پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

تحقیق در مورد جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری

دانلود تحقیق در مورد جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری

 تحقیق در مورد جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری
تحقیق در مورد جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: zip
حجم فایل: 0
قیمت: 43850 تومان

بخشی از متن:

14 صفحه word |فونت tahoma سایز 12| قابل اجرا در آفیس 2010 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپ

بخشی از تحقیق

آثارها و بناهای تاریخی

در حدود غربی خاک بختیاری و در حوزه نهای ی آبی دز شهر جالب توجه گردیده است . نام این شهر به واسطه پل با شکوه مجاور آن که بدون آن که بدون شک به دوره ی ساسانیان متعلق است . قسمت زیرین این پل از سنگ است و قسمت فوقانی که آجری است ظاهراً قدیم تر می نماید ، در طرف سرچشمه رودخانه چند آسیاب به سخره ها ساخته اند که به وسیله پل های سست بنیاد یا سنگ فرش به هم مربوط شده اند این آسیاب های به وسیله جریان رودخانه کار می کنند و منظره دینی دارند . عمده ترین محصول محلی در دزفول نیل نیل سازی است که می گویند 120 کارخانه دارد و با آنکه بوسیله مسیر آب دز و کارون که از حدود جاری است می توان برای حمل و نقل بار استفاده و بدین وسیله میزان صادراتش را دو سه برابر نمود . سابقاً دزفول کرسی حکومت خوزستان بود. در این شهر محمد علی میرزا کاخ بزرگی ساخته است.

 

مهمترین آثار تاریخی شهرستان دزفول عبارتند از :

تپه باستانی چغامیش : که شهری از دوران پیش از پیدایش خط است که قدمت آن به حدود 5400 سال پیش می رسد . 

مسجد جامع دزفول : بنای آن به قرن سوم تا چهارم هجری است .

بقعه محمدبن جعفر : که محمد بن جعفر پس از فوت عمر ، ام کلثوم را که در حباله عمر بود به عقد خود درآورد و نیز روایت شده که وی در شوشتر شهید شده است .

بارگاه شاه ابوالقاسم : به روایتی مدفن یعقوب لیث صفاری است .

بقعه ی امام زاده زین العابدین : به اعتقاد اهالی قدمگاه امام زین العابدین است .

 

سایر ابنیه تاریخی عبارتند از :

بقعه شاه خراسون ، اجاق مرتضی علی ، بقعه ی سوار غیب ، آسیاب علی کولی ، قبر ارشدالدوله ، بقعه ی پیرفراش ، مسجد جامع ، بقعه جابر ، بقعه امام رضا دیمی ، بقعه ی پیرنظر ، بقعه ی بابا حزقیل ، بقعه ی پیرجش ، بقعه ی علی مالک ، بقعه ی مسجد صعصعه ، بقعه ی علمدار ، بقعه ی سید صبر ، بقعه ی سبزقبا ، مسجد لب خندق ، بقعه ی با یوسف ، بقعه ی پیر رودبند و ... .  

 

 

رودخانه دز

رود دز که نویسندگان یونانی آن را کهراتاس نامیده اند در زمان آبدانی شهر جندی شاپور به سبب نزدیک بودن به آن رودجندی شاپور خوانده می شد و اکنون چون از پای دز روناش (قلعه دزفول) می گذرد معروف است سرچشمه ی این رود که از سر بند اراک و الیگودرز و دره اشتران کوه است ، در بند قیر به رودخانه کارون می ریزد و در ازای این رود تاقیر 515 کیلومتر است که نام دیگر این رود سزار است .

