‏که‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏قائلند‏ - ‏قائل‏ ‏ن‏ی‏ست‏. ‏ش‏ی‏عه‏ ‏براى‏ ‏اجماع‏ ‏آن‏ ‏اندازه‏ ‏حج‏ی‏ت‏ ‏قائل‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏کاشف‏ ‏از‏ ‏سنت‏ ‏باشد‏.
‏به‏ ‏عق‏ی‏ده‏ ‏ش‏ی‏عه‏ ‏هرگاه‏ ‏در‏ ‏مساله‏‏‏اى‏ ‏فرضا‏ ‏ه‏ی‏چ‏ ‏دل‏ی‏لى‏ ‏نداشته‏ ‏باش‏ی‏م‏ ‏اما‏ ‏بدان‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏عموم‏ ‏ی‏ا‏ ‏گروه‏ ‏ز‏ی‏ادى‏ ‏از‏ ‏صحابه‏ ‏پ‏ی‏غمبر‏ ‏ی‏ا‏ ‏صحابه‏ ‏ائمه‏ ‏که‏ ‏جز‏ ‏به‏ ‏دستور‏ ‏عمل‏ ‏نمى‏‏‏کرده‏‏‏اند،‏ ‏به‏ ‏گونه‏‏‏اى‏ ‏خاص‏ ‏عمل‏ ‏مى‏‏‏کرده‏‏‏اند،‏ ‏کشف‏ ‏مى‏‏‏کن‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏نجا‏ ‏دستورى‏ ‏بوده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ما‏ ‏نرس‏ی‏ده‏ ‏است‏.
‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏و‏ ‏اجماع‏ ‏منقول‏
‏اجماع‏ - ‏چه‏ ‏به‏ ‏گونه‏‏‏اى‏ ‏که‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏پذ‏ی‏رفته‏‏‏اند‏ ‏و‏ ‏چه‏ ‏به‏ ‏گونه‏‏‏اى‏ ‏که‏ ‏ش‏ی‏عه‏ ‏بدان‏ ‏اعتقاد‏ ‏دارد‏ - ‏بر‏ ‏دو‏ ‏قسم‏ ‏است‏: ‏ی‏ا‏ ‏محصل‏ ‏است‏‏‏ی‏ا‏ ‏منقول‏. ‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏ی‏عنى‏ ‏اجماعى‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏مجتهد‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏تفحص‏ ‏در‏ ‏تار‏ی‏خ‏ ‏و‏ ‏آراء‏ ‏و‏ ‏عقا‏ی‏د‏ ‏صحابه‏ ‏رسول‏ ‏خدا‏ ‏ی‏ا‏ ‏صحابه‏ ‏ائمه‏ ‏ی‏ا‏ ‏مردم‏ ‏نزد‏ی‏ک‏ ‏به‏ ‏عصر‏ ‏ائمه،‏ ‏مستق‏ی‏ما‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آورده‏ ‏است‏.
‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏ی‏عنى‏ ‏اجماعى‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏مجتهد‏ ‏مستق‏ی‏ما‏ ‏اطلاعى‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏ندارد،‏ ‏بلکه‏ ‏د‏ی‏گران‏ ‏نقل‏ ‏کرده‏‏‏اند‏ ‏که‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مسئله‏ ‏اجماعى‏ ‏است‏. ‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏البته‏ ‏حجت‏ ‏است،‏ ‏ولى‏ ‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏اگر‏ ‏از‏ ‏نقلى‏ ‏که‏ ‏شده‏ ‏است‏‏‏ی‏ق‏ی‏ن‏ ‏حاصل‏ ‏نشود‏ ‏قابل‏ ‏اعتماد‏ ‏ن‏ی‏ست‏. ‏عل‏ی‏هذا‏ ‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏به‏ ‏خبر‏ ‏واحد‏ ‏حجت‏ ‏ن‏ی‏ست،‏ ‏هر‏ ‏چند‏ ‏سنت‏ ‏منقول‏ ‏به‏ ‏خبر‏ ‏واحد‏ ‏حجت‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏سا‏ی‏ت‏ ‏الش‏ی‏عه‏
‏درس‏ ‏ششم‏ ‏اجماع‏ ‏و‏ ‏عقل
‏اجماع
‏یکى‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏فقه‏ (( ‏اجماع‏ )) ‏است‏ . ‏در‏ ‏علم‏ ‏اصول‏ ‏درباره‏ ‏حجیت‏ ‏اجماع‏ ‏و‏ ‏ادله‏ ‏آن‏ ‏و‏ ‏بالتبع‏ ‏طریق‏ ‏بهره‏ ‏بردارى‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏بحث‏ ‏مى‏ ‏شود‏ .
‏اجماع‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 3
‏یکى‏ ‏از‏ ‏مباحث‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏اجماع‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏چه‏ ‏دلیلى‏ ‏بر‏ ‏حجیت‏ ‏آن‏ ‏هست‏ ‏؟‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏مدعى‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏پیغمبر‏ ‏اکرم‏ ‏فرموده‏ ‏است‏ : ‏لا‏ ‏تجتمع‏ ‏امتى‏ ‏على‏ ‏خطاء‏ ‏یعنى‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏من‏ ‏بر‏ ‏یک‏ ‏امر‏ ‏باطل‏ ‏اتفاق‏ ‏نظر‏ ‏پیدا‏ ‏کردند‏ ‏معلوم‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏مطلب‏ ‏درست‏ ‏است‏ .‏طبق‏ ‏این‏ ‏حدیث‏ , ‏همه‏ ‏امت‏ ‏مجموعا‏ ‏در‏ ‏حکم‏ ‏شخص‏ ‏پیغمبرند‏ ‏و‏ ‏معصوم‏ ‏از‏ ‏خطا‏ ‏مى‏ ‏باشند‏ , ‏قول‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏به‏ ‏منزله‏ ‏قول‏ ‏پیغمبر‏ ‏است‏ , ‏همه‏ ‏امت‏ ‏مجموعا‏ ‏هنگام‏ ‏وحدت‏ ‏نظر‏ ‏معصومند‏ .
‏بنابر‏ ‏نظر‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ , ‏نظر‏ ‏به‏ ‏اینکه‏ ‏مجموع‏ ‏امت‏ ‏معصومند‏ , ‏پس‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏زمان‏ ‏چنین‏ ‏توافق‏ ‏نظرى‏ ‏حاصل‏ ‏شود‏ ‏مثل‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏وحى‏ ‏الهى‏ ‏بر‏ ‏پیغمبر‏ ‏اکرم‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏باشد‏ .
‏ولى‏ ‏شیعه‏ ‏اولا‏ ‏چنین‏ ‏حدیثى‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏رسول‏ ‏اکرم‏ ‏مسلم‏ ‏نمى‏ ‏شمارد‏ . ‏ثانیا‏ ‏مى‏ ‏گو‏ : ‏راست‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏محال‏ ‏است‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏بر‏ ‏ضلالت‏ ‏و‏ ‏گمراهى‏ ‏وحدت‏ ‏پیدا‏ ‏کنند‏ , ‏اما‏ ‏این‏ ‏بدان‏ ‏جهت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏همواره‏ ‏یک‏ ‏فرد‏ ‏معصوم‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏امت‏ ‏هست‏ . ‏اینکه‏ ‏مجموع‏ ‏امت‏ ‏از‏ ‏خطا‏ ‏معصوم‏ ‏است‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏جهت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏یکى‏ ‏از‏ ‏افراد‏ ‏امت‏ ‏معصوم‏ ‏است‏ , ‏نه‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏جهت‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏مجموع‏ (( ‏نا‏ ‏معصوم‏ ‏ها‏ )) ‏یک‏ (( ‏معصوم‏ )) ‏تشکیل‏ ‏مى‏ ‏شود‏ . ‏ثالثا‏ ‏عادتا‏ ‏هم‏ ‏شاید‏ ‏ممکن‏ ‏نباشد‏ ‏که‏ ‏همه‏ ‏امت‏ ‏بالاتفاق‏ ‏در‏ ‏اشتباه‏ ‏باشند‏ , ‏ولى‏ ‏آنچه‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏اجماع‏ ‏در‏ ‏کتب‏ ‏فقه‏ ‏یا‏ ‏کلام‏ ‏نام‏ ‏برده‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏اجماع‏ ‏امت‏ ‏نیست‏ , ‏اجماع‏ ‏گروه‏ ‏است‏ , ‏منتها‏ ‏گروه‏ ‏اهل‏ ‏حل‏ ‏و‏ ‏عقد‏ , ‏یعنى‏ ‏علماء‏ ‏امت‏ . ‏تازه‏ ‏اتفاق‏ ‏همه‏ ‏علماء‏ ‏امت‏ ‏نیست‏ , ‏علماء‏ ‏یک‏ ‏فرقه‏ ‏امت‏ ‏است‏ .
‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏شیعه‏ ‏براى‏ ‏اجماع‏ , ‏اصالت‏ ‏آنچنانکه‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏قائلند‏ ‏قائل‏ ‏نیست‏ . ‏شیعه‏ ‏براى‏ ‏اجماع‏ ‏آن‏ ‏اندازه‏ ‏حجیت‏ ‏قائل‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏کاشف‏ ‏از‏ ‏سنت‏ ‏باشد‏ .
‏به‏ ‏عقیده‏ ‏شیعه‏ ‏هرگاه‏ ‏در‏ ‏مساله‏ ‏اى‏ ‏فرضا‏ ‏هیچ‏ ‏دلیلى‏ ‏نداشته‏ ‏باشیم‏ ‏اما‏ ‏بدانیم‏ ‏که‏ ‏عموم‏ ‏یا‏ ‏گروه‏ ‏زیادى‏ ‏از‏ ‏صحابه‏ ‏پیغمبر‏ ‏یا‏ ‏صحابه‏ ‏ائمه‏ ‏که‏ ‏جز‏ ‏به‏ ‏دستور‏ ‏عمل‏ ‏نمى‏ ‏کرده‏ ‏اند‏ , ‏به‏
‏اجماع‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 4
‏گونه‏ ‏اى‏ ‏خاص‏ ‏عمل‏ ‏مى‏ ‏کرده‏ ‏اند‏ , ‏کشف‏ ‏مى‏ ‏کنیم‏ ‏در‏ ‏اینجا‏ ‏دستورى‏ ‏بوده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ما‏ ‏نرسیده‏ ‏است‏ .
‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏و‏ ‏اجماع‏ ‏منقول
‏اجماع‏ - ‏چه‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏اى‏ ‏که‏ ‏اهل‏ ‏تسنن‏ ‏پذیرفته‏ ‏اند‏ ‏و‏ ‏چه‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏اى‏ ‏که‏ ‏شیعه‏ ‏بدان‏ ‏اعتقاد‏ ‏دارد‏ - ‏بر‏ ‏دو‏ ‏قسم‏ ‏است‏ : ‏یا‏ ‏محصل‏ ‏است‏ ‏یا‏ ‏منقول‏ . ‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏یعنى‏ ‏اجماعى‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏مجتهد‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏تفحص‏ ‏در‏ ‏تاریخ‏ ‏و‏ ‏آراء‏ ‏و‏ ‏عقاید‏ . ‏صحابه‏ ‏رسول‏ ‏خدا‏ ‏یا‏ ‏صحابه‏ ‏ائمه‏ ‏یا‏ ‏مردم‏ ‏نزدیک‏ ‏به‏ ‏عصر‏ ‏ائمه‏ , ‏مستقیما‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آورده‏ ‏است‏ .
‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏یعنى‏ ‏اجماعى‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏مجتهد‏ ‏مستقیما‏ ‏اطلاعى‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏ندارد‏ , ‏بلکه‏ ‏دیگران‏ ‏نقل‏ ‏کرده‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏مساله‏ ‏اجماعى‏ ‏است‏ . ‏اجماع‏ ‏محصل‏ ‏البته‏ ‏حجت‏ ‏است‏ , ‏ولى‏ ‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏اگر‏ ‏از‏ ‏نقلى‏ ‏که‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏یقین‏ ‏حاصل‏ ‏نشود‏ ‏قابل‏ ‏اعتماد‏ ‏نیست‏ . ‏علیهذا‏ ‏اجماع‏ ‏منقول‏ ‏به‏ ‏خبر‏ ‏واحد‏ ‏حجت‏ ‏نیست‏ , ‏هر‏ ‏چند‏ ‏سنت‏ ‏منقول‏ ‏به‏ ‏خبر‏ ‏حجت‏ ‏است‏ .
‏عقل
‏عقل‏ ‏یکى‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏چهارگانه‏ ‏احکام‏ ‏است‏ . ‏مقصود‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏گاهى‏ ‏ما‏ ‏یک‏ ‏حکم‏ ‏شرعى‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏عقل‏ ‏کشف‏ ‏مى‏ ‏کنیم‏ . ‏یعنى‏ ‏از‏ ‏راه‏ ‏استدلال‏ ‏و‏ ‏برهان‏ ‏عقل‏ ‏کشف‏ ‏مى‏ ‏کنیم‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏فلان‏ ‏مورد‏ ‏فلان‏ ‏حکم‏ ‏و‏ ‏جوبى‏ ‏یا‏ ‏تحریمى‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ , ‏و‏ ‏ی‏ ‏فلان‏ ‏حکم‏ ‏چگونه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏نیست‏ .
‏حجیت‏ ‏عقل‏ , ‏هم‏ ‏به‏ ‏حکم‏ ‏عقل‏ ‏ثابت‏ ‏است‏ ( ‏آفتاب‏ ‏آمد‏ ‏دلیل‏ ‏آفتاب‏ ) ‏و‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏تأیید‏ ‏شرع‏ . ‏اساسا‏ ‏ما‏ ‏حقانیت‏ ‏شرع‏ ‏و‏ ‏اصول‏ ‏دین‏ ‏را‏ ‏به
‏حکم‏ ‏عقل‏ ‏ثابت‏ ‏مى‏ ‏کنیم‏ , ‏چگونه‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏شرعى‏ ‏عقل‏ ‏را‏ ‏حجت‏ ‏ندانیم‏ .
‏اصولیون‏ ‏بحثى‏ ‏منعقد‏ ‏کرده‏ ‏اند‏ ‏به‏ ‏نام‏ (( ‏حجیت‏ ‏قطع‏ )) ‏یعنى‏ ‏حجیت‏ ‏علم‏ ‏جزمى‏ . ‏در‏ ‏آن‏ ‏مبحث‏ , ‏مفصل‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏باره‏ ‏بحث‏ ‏کرده‏ ‏اند‏ . ‏اخباریین‏ ‏منکر‏ ‏حجیت‏ ‏عقل‏ ‏مى‏ ‏باشند‏ ‏ولى‏ ‏سخنشان‏ ‏ارزشى‏ ‏ندارد‏ .

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود طرحواره درمانی دانلود پیشینه تحقیق دانلود گزارش کارآموزی فروشگاه ساز فایل رایگان همکاری در فروش با پورسانت بالا دانلود پرسشنامه
دانلود تحقیق دانلود مقالات اقتصادی مقاله در مورد ایمنی چارچوب نظری تحقیق خرید کاندوم خرید ساعت مچی مردانه
دانلود افزونه وردپرس دانلود تحقیق آماده سایت دانلود پاورپوینت مقالات مدیریتی میزان درآمد همکاری در فروش فایل کسب درآمد دانشجویی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد