بخشی از متن:
پاورپوینت معماری با عنوان دیکانستراکشن
در فرمت پاورپوینت . 20 اسلاید قابل ویرایش
در نیمه اول قرن بیستم مهم ترین مکتبى که ادامه دهنده فلسفة مدرن محسوب مى شد، فلسفة اصالت وجود بود. ژان یل سارتر (1980- 1905)، فیلسوف فرانسوى، یایه گذار این مکتب است. او خردگرایى مدرن، که توسط دکارت، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود، را اساس فلسفة خودقرارداد. سارتر معتقد به خرد استعلایی است. از نظر وی، "فرد ماهیت خویش را شکل مى دهد و نباید از این عامل در مسیرشخصیت فرد غافل ماند... سارتر آزادى بى قید و شرط را از امکانات ذهن آدمى دانست. به نظر اوآدمى آزاد است هرچه مى خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست ".
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان کالج ارستاد کپنهاگ تعدادصفحات30
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان طراحی پایدار در معماری
در فرمت پاورپوینت . 29 اسلاید قابل ویرایش
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان گذری بر سبک معماری های تک
در فرمت پاورپوینت . 25 اسلاید قابل ویرایش
تکنولوژی در مدرنیته
خواهد شد.
تکنولوژی در پست مدرن
بخشی از متن:
↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:11
قسمتی از متن فایل دانلودی:
اندیشه ی هایدگر در باب معماری –( کریستین نوربرگ شولتز)
هایدگر هیچ متنی در باب معماری از خود به جا نگذاشته است . با وجود این ، معماری نقش مهمی در فلسفه ی او دارد .مفهوم هستی – در – عالم (being- hn- the- world) او به محیط ساخته ی دست بشر اشاره دارد ، و زمانی که او از "شاعرانه زیستن " (dwelling poetically) سخن می گوید ، صریحا به هنر ساختن باز می گردد . بنابراین ، تاویلی از اندیشه هایدگر درباره ی معماری شامل بخشی از تفسیر ما از فلسفه ی او می شود . چنین تاویلی در عین حال امکان دارد به ما در فهم بهتر مشکلات پیچیده ی محیطی عصرمان یاری بخشد .
او در مقاله ی خود با عنوان " سرچشمه ی اثر هنری " (The origin of the work of art ) مثال مهمی از معماری آورده است که ما می توانیم آن را نقطه ی اغاز پژوهش هایمان قرار دهیم . در عبارت مورد بحث می نویسد : « یک اثر معماری ، مثلا یک معبد یونانی ، چیزی را به تصویر نمی کشد . این بنا صرفا آنجا در میان صخره – دره ای پر شکن و شکاف ایستاده است . بنای معبد سایه ی خدا را در میان گرفته است ، در این پوشیدگی و خفا می گذارد تا سایه ی خدا از میان ستونهای تالار روباز در حریم مقدس محوطه ی اطراف منتشر شود . به واسطه ی معبد ، خدا در معبد حضور می یابد . حضور خدا ، فی نفسه ، گستره و محدوده ی ان محوطه ، به مثابه حریمی مقدس ، است . اما معبد و حریم آن در فضای بی کران اطراف پراکنده و محو نمی شوند . بنای معبد وحدت آن مدارها و نسبت هایی را فراهم می اورد که در آنها ولادت و مرگ ، مصیبت و نعمت ، نصرت و ذلت ، استقامت و انحطاط و صورت و مسیر سرنوشت آدمیان رقم می خورد . گستره ی قلمروی این روابط ، همانا عالم این قوم تاریخی است . برآمده از این عالم و در متن آن ، این قوم ، برای انجام دادن رسالت خود ، به خود باز می اید .
« بنای معبد ، ایستاده در آنجا ، بر تخت سنگین صخره منزل می کند . این استقرار سیاهی شالوده ی بی شکل و بی نیاز صخره را از اعماق بیرون می کشد . بنای استوار معبد ، ایستاده در آنجا ، در برابر تازیانه های توفان سینه سپر کرده و این گونه قدرت قهار او را عیان می کند . برق و فروغ سنگ ها را گویند از فضل خورشید است ، اما ف از سنگ و صخره است که روشنی روز، گردون آسمان و ظلمت شب رخ می نماید . قامت بلند و استوار معبد ، جامه ی نامریی هوا را جلوه گر می سازد . بنیان خلل ناپذیر معبد ، پیشاروی افت و خیز امواج دریا ، چون کوه ایستاده و از قبل سکون این یک ، جوش و خروش آن یک نمایان می شود و نیز درخت و چمن ، گاو و عقاب ، مار و زنجره ریخت و پیکر خاص خود را یافته و بدین سان همانگونه که هستند ظاهر می شوند . نفس این بر آمدن و بالیدن را ، در کل ، یونانیان از دیرباز فوزیس (phusis ) می نامیدند .این لفظ در عین حال چیزی را روشن می سازد که انسان در متن آن و بر پایه ی آن باشیدن خود را پی می ریزد . ما این بستر را زمین می نامیم . اینجا مراد از زمین نه آن توده جرم رسوبی و نه آن سیاره ی موضوع بحث ستاره شناسی است . زمین آن چیزی است که بالندگی هر آنچه بالنده است به مثابه بالنده در آن پناه می گیرد . در ذات هر بالنده ای ، زمین به مثابه مامن حضور دارد .