شکل پایه های پل و ابعاد آنها :

کلیه پایه های پل قدیم دارای مقطع مستطیل بوده که بر خلاف جهت عبور آب آن را نوک تیز  می ساخته اند. به نظر اول گمان می رود ابعاد پی هایش از آن چه ضرورت داشته بزرگتر بنا شده باشد ولی اگر فشار و ضربات آب را در مواقع طغیان در نظر بگیریم اهمیت این طراحی را میتوانیم به خوبی درک کنیم. قطر پی پلها بین 5 تا 6.40 متر و طول آنها کمی بیشتر از طول جاده و اندکی کمتر از پهنای بند پل می باشد. در فاصله روی پایه ها و بین قوسهای اصلی پل قوسهای کوچکتری وجود داشته که به منظور افزایش مقطع جریان آب هنگام طغیان تعبیه شده است.

فاصله بین مرکز ستونها در حدود 13 تا 14 متر بوده بنابراین دهانه داخلی قوسهای بزرگ در حدود 2 برابر پهنای پی آنها بوده است. پهنای بند پلی یکی دو متر بیشتر از طول پی ها و بین 8 تا 12 متیر بوده است.

 

کلیات بنای مسجد جامع دزفول :

مسجد جامع دزفول بزرگترین و مهمترین مسجد دزفول است که در خیابان خمینی و در یک خیابان فرعی متصل به آن با گستردگی کوچکی در جلو درب اصلی خود واقع گردیده است. این بنا که در یک طبقه ساخته شده دارای یک صحن بزرگ بوده که در دو جبهه آن ساخت و ساز انجام گرفته است و نماهای آجری سقفها و ستونهای سنگی بسیار زیبایی دارد. کالبد اصلی بنا در جبهه جنوبی آن که هسته اولیه مسجد است ، سنگی می باشد. مسجد دارای یک نمازخانه و محراب اصلی و دو شبستان پر ستون در دو طرف است و در قسمت شرقی نیز فضاهایی به عنوان فضاهای خدماتی و پشتیبانی واقع شده است. این مسجد در دوره های مختلف تکامل یافته و در هنگام جنگ نیز قسمتی از آن مورد اثابت موشک قرار گرفته است . که در همان زمان دوباره بازسازی گردیده است. در قسمتهای مختلف نیز بخشهای مختلفی به این مسجد الحاق گردیده است. که از ان جمله سرویسها و بخشهای خدماتی شمال شرقی بناست. از جمله دخل و تصرفات انجام شده تغییر نمای بیرونی قدیمی مسجد و اجرای نمای آجری جدید و همچنین اجرای نیمه کاره مقرنس در ورودی اصلی بنا. نصب ازاره های سنگی جدید و سکو ساز نیز اصالت بنا را خدشه دار کرده است. این بنا در قسمت گنبد زیبا و دو مناره در جلو شبستان ها و ودر وسط محور محراب است. این بنا یک شوادان نسبتا بزرگ و عمیق دارد که ورودی آن در وسط صحن مسجد است.

معضلات اصلی بنا رفتگی دیوار اسپر غربی بنا و همچنین وجود موریانه و رطوبت زدگی پای دیوارها و همچنین ترکهای سقف ناشی از افزایش وزن کاهگل است. این بنا تقریبا هزار متر مربع زیر بنا دارد که عمده آن قسمت نمازخانه «شبستان» است که فضایی نیمه باز میباشد. مناره های بنا تا حدودی دچار رفتگی گردید است.

 

 

خانه های قدیمی :

بدون شک وجود خانه های قدیمی در هر شهری نشانگر بافت سنتی و قدیمی و بیانگر شیوه معماری دوران گذشته آن شهر است. خانه های قدیمی هر کدام در نوع خود دارای ارزش های قابل توجه معماری و تزئین است.

متاسفانه به علت خرید این اماکن از صاحبان آنها توسط سازمانها مسئول تعدادی آنها به مرور زمان تخریب شده و یا از بین رفته است و زیبائیهای معماری آنها نیز دستخوش تخریب و ویران شده است.

از مهمترین خانه قدیمی دزفول اشاره می شود.

