ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش
تعداد صفحات :21صفحه
بخشی از تحقیق :
معماری با آن که متون رومی گزارشهایی درخور ستایش از هنر و هنرمندان یونانی به دست می دهد ، در نبود کارهای اصیل یونانی ، ارزش کار یونانیها بسی بیشتر جلوه می کند ، زیرا رومیها در زمینة هنر خاص خود ، حرف چندانی برای گفتن نداشتند ؛ آنان به ندرت نامها را ثبت می کردند و هرگز دربارة سبک بسیاری از هنرمندان که برنامه های جاه طلبانة رومیها را به اجرا درآورده اند و برخی از آنان بسیار مهمند-سخنی نگفته اند . در میان همان نامهای ثبت شدة انگشت شمار ، اغلب نامهای یونانی دیده می شود . شغل هنرمند نقاش یا مجسمه ساز ، از وزن اجتماعی اندکی برخوردار بود ، و ضرورت ساختن نسخه های شبه مکانیکی متعدد ، چه بسا به عزت نفس خاص هنرمندان لطمه زده باشد . در نتیجه ، در میان آثار هنری بی شمار رومی ، هیچ شخصیت بارز هنری درخور سنجش با هنرمندان یونانی سرشناس رخ ننموده است . هنر رومی را به سبب ناشناختگی و خصلبت جمعی آن ، می توان با هنر مصر یا بین النهرین برابر دانست . تنها در زمینة معماری – در نوشته های ویتروویوس معمار مربوط به سدة نخست ق . م شاهد دلبستگی بسیار به مبانی نظری و حتا ضرورت تدوین مجموعه ای پذیرفته شده از دانش معماری هستیم که تازه برای بخش اعظم آن نیز ، ویتروویوس ناگزیر بود به اصطلاحات یونانی پناه ببرد .
به سبب نبود آگاهی عمیق در باب معبد شکوهمند ژوپیتر اپتیموس ماکسیموس که در 69ق . م به تقلید از نمونه های یونانی با ستونهای بلند مرمری و کاشیهای مفرغی پشت بام پوشیده با ورقهای طلای بسیار ، برفراز تپة کاپیتولین بازسازی شده ، ناگزیر باید برای آگاهی از معماری جمهوری روم به نمونه های به نسبت محقری متوسل شد . یکی از این بناها ، ساختمانی برپا از سدة دوم معروف به معبد فورتونا ویریلیس نامی بی مسما – این ساختمان شاید وقف پورتونوس خدای بندرها شده است ، کنار تیبر در رم ساخته شده است . در این بنا بی درنگ عناصری از اصول اتوسک را می توان مشاهده کرد – کرسی ساختمان ، پاگردپله در جلو و رواق ستوندار .اما همین اندازه نیز ، تلاش برای یونانی کردن ساختمان را می توان دید . اینجا نیز همچون سبک یونیک نسبتهای دقیق ، برگرفته از یونان است . حالتی بینابینی نیز مشاهده می شود به این معنا که ستونبند طرفین در پشت معبد به صورت ستونهای توکار اجرا شده و نه با ستونهای آزادی که یونانیان می پسندیدند . این بنای کوچک ، در مقیاس با معماری یونانی مآب ، حالتی سرد و رسمی دارد؛ به ویژه سرستونها از نرمش پذیری سازمند نمونه های یونانی بی بهره است.
نمونه روشن تر از این برای آینده معماری رومی ، معبد گرد معروف به سیبیل نزدیک تیوولی بود . اگرچه این بنا کورنتی ممکن است ، در تحلیل آخر