ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
.
دانلود ppt با موضوع معماری مساجد
در قالب ppt ودر17اسلاید، قابل ویرایش
برشی ازمتن تحقیق:
مسجد و جایگاه ویژه آن در اسلام
قبل از پرداختن به تحلیل هنر در معماری مساجد ، بد نیست که راجع به اصل مسجد و قداست آن و جایگاه خاص ش در اسلام و فرهنگ الهی مسلمین، قدری بحث شود .
مسجد، محل سجود و خضوع و کرنش بندگان خدا در پیشگاه «الله» است ، جائیست برای ایجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبودیت و کوچکی در برابر ربوبیت و عظمت خالق هستی .
قداست مسجد ، در همین رابطه متقابل « عبودیت عبد و ربوبیت رب » نهفته است . بنابراین ، عظمتش در معنویت آن است، نه در ساختمان و بنای رفیع .
معمار مسلمان در روزگاران گذشته هر زیبائی را که در اطراف خویش میدید، آنرا در خور عظمت و جلال خدا مییافت.سعی میکرد تا به هنگام فرصت، برای آن در مسجد، جائی باز کند.در بنای بسیاری از مساجد، هنرهای مختلف به هم در آمیخته است. معماری، در توازن اجزاء کوشیده است .نقاشی به نقوش و الوان کاشیها توجه کرده است، و خوشنویسی، الواح و کتیبهها را جلوه بخشیده است، شعر، موعظهها و ماده تاریخها را عرضه داشته است و موسیقی هم برای آنکه از دیگر هنرها باز نماند، در صدای مؤذن و بانگ قاری و واعظ، مجال جلوهگری یافته است .
بدون شک، آثار هنری مسلمین در زمینههای تصویری و تجسمی و معماری و خطوط هندسی و نقش و نگارها، از یک مایه غیر مادی بر خوردار است و این، از متن تفکر مذهبی و مایههای مکتب سر چشمه میگیرد.چرا که نگاه هنرمند مسلمان به هستی، با نگرش یک انسان مادی فرق میکند. از این رو، این بینش معنوی، در«اثر» او هم اثر میگذارد.
معماری اسلامی در مساجد از برجسته ترین هنرهایی است که در روحیه افراد تأثیر دارد، در واقع تمرکز بر عناصر هنری و تصاویری که دارای ابعاد مختلف روحی و معنوی است و مهارت هنرمندان مسلمان را به تصویر می کشد، معماری مساجد به عنوان ثروت تمدن و فرهنگ مسلمانان زمینه ای برای معرفی تاریخ توسعه هنرهای اسلامی است .
معماری مساجد در ایران یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه را به نمایش میگذارد که نماینده ذوق سرشار زیباییشناسی است و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمیتواند داشته باشد.
مسجد ایرانی علاوه بر افزودن گنبد به فضای شبستان به کمک یک هندسه گامبهگام و ایجاد ایوان که به شکوه و جلال آن میافزود، دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که لطافت و ظرافت در آراستن و تزیین بدنه در داخل و خارج بنا، از آن جملهاند.
تبلور این امر را میتوان در بنای کوچک زیبا و ظریفی همچون مسجد "شیخ لطفالله" اصفهان که در اوج زیبایی، ادراک علمی و استادی مسلم است، به وضوح مشاهده کرد.
معماری مساجد ایرانی
در معماری مساجد ایرانی با الگوی فضائی نسبتآ یکسانی روبرو می شویم . حتی عناصر متشکله آنها نیز عناصر کالبدی واحد هستند . همه شبستان ایوان گنبد صحن سر در و محراب دارند . محرابش را به رنگین کمان و رواقهای طاقدارش را به کوه تشبیه کرده اند که حاکی از این است که عالم صغیر آن بنا محشون از کنایات و تمثیلاتی از طبیعت است.
این هماهنگی در عین تنوع نه تنها در الگو و انتظام فضائی فضای کلی مسجد بلکه در عناصر سازنده آن نیز قابل مشاهده است.شبستان یک معنا و الگوی روشن دارد اما در هر مسجدی چهره ای تغییر یافته است و سر در و گنبد و ایوان و همه این عناصر در نظمی خاص معین و از پیش اندیشیده گرد هم آورده شده و انتظام یافته اند.اما در عین حال هر یک فضای متفاوتی را عرضه می دارند و بیانی نو دارند.گوئی هر یک با زبان حال خود قصه واحدی را می سرایند و عجب آنکه این قصه را هر بار که می شنوی نامکرر است .