ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
تاکنون برای بیان اصول و ویژگیهای حاکم بر معماری گذشته و دلائل ارزشمند بودن و پایداری آن تلاشهای فراوانی شده اسـت. از منظـر نگرش سامانهای و همبستـگی این معماری با سامانههای انسان و طبیعـت و تشکیل ابَرسامانه انسان طبیعـت و معمـاری، میتوان سخن از ویژگیهای هر سامانه پایدار گفت که نمونهای از آن معماری گذشته باشد. جنبه طبیعتگرایانه این معمـاری سبب میشود که ایـن معمـاری همچـون یک ارگانیزم تلقی شده و هر معماری که بر این همـانندی تأکیـد کند را معمـاری ارگانیک مینامند. ویژگیهای معماری ارگانیک در حقیقت اصول مهم حاکم بر ارگانیزمهای طبیعـیاند که راز ارزشمندکننده و پایدارکننده آن هستنددر این معماری توجه به انسان هم تنها در جنبه طبیعی اوست و انسان همچون دیگر اجزاء طبیعـت و معمـاری او هم مانـند خـانه دیگر جانوران و البته در مرتبهای متناسب با تکامل انسانی تعریف میشود. اما از منظر نگرشهای قدسی از آنجا که هستی انسان و طبیعت به ارگانیـزم ظاهـری آنها خلاصه نمیشوداین جریان فکری هم در سراسر تاریخ وجود داشته است و امروزه حجم عظیمی از معماری جهـان در رویارویـی با جریـان ارگانیـک مدعـی معـماری فرا ارگانیک هستند. اگر برخی سبکهای معماری همچون فراکتال، معماری سبـز ، پایـدار، پرش کیهانی ، هوشمند و تکنو ارگانیک و ... را نمونههای نگرش ارگـانیـک بـدانیم، در مقابل کل رویکرد سامان شکنی و بسیاری از گرایشات فرامدرن را باید جزء نگرش فراارگانیک دانست. در این پژوهش به مطالعه هنر و معماری انسانی پرداخته می شود.
سال انتشار: 1396
تعداد صفحات: 27
فرمت فایل: PowerPoint