« معبد ایستاده در آنجا ، عالمی را می گشاید و در همان حال آن را به روی زمین می نشاند ، و به این طریق ، زمین به عنوان سرزمین اجدادی ما ، وطن مالوف ما ، ظهور می کند . اما هرگز انسان ها و حیوانات ، گیاهان و چیزها ، همچون برابر نهاده های تغییر ناپذیر ، پیش دست و شناخته شده نیستند که برای معبد ، که خود آن نیز روزی به جمع حاضران در آنجا پیوسته است ، محیط مناسبی را فراهم آورند . ما به آنچه هست بهتر می توانیم نزدیک شویم ، اگر به همه چیز وارونه بیاندیشیم ، البته به شرط آن که ابتدا بینش آن را به دست آورده باشیم که چگونه امور به گونه ای دیگر رو به سوی ما می گردانند . صرف وارونه کردن ، به خودی خود حاصلی ندارد .
و...
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان معماری فولدینگ
در فرمت پاورپوینت . 62 اسلاید قابل ویرایش
فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .
فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
بخشی از متن:
تحقیق با عنوان الهام از لانه مورچه در معماری
در فرمت ورد. 23 صفحه قابل ویرایش
انسان از ابتدای آفرینش به نوعی از محیط زیست اطراف خود الهام گرفته است و در ساخت و طراحی وسایل مورد نیاز خود از آنها استفاده کرده است.بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی از ساختمانها ، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد.
عنکبوت ها با طراحی و بافتن ریسمان هایی که به استحکام پولاد هستند ، برای خود آشیانه هایی می سازند ، یا زنبورها با رعایت کلیه قوانین هندسی ، پناهگاهی امن و مطمئن برای خود طراحی می کنند.
موریانه ها خانه های خود را در بیابان ها در هوایی بسیار گرم می سازند و تلاش می کنند با کندن راه هایی پیچیده در خاک ، سیستم گرمایی و تهویه داخل لانه های خود را خنک و متعادل نگه دارند.
خاک انباشت لانه های آنها به صورت یک مجموعه کامل طراحی شده تا بتوانند نیازهای طبیعی خود را تامین کنند. اینها نیز معمارند ولی معمارا نی طبیعی.
طی حدود 3/8 میلیارد سال از آفرینش زمین ، طبیعت خود ، طراح و معمار نهایی است. طی این مدت گیاهان و جانوران توانسته اند با طراحی لازم بر مشکلات محیط زیست فائق آیند بیونیک که در لغت به معنی"زیست شناختی " یا " به کارگیری اندام های ساختگی طبیعی" آمده است برای اولین بار توسط دانشمند آمریکایی به نام جک .ای.استیل در سال 1959 به کار برده شد.
وی بیونیک را علم سیستم هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم های زنده است می دانست .
انسان در طول زندگی خود سعی دارد که برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد.
به عنوان مثال ، ساختمان بدن خفاش برای لئوناردو داونچی ایده ای بود تا بتواند ماشین پرنده را طراحی کند.
یروهای عضلانی و در عین حال سرعت زیاد دلفین ها ، جرقه ای برای ساختن زیردریایی بود و یا می تواند به سامار اشاره کرد ، که این میوه پس از جدا شدن از گیاه مورد نظر، بال هایش را با زاویه ای مشخس باز کرده و به صورت منحنی و با وزش باد شروع به چرخش کرده وسپس آرام به زمین می افتد. دانشمندان با الهام گیری از این گیاه به طراحی بالگرد ، روی آوردند.
در زمینه خود معماری وساخت با وسایل ساختمان نیز معماران ومهندسین از عالم طبیعت بهره گرفته اند که از آن جمله می توان به شکل مارپیچ داخلی نوعی صدف به نام کونوس که برای طراحی خانه ها استفاده شده ، اشاره کرد.
بناها در معماری بیونیک یا معماری طبیعی یا با استفاده از مواد شکننده و نا پایدار ساخته می شوند و یا از یک مکان طبیعی که در زمین یا صخره شکل گرفته استفاده می شده است یکی از این مکان های طبیعی ، غارها هستند. معماری غاری که معمولا جنبه ای ازمعماری مقابر ، است از عصر باستان وجود داشته و از بارزترین نمونه های این سبک معماری می توان به معابر کاتوکومب رم و ناپل و مقابری در لبنان اشاره کرد.
کلیساهای سنگی در ارمنستان و نیز غارهای بسیار بزرگ مسکونی مکشوف در گورمه ترکیه و ماترا در جنوب ایتالیا ، نیز از دیگر نمونه های این سبک معماری است. این بناها احتمالا چیزی شبیه به لانه های بزرگ موریانه ها که هزاران موریانه را در خود جای می دهند ، بوده اند.معماری گلی یا خاکی را نیز می توان یکی از شاخه های معماری طبیعی در نظر گرفت. شهرهای قدیمی و تاریخی همچون صنعا در یمن یا ساختمانهای گلی دو گون در مالی نمونه هایی از این سبک هستند.
معماری بیونیک ، فقط محدود به چند نقطه خاص در دنیاست.
از مشهورترین نمونه ها که در آنها از سبک بیونیک برای طراحی و ساخت انها به کار برده شده،می توان به بنای زیر اشاره کرد:
- بانک کارمرز در فرانکفورت آلمان
- ساختمان اینونیک در کمبریچ
- پروژه همزیگری صنعتیkalundborg در دانمارک
با اینکه امروزه سبک معماری بیونیک گسترش فراوان یافته و استقبال از آن در سراسر جهان رو به افزایش است ولی باید به طور کلی به این مسئله توجه داشت که جزئ به جزئ از طبیعت و محیط زیست اطراف برای هر پروژه ای کار ساده ای نیست و باید کلیه مسائل جغرافیایی آب و هوایی ، اقتصادی و... را در نظر گرفت.
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان بیمارستان رسول اکرم
در فرمت پاورپوینت . 42 اسلاید قابل ویرایش
این ppt شامل نقشه و پلانهای قسمتهای مختلف بیمارستان می باشد .
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان معماری بیمارستان
در فرمت پاورپوینت . 44 اسلاید قابل ویرایش
بخشی از متن:
پاورپوینت با عنوان انسان، طبیعت، معماری ( مورچه )
در فرمت پاورپوینت . 28 اسلاید قابل ویرایش
مورچه (formica) حشرهای است از راسته نازک بالان که تیره خاصی را به نام تیره مورچگان در این راسته بوجود میآورد. مورچه جانوری است اجتماعی و آن دارای گونههای بسیاری میباشد و مخصوصا برخی گونههای نواحی حاره مورچههای خطرناک و گوشتخوار هستند. در حدود 8000 گونه مختلف از مورچهها شناخته شده است، مورچهها حشراتی هستند که از نظر هوش و غریزه طبیعی کامل میباشند. این حشره در مقایسه با حشرات دیگر، لانه سادهتری دارد، بیشتر آنها در زیر زمین تونلهایی حفر میکنند، یا با استفاده از مواد خاکریز درست میکنند.
مطلبی هم در مورد مورچه های مهاجر بگوییم که چگونه از دسته های مختلف یک گروه واحد مشخص تشکیل شده است . طبق بر رسیهای یک دانشمند بنام فورل مورچه های مهاجر وقتی به جائی می رسند تقریبا دویست لانه مختلف می سازند که در هر کدام از آنها بیش از چهار پنج هزار مورچه زندگی می کنند و وسعت مصرف فضای آنها گاهی به دویست تا سیصد متر هم رسیده است . در نواحی پنسیلوانی آمریکا نقطه ای وجود دارد که یک شهر بسیار عظیم مورچگان محلی را به وسعت تقریبا چهل هکتار اشغال نموده و در این نواحی هزارو شصد لانه ساخته بودندکه هر کدام یکمتر ارتفاع و چهار متر محیط داشته است و در این محوطه وسیع مورچگان چون پر جمعیت ترین شهر های دنیا زندگی می کردند بطوریکه اگر این خانه ها را روی هم بگذارند ارتفاع آن از بزرگترین اهرام مصر بزرگتر می شود .
بخشی از متن:
بخشی از متن:
دبیرستان ژوهوای به عنوان یک مرکز چندمنظوره و با رویکرد انرژی پایدار، در شهر تیانجین چین ساخته شده است. بخش آموزشی این مجموعه ساختاری یکپارچه دارد که با چرخش صد و هشتاد درجهای، حیاطی مرکزی به وجود آورده و امکان نورگیری دوطرفه را فراهم میکند.نکتهی قابل توجه در این ساختمان، قاب قرمز رنگی است که به شکلی جسورانه دورتادور بنا را پوشانده است. فرم و رنگ این قاب سرتاسری و هویت بخش، در نگاه اول یادآور سقفهای سنتی چینی است که با رنگی مشابه، گوشههایی تیز و شکسته دارند. این رنگ گرم و متمایز به خصوص در ساختمان خوابگاه، همچون کادری به دور یک تصویر، مجموعه را از منظر پیرامونش جدا کرده و آن را جلوهی خاص و شاداب بخشیده است.
این پروژه در قالب ppt ودر 30 اسلاید به معرفی و تحلیل و بررسی این اثر و استراتژی های پایداری به کار رفته شده در این بنا می پردازد
بخشی از متن:
بخشی از متن:
پاور نود در معماری
24 صحفه ppt کامل
برای خرید این پروژه بر روی گزینه توضیحات بیشتر / دانلود کلیک کنید سپس شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید مستقیم به درگاه بانک هدایت میشوید پس از واریز مبلغ پروژه لینک دانلود برای شما نمایش داده میشود و یک ایمیل حاوی لینک دانلود نیز یه ایمیلتان ارسال می شود.
بخشی از متن:
هر کدام از معماران در دنیای امروز برای طراحی ساختمان ها از سبک و سیاق خاصی پیروی می کنند. این روش طراحی به گونه ای انتخاب می شود که می توان نشانه های آن را در طی زمان در دیگر پروژه های آنها نیز مشاهده کرد. به چارچوب ها و اصول و قوانینی این چنین در معماری سبک می گویند. در این مطلب قصد داریم شما را با دو سبک رایج در معماری جهان آشنا کنیم.
ساختارگرایی یا کانستراکتیویسم شیوهای از معماری مدرن است که در اوایل دهه 30 در روسیه شکوفا شد. در این شیوه، بر شکلهای هندسی و انتزاعی و خطوط رابط و اجزای سازنده تاکید میشود. ساختار گراها معتقدند از بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابـط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگـاه او شـکل می گیرد، ایـن تکرار و نظم در پدیده های انسانی نیز وجود دارد.
در دوره های پس از آن معماری دی کانستراکش یا ساختار شکن اصول و مبانی ساختارگرایی را به چالش کشید. دیکانستراکشن ها معتقدند، هر پدیده، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجـود ندارد. و هیچ براداشتی بر برداشت دیگر ارجحیت ندارد.
پس از آن سبک فولدینگ در معماری، شاخه ای جدید از دی کانستراکشن را ارائه داد. در فولدینگ به افق گرایی و هم ترازی اهمیت بیشتری داده می شود و از سلسه مراتب و طبقه بندی اجتناب می شود.
این پروژه در قالب ppt ودر 74 صفحه به معرفی دو سبک معماری دیکانستراکشن و فولدینگ و مقایسه این دو سبک می پردازد همچنین به تحلیل و بررسی و مقایسه آثار معروف هردو سبک از معماران معروفی همچون دنیل لیبسیکیند،فرانگ گری ،زاها حدید،پیتر آیزنمن، برناردچومی، بهرام شیردل و... می پردازد.
بخشی از متن:
شیوه معماری شیکاگو یا مکتب معماری شیکاگو (به انگلیسی: The Chicago School of Architecture) نوعی شیوه معماری است که در بین سالهای ۱۸۸۰-۱۹۱۰ در آمریکا توسط یک گروه معمار برجسته در شیکاگو رواج یافت.شهرت این گروه ساختن بناهای مرتفع بود که در جهان تا آن زمان دیده نشده بود.
روش های طراحی، اجرایی و اصول نظری معماران مکتب شیکاگو
- استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار کل بنا
- نمایش ساختار بنا در نمای ساختمان
- عدم تقلید از سبکهای گذشته
- استفاده بسیار اندک از تزئینات
- استفاده از پنجرههای عریض که کل دهانه بین ستونها را می پوشاندند.
از مشاهیر این گروه میتوان به معماران زیر اشاره کرد:
لوئیس سالیوان
دانیل برنهم
جان روت
ویلیام لوبارون جنی
ویلیام هولابرد
این پروژه در قالب ppt و در 91 صفحه برای شما عزیزان گردآوری شده است که شامل معرفی کامل سبک شیکاگو،آمریکای قبل از سبک شیکاگو و دلایل و روند شکل گیری این سبک ، معرفی معماران این سبک و بررسی آثار سبک شیکاگو.با تهیه این ppt منبع کاملی در مورد مکتب شیکاگو خواهید داشت که مناسب ارائه در دانشگاه و همچنین مرجع مطالعاتی کاملی جهت کنکور ارشد معماری می باشد.
بخشی از متن:
ppt با عنوان ریتم در معماری
در فرمت پاورپوینت . 30 اسلاید قابل ویرایش
بخشی از متن:
ppt با عنوان ریتم در معماری
در فرمت پاورپوینت . 30 اسلاید قابل ویرایش
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان خانه آبشار
در فرمت پاورپوینت . 20 اسلاید قابل ویرایش
بخشی از متن:
ppt رشته معماری با عنوان لویی کان
در فرمت پاورپوینت . 18 اسلاید قابل ویرایش
لویی کان در 20 فوریه 1901 در جزیره اوزل واقع در استونی متولد شد. خانواده او در 1925 بهآمریکا مهاجرت می کنند و او در 17 ماه مارس 1974 به علت حمله قلبی ، دار فانی را وداع میگوید. مرگ او در ایستگاه فیلادلفیا در شهر نیویورک هنگام بازگشت از مسافرت هندوستان اتفاق افتاد. او یک زندگی پرماجرا را گذرانده است.
وی از همان اوان جوانی در رسم و نقاشی دارای استعداد فوق العاده ای بود و در چندین مسابقه ازحریفان خود پیشی گرفت. قبل از آنکه دبیرستان خود را به پایان برساند می دانست که در آینده چهرشته ای را دنبال خواهد کرد و با ورود به دانشگاه پنسیلوانیا در رشته معماری آغاز به تحصیل کرد تا آنکه به سال 1924 از دانشکده هنرهای زیبای این دانشگاه فارغ التحصیل شد.در مدرسه، وی بیشتر به شیوه "بوزآر" (مدرسه هنرهای زیبای پاریس) که شیوه معمول آن زمان در دانشکده های هنر و معماری ایالات متحده بود، تعلیم یافت .قرینه سازی، فضاهای بزرگ و حجم های هندسی متوازن ، عواملی بود که در آن زمان، وی را از پیوستن به نهضت های در حال توسعه مکاتب مدرن معماری باز داشت.وی به شیوه "بوزآر" به عنوان مقدمه ای برای توصیف روح معماری ، می اندیشید. وی در رابطه با نقش معمار به عنوان یک هنرمند گفته است: " خلق هنر بر آوردن یک نیاز نیست، بلکه آفریدن یک نیاز است."
کان در انتقال مسیر سبک جهانی کارکردگرایی ،به روایت جدیدی از فرمالیسم و یادمان گرایی - که ابتدا از آن به بروتالیزم جدید یاد می شد – معمار تاثیرگذاری در آمریکا بود.
کان ، اما در مقام معمار ، به ترجمان و بیان اهداف و مقاصد جمعی درقالبهای معماری نیز پرداخت. او از نظرگاه تاریخی ، توانست شکاف یا تحولی در جنبش سنتی معماران مدرن ایجاد کند و بین سازه و
کارکرد بنا ، همسازی ویژه ای برقرار سازد .کان ارتباط بین فضاهای مربوط به انسان و اجزای سازنده این فضاها را با روشی نو ، بازگو کرد.
بخشی از متن:
بخشی از مطلب
خانه های یک بخشی درونگرا
به شیوه ساده تر وابعاد کوچکتر ساخته میشوند.فضاهای مختلف پیرامون حیاط شکل میگرفتند.فضای مجزایی بای مهمان وجود ندارد.طراحی این خانه ها مانندبخش اندرونی خانه های نوع اول است.
معماری درونگرا:
از واژه درونگرایی می توان معانی مختلفی رااستنباط کرد.این واژه قبل از اینکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی وعرفانی نیز دربرگیرنده معانی می باشد.تودار بودن یکی از این معانی می باشد.ازاین رو در معماری ایران درنمای بیرونی آن ودر گذر های پرپیچ وخم چیزی جز خشت وگل دیده نمی شود ولی در داخل دنیایی از پرکاری وزیبایی دارد،که به آن درونگرا می گویند.در شکل دهی خانه های درونگرا حیاط نقش مهمی داشته است.
ویژگی خانه های درونگرا:
نداشتن ارتباط بصری مستقیم فضاهای داخل با فضا های شهری بیرون خود
فضاهای مختلف آن راعنصری مانند حیاط ویا صفه های سرپوشیده سازماندهی کرده است به نحوی که روزن ها وبازشوها به طرف این عناصر باز شوند.
تابش بند،ارسی،خرک پوش:
در خانه برای جلوگیری از تابش آفتاب از پنام های افق وعمودی استفاده می کردند.تابش بند یا تووش بند یا آفتاب شکن تیغه هایی به عرض 6-15سانتیمتر است که گاهی ارتفاع آن به 5متر نیز میرسد وبا کمک گچ ونی آنها را می ساختند.معمولا در بالای در و پنجر ه ها کلافی می کشیدند که در واقع تابش بند افقی بوده وبر روی آن گلجام قرار می گرفته است. حاشیه گلجام نقش(گل و بوته ) داشته و وسط آن را جام می کردند،بالای آن نیز خرک پوش می شده است که این هم به وسیله گچ عمل می آمده است.
ارسی (یعنی گشاده وباز)را نیز برای جلوگیری از گرما قطعات ریز می ساختند این عنصربعد ها شکل دیگری به خود گرفته ودر بالای آن یایک عنصر نیم دایره یا چهار گوش قرار گرفته است.نور گیری از سقف یکی دیگر از کارها برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بعضی از فضاهاست.
خانه های برونگرا:
بیشتر در مناطق شمالی ایران دیده می شودبنا با فضای بیرونی خود در ارتباط مستقیم بوده وفضای داخلی هم همن ارتباط را دارند.بناهای برونگرا اغلب فاقد فضای روباز یاحیاط در میانه خود هستند.بیشتر خانه ها این شیوه در ایران در میان باغ بزرگی ساخته شده اند که خود باغ توسط چهار دیواری محصور شده است.
معماری برونگرا:
در معماری برونگرا حیاط وحدت دهنده ی عناصر مختلف داخلی آن مثل چاه آب،،طویله ،آشیانه طیور ،انبار است.
فضاهای مختلف مسکن نیز شامل اتاق،ایوان،تلار می شود.
در مناطق دشتی شمال خانه در یک پر چین محصور می شودکه نشانگر حدود مالکیت مالک آن است.
خانه ها دارای بخش زمستان نشین و تابستان نشین اند.
فهرست مطالب:
تاریخچه معماری خانه
اولین خانه ها
مصالح خانه ها
ویژگی های خانه کنج دره
ویژگی های خانه تپه زاغه
نقشه های چندخانه در روستای زاغه
ابتدایی ترین نوع حصار برای یک سرپناه
واژه خانه
اهمیت معماری خانه
طراحی خانه
عناصر خانه های ایرانی
موارد استفاده از حیاط
پلان یک خانه حیاط دار دو صفه
ایوان
اتاق ها
راهرو
نحوه قرار گیری بخش های مختلف خانه
انواع خانه ها
بخشی از متن:
مطالعات جامع بررسی توسعه پایدار اقتصادی در معماری
فهرست مطالب
تعریف پایداری
توسعه پایدار چیست
تفهیم بنیادی توسعه پایدار
توسعه پایدار از دیروز تا امروز
مؤلفه¬های توسعه پایدار
ارکان اصلی توسعه پایدار
اصول توسعه پایدار
کنار گذاشتن تصور قدر قدرتی انسان
عدالت وبرابری
اکوسیستم بسیار مهمتر از درک و تصور فعلی است
آشتی توسعه و پایداری
مردم محوری
مشارکت و وفاق
برنامه جامع ، چرخهای و تلفیقی
دیدی سیستمی و کل گرایانه
ساخت بر روی آنچه که وجود دارد:
تفکر جهانی و عمل محلی
اهداف کلی توسعه پایدارتوسعه پایدار در جهت رفاه اجتماعی
رشد ، توسعه پایدار و توسعه پایدار اقتصادی
توسعه پایدارازمنظراقتصادی
نقش امنیت اقتصادی در تامین توسعه پایدار
نقش وقف در تامین امنیت اقتصادی
ارتباط وقف در پایداری اقتصادی
مؤلفههای وقف در توسعه پایدار اقتصادی
تأثیر وقف بر استقلال اقتصادی و رشد و توسعه
تأثیر وقف بر تحقق عدالت اجتماعی و رفاه عمومی
نقش وقف در توسعه پایدار اقتصادی
نمونهای موردی برای برسی و تفهیم بهتر موضوع
نخستین مدرسه در اسلام
باز شناسی ربع رشیدی (ربع: خانه، سرا و محله)
هدف ربع رشید از احداث این فرهنگسرا
مؤلفههای شهرک دانشگاهی ربع الرشید
نظام وقف در ربع الرشیدی
ربع الرشیدی شهری با شاخصههای توسعه پایداری
توجه به اقتصاد در ربع رشیدی
دلایل ناپایداری شهرک ربع رشید
بخشی از متن:
فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه
بررسی اصول ومبانی معماری پایدار
فرهنگ سرای انسان وطبیعت
جایگاه ویژه انسان درمعماری پایدار
معماری پایداروجایگاه زمینه گرای
معماری اکوتک وخلق الگوهای پایدار
استفاده ازتکنولوژی سبزدرمعماری پایدار
رویکرد جامع به معماری پایدار
بررسی انواع کاربردمعماری پایدار
نقش مصالح درنماهای معماری پایدار
بررسی نمونه های موفق وپایدار
بشربه مددبهره گیری ازتکنولوژی جهت جبران ضعف هایش وقراردادن آن به عنوان بهترین دستاویزبرای پاسخ به نیازهایش دست یازیدن افراطی به طبیعت را به عنوان منبع تامین نیازهامجاز دانست.این امر تاثیرپذیری معماری ازخصوصیات محیطی ومحلی را کاسته بود،به گونه ای که برخی باطرح معماری بین المللی ومنشورآتن ،ادعای حل همه ی مشکلات معماری وشهرراداشتنداماطبیعت وشهردرحال ازبین رفتن بوددرواقع آنچه که امروز به عنوان توسعه پایداریادمی شود بازنگریاصلاح طلبانه ای است به مدرنیسم وسنت وجهت یافتن راهی بینابینی.توسعه پایدار،توسعه ای است که نیاز های اکنون را به گونه ای برآورده نمایدکه توان نسلهای بعدی راجهت تامین نیاز،کاهش ندهد.با توجه به این نکات مطروحه سعی داریم به تببین مفهوم توسعه وطراحی پایداربپردازیم .
توسعه پایدارنوعی توسعه است که درمقیاسی به نیازبشرکنونی پاسخ گویدکه امکاناتی راکه می تواندبه نیازآیندگان پاسخ گوید نابودنسازدوطراحی پایدارنیزنوعی دخل وتصرف در محیط است که تلاش می کندراه حل هایی هایی راابداع نمایدکه با اهداف محیطی اجتمایی واقتصادی در یک نگاه کل نگرودرهم آمیخته به تعادلی دست یابد که بتواند کیفیتی برتری را برای زندگی کنونی وآیندگان فراهم سازد.درمعماری معاصراین تغیرات که باتوجه به معیارهای زسیت اقلیمی وپایداری پدید می آیند هرروزاهمیت بیشتری پیدا کرده وسخن از پایداری درمعماری رانه تنها به پایداری فیزیکی ساختمان بلکه به پایداری حفظ یک کلیت به هم پیوسته یعنی سیاره زمین ومنابع انرژی آن نیزمی توان تعبیرکردکه درآن موادومنابع دردسترس بیش ازهدردادن ونادیده گرفتنشان می بایست با کارایی بیشتری درهمه جهات به کارگرفته شود.
و......
بخشی از متن:
ppt بررسی معماری بازار شاهی یزد - 28 اسلاید
بخشی از متن
بازار ایران با ویژگیهای خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبانهای جهان در آمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و چشمگیر در افسانه ها و داستانها به خود اختصاص داده است تا جائیکه اگر مصنفی می خواسته است ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف کند نام بازار در ایران برآن می نهاده است.
پرهیز ایرانی از دروغ و ریاکاری و مردم فریبی و بویژه رباخواری، بازرگان و سوداگر ایرانی از سود جویی و بهره برداری ستمکارانه از پیشه خود باز می داشته وشاید به همین دلیل ایرانیان چندان توجهی به سوداگری نداشته اند و طبقه سوداگر و بازرگان در اجتماع ایران باستان فروتر از طبقات دیگر بوده است.
اصل کلمه بازار خیلی قدیمی است. بازار محل اجتماع، محل داد و ستد، کانون شورشها و اعتصابها ، سیاستمداریها، محل پخش اطلاعات، مراوده ، آشتایی و گاهی اوقات نقش مکانیکی امنیتی را نیز ایفا می کرده. در جشن ها بازار را چراغانی، آینه بندی و آذین بندی
می کردند.
بازار سرپوشیده چه در شهرهای همسایه کویر و چه در آبادیهای نمناک و سرد شمال و باختر ایران هنوز هم مناسب ترین محل برای پیشه ور در خریدار ایرانی است و اگرچه احداث خیابانها و بلوارهای وسیع و نو تا اندازه ای پشیه وران را از بازار به خیابان کشیده است باز هم با کسی ژرف نگری این واقعیت آشکار می شود که بازار محل کسب ایرانی است و بس.
عناصر مختلف بازار عبارتند از :
راسته ( اصلی ترین عنصر بازار)
رسته
دالان
خانبار ( محل انبار کالا)
تیم یا تیمچه
قیصریه
دکان
چهارسوهای معروف عبارتند از :
چهارسوق اصفهان
چهارسوق لار
چهارسوق شیراز
چهارسوق یزد
چهارسوق کرمان
برزن فهادان به عنوان قدیمی ترین برزن تاریخی شهر یزد جمعیتی حدود 8884نفر را در خود جای داده است.از نظر اجتماععی با این که این محدوده در گذشته محل سکونت مرفه ترین قشر اجتماعی یزد بوده است اما اکنون اقشار متوسط به پایین و کم درآمد یزدی مهاجرین عراقی و افغانی در آن سکونت دارند.
کارگران،مهاجران عراقی و افغانی و افراد مسن از کارافتاده جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند.
و....
بخشی از متن:
معماری ارگانیک در طبیعت،
نمونه هایی دیگر از معماری ارگانیک،
همخوانی با طبیعت،
تاریخچه کاربرد بامهای سبز،
بام سبز چیست ،
حفاظت از انرژی،ارگانیک،معماری،طبیعت،
نگرش معماری ارگانیک که دردوره جعبه های ساختمانی بلند مدرن،مثل هوایی تازه برای نفس کشیدن ومفری برای تحرک و آرامش بوده و نگاه رایت- یک معمار و شخص انقلابی، وابسته به طبیعت، با گرایشات آرمان گرایانه به آزادی فردی و اجتماعی - به عنوان نمونه کامل و بارز نگاه ارگانیک به زندگی و معماری، حتی امروز موضوعی کهنه و تمام شده محسوب نمی شود، بلکه - شاید تحت عناوینی دیگر- جدی تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
فایل دانلودی حاوی یک فایل zip که شامل دو فایل پاورپوینتی تحت عنوان : 1- آشنایی با سبک معماری باروک --» در 26 اسلاید به صورت متنی همراه با عکس به تشریح سبک باروک پرداخته است.(ازجمله مطالب این فایل میتوان به روش باروک/ تاریخچه / ویژگی های سبک باروک/ ماهیت معماری باروک/ نمونه های موفق سبک معماری باروک و..اشاره کرد)
2-باروک و روکوکو---» در 31 اسلاید به صورت متنی همراه با عکس به تشریح سبک باروک و روکوکو پرداخته است.( از جمله مطالب این فایل میتوان به مقدمه / تاریخچه / ویژگی کلی سبک باروک در هنر/عصر باروک / جهان بینی و خصوصیات سبک باروک/ کلیساها/ قصرها / باغ سازی در باروک/ معماری روکوکو اشاره کرد.)
بخشی از متن:
بخشی از متن:
نام محصول : پاورپوینت طرح معماری درمانگاه عمومی
حجم : 3.8 مگابایت
تعداد اسلاید : 103
زبان : فارسی
سال گردآوری : 97
درمانگاه به موسسه ای اطلاق می شود که بطور شبانه روزی بیماران سرپایی را برای درمان می پذیرد و درآن محل می توان موارد فوری یا نیازمند کمکهای ویژه را حداکثر 24 ساعت تحت نظر قرار داد و در صورت عدم بهبودی و داشتن مشکلات خاص و نیازمند به خدمات بیشتر، بایستی درطول این مدت هماهنگی لازم جهت اخذپذیرش واعزام به بیمارستان،در صورت لزوم فراهم گردد.
درمانگاهها بر حسب نوع فعالیت به درمانگاه های عمومی و تخصصی تقسیم می گردند .
درمانگاه تخصصی موسسه ای است به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در یکی از رشته های
تخصصی پزشکی ( نظیر درمانگاه تخصصی قلب و عروق و ….) و یا تشخیص و درمان یک یا چند بیماری مشخص ( نظیر درمانگاه تخصصی بیماری دیابت و …) که متخصصین رشته های مختلف در آن همکاری می نمایند وطبق ضوابط موضوع آیین نامه های مربوط تاسیس می شود.
شرایط ساختمانی تجهیزاتی و پرسنلی:
بخشی از متن:
ppt معماری مساجد ترکیه 27 اسلاید همراه تصاویر بسیار شیک
فهرست
مسجد عرب
مسجد دولماباغچه:
مسجد سلطان ایوب
مسجد سلطان مهرماه
مسجد لاللی
مسجد نوروسمانیه
مسجد جدید
مسجد ایا صوفیه کوچک
مسجد سلیمانیه
مسجد شادیروان
مسجد کوجاتپه:
مسجد سلطان احمد
مسجد سلطان احمد
مساجد فوق مدرن
بخشی از متن:
ppt بررسی نمونه های سبک معماری بیونیک
فهرست مطالب
المپیک آبی لندن (منطقه استراتفورد در شرق لندن )
سقف موجی شکل
برج کاکتوس
پل هزاره لندن (به انگلیسی:Millennium Bridge )
شهرک علم و هنر والنسیا، اسپانیا
ورودی شهر علم و هنر
موزه علمScience Museum
افلاک نما Hemisferic
خانه اپرا Opera House
موزه هنر میلواکی
ساختمان آنتی اسموک Anti Smoke
برج فراز پل رابلینگ
بخشی از متن:
فهرست مطالب
تاریخچه
آمار دانشجویان و کادر هیات علمی و پشتیبانی
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان زیر زمین اول
پلان زیرزمین دوم
بررسی پلان ها
تحلیل پلان ها
تحلیل برنامه فیزیکی مجموعه
بخشی از متن:
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :17
بخشی از متن مقاله
تأثیر دین بر معماری ایران
دین و اسطوره و تأثیر آن بر هنر
خبرگزاری فارس:هنر و آثار هنری بازمانده از دوران باستانی زندگی بشر، نشان دهنده ی پیوند امر قدسی (دین) با تخیل یا تجربه ی هنری بشر است؛ به همین دلیل، دین، در مقام منبع الهام های معنوی برای خلاقیت و فرهنگ بشری، انسانیت (بندگی) و الوهیت (خداوندگاری) را از طریق آیین و اسطوره به هم می پیوندد .
هنر و آثار هنری بازمانده از دوران باستانی زندگی بشر، نشان دهنده ی پیوند امر قدسی (دین) با تخیل یا تجربه ی هنری بشر است؛ به همین دلیل، دین، در مقام منبع الهام های معنوی برای خلاقیت و فرهنگ بشری، انسانیت (بندگی) و الوهیت (خداوندگاری) را از طریق آیین و اسطوره به هم می پیوندد و هنر، با دیداری کردن تجربه ها، قصه ها و آرزوها، ابعاد ناشناخته ی شخصیت انسان را به تصویرهایی قابل مشاهده ترجمه می کند و نقش قطعی را در تحول همه ی دین های جهانی ایفا می نماید؛ چرا که در اجرای آیین ها و روایت اسطوره ها، دین و هنر، چه در نظر و چه در عمل، با یکدیگر قرین می گردند.
به عبارت دیگر، هنر، در جستجوی زیبایی، همان هدف دین را- که رستگاری و اعتلای انسان هاست - در قالب الگوهای والای آرمانی یا مقدس، به انسان ها ارائه می نماید. هنگامی که اهداف موجه و موثق دینی، از طریق تصویر، بیان می گردند، هنر، به یک رسانه ی دینی تبدیل می شود و این صورت ارتباطی منحصر به فرد، باورها و رسوم و ارزش ها را تقویت می کند.(1)
آنچه از این رهگذر، به دست آمده، این است که هنر، هر گاه در خدمت دین قرار گرفته و از آن تأثیر پذیرفته است، خود را جاودانه نموده و هر گاه رو در روی دین قرار گرفته، به ورطه ی روزمرگی و بیهودگی و زوال افتاده است، چنان که در دوران معاصر، شاهدیم که در کنار تعالی هنر دینی، به خدمت گرفتن هنر برای اهداف پست و بر خلاف رسالت ادیان، (از قبیل: استفاده از هنر برای بهره برداری های جنسی، ترویج پوچی، القای برتری نژادی و...) است.
اسطوره ها، شخصیت های برجسته و ماندگاری هستند که در بخش تاریک تاریخ ملت ها (یعنی پیش از شروع تاریخ نگاری و کتابت) زیسته اند و به دلیل نقل شفاهی و سینه به سینه، با اشیا و حوادث و سمبل ها و آرمان های ملت ها درآمیخته اند و به نمادهای هویتی برای آنها و فرهنگشان تبدیل شده اند، گرچه به تمامی حقیقتا ندارند و در وجودشان، حقیقت و رؤیا (آرمان)، به هم گره خورده است، مانند: سیمرغ (هما) و زال و رستم در فرهنگ ایرانی و گیلگمش در بین النهرین و حاتم طایی در حجاز و اطلس و آشیل در یونان.
رابطه ی دین و هنر معماری
دین، از جهت ماهیت درونی و باطنی، حقیقتی آرمانی و متعالی است که ذاتا مطلوب بشر است و هر انسانی، بالطبع در آرزوی دستیابی به آن است. این حقیقت که - به «کمال مطلق» تعبیر شده است-، بر تمام زندگی انسانی که در جستجوی کمال است، تأثیر می گذارد و او را در یک نظام عقیدتی و رفتاری که مجموعه ای از هست ها و نیست ها و بایدها و نبایدها و بهترین ابزار و راه برای دست یافتن به آن کمال مطلق است، قرار می دهد.(2)
امروزه، هم تأثیرات ادیان الهی و هم غیر الهی در هنر، مورد بحث قرار می گیرد؛ چرا که از دیدگاه پژوهشگران معاصر، دین، مجموعه ای از اصول ثابت، احساسات و حرکات جمعی است که فرد را عمیقا تحت تأثیر قرار می دهند و در کارهای روزمره ی او، مخصوصا خلق اثر هنری، جلوه گر می شوند.(3)
شافتس بری (Shafts Bury) در تعریف هنر و زیبایی شناسی آن می گوید: «زیبایی، فقط به وسیله ی روح، شناخته می شود و خداوند، زیبای اصلی است».(4) فیخته (Fikhteh)، به نوعی، حرف او را تأیید نموده، می گوید: «هنر، ظهور و بروز روح زیباست و مقصدش تعلیم و تربیت. مقصود از هنر، تربیت متوازن سراسر وجود انسان است».(5) اما هگل (Hegel)، هنر را «تحقق همانندی تصور زیبایی با حقیقت زیبایی» می داند که «در کنار دین و فلسفه، راهی برای درک و بیان عمیق ترین مسائل انسانی و عالی ترین حقایق روح است.»(6) در این میان، لئو تولستوی، در تعریفی زیبا از هنر می گوید: «برای این که هنر را دقیقا تعریف کنیم، پیش از همه، لازم است که به آن، همچون یک وسیله ی کسب لذت ننگریم؛ بلکه هنر را یکی از ملزومات حیات بشری بشناسیم».(7) پیداست که همه ی این تعاریف، تعریف «هنر متعهد به آسمان» یا «هنر متعالی» است.
*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***
بخشی از متن:
فهرست مطالب
مقدمه
اثر تابش خورشید
تأثیر سایهبان بر روی پنجره
اثر سایهبانهای متحرک
اثر رطوبت در ساختمان
اثر معماری سنتی و بادگیر بر حرارت محیط
جهتسازی در بنا
بادگیر در ساختمانهای آجری و خشتی
بادگیر
انواع بادگیرها و محل استقرار آنها
هواکش و کلاهفرنگی
شبستان و شوادان
خانههای چهارفصل
روستایی در زیرزمین
چگونگی ساخت ساختمانهای زیرزمینی
مقاومت در برابر زلزله
فهرست منابع
تولید سرپناه همیشه یکی از اولیهترین اقدامات بشