ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای این هدف 30 دانشآموز نارساخوان پایه ی سوم و چهارم ابتدایی به شیوه ی نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، انتخاب شده و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند ( 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه کنترل). در این پژوهش آزمون تشخیص سطح خواندن عزیزیان و عابدی مورد استفاده قرار گرفت. آموزش راهبردهای حافظه ی فعال طی 15 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظ هی فعال عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشید که این مسئله نشان می دهد که حافظه ی فعال نقش مهمی در عملکرد خواندن دارد و نقص در این حافظه موجب ضعف عملکرد خواندن می شود.