بازار

بعد از اسلام اولین جایی که ساخته شد بازار است که به عنوان ستون فقرات شهر است که نقش سیاسی و اجتماعی باز می کند.      واژه بازار ______  پاساژ

بازارها (ستون فقرات زندگی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی شهر های ایران) : دیرینگی نقش اقتصادی بازار تقریبا از تشکیل اولین دوات های مستقل ایرانی ، اسلامی ، در کشورهای ایران رواج داشته است.

بازار به عنوان : مفصل ارتباطی شهر و کالبد آن نقش بسیار حائز اهمیتی در ساماندهی محله ها ، مرکز محله ها امکان مذهبی و مقدس ، امکان عام المنفعه داشته است. بازارها معولا نهادی از میزان پویایی و پیشرفت یک شهر نقلی شدند. هر چه قدر بدنه بازار گسترده تر و دامنه بازار فراتر بوده است شهر ارزش و اعتباری تری برخوردار بوده اسا. بازارها با توجه به بزرگی یا کوچکی شهر ها دارای فضاهای مختلفی بودند اما آنچه که تقریبا در تمام بازارهای نقطه مشترکی بوده است کشیده شدن آنها عموما از یک دربازه تا دربازه دیگر بوده است و فضاهای مختلف بازارهای شهر بزرگ عموما به قرار زیر است ؟

1- راسته اصلی 2- راسته فرعی 3- چهر سو 4- دوکان یا حجره 5- کروانسرا 6-تیم و تیمچه 7- رباط و کارباط 8- مسجد و حمام      ریز فضاهای بازارهای شهر های کوچک عموما سه تا چهار ریز فضا از بازارهای بزرگ کمتر داشته .بقعه شاه رکن الدین

بقعه سید علی فرزند سید بها الدین معروف به شاه رکن الدین در قسمت شرقی محله صرابدر دزفول واقع است. محله کنونی این بقعه حدود 3835 متر مربع مساحت دارد. تاریخ ساخت این بقعه به دوره تیموریان (771 – 835 هجری قمری) تعلق دارد. آخرین تعمیر این بنا در سال 1355 خورشیدی انجام شد. بقعه شاه خراسان (شاه خراسان) بقعه شاه خراسان در جنوب شهر دزفول قرار دارد و قدمگاه یا مکان توقف یکی از ائمه معصومین (ع) یا اولاد ایشان بوده و کسی از ایشان در آنجا مدفون نیست. بنایی ساده و آجری با طاقی مربع شکل به ابعاد 10/3 × 70/2 متر بر پایه های آجری به عرض 120 سانتی متر و سقفی آجری و مدور که بر روی هشت گوشوار بنا شده و بر بالای سقف گنبد کلاه درویشی هشت ترک ساخته اند. تزئیناتی در داخل و خارج بنا دیده نمی شود و در اتاق مربع شکل مقبره دو پنجره رو به شرق و یک مدخل به اتاق سمت غربی وجود دارد که شکل مدخل و پنجره ها یکسان و یک اندازه می باشد.

 

بقعه مقوم:

بقعه مقوم در جنوب غربی شهر دزفول در جاده کوتیون ، صفی آباد قرار داد. این بنای آجری به معماری  دوره سلجوقی و اوائل دوران صفوی (650 هجری قمری) تعلق دارد.

 

بقعه پیر رودبند :

در محله رودبند یا رودبند در شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف بر رودخانه ، بقعه پیر رودبند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس و دارای 20 سط است. تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان (771-845 هجری قمری) تعلق دارد ولی مرمت آن مربوط به روزگار شاه عباس صفوی و به سال 1030 هجری قمری است. بنای این بثعه ا به زمان گورکنیان و به دستور امیر تیمور گورکانی نسبت داده اند و در زمان شاه عباس اقدام به مرمت آن شده است. بقعه رودبند در تپه ای به ارتفاع 22 متر قرار گرفته است و دارای گنبد سفید مخروطی شکل به ارتفاع 18 متر می باشد.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود پرسشنامه

دانلود طرح درس روزانه

تحقیق در مورد جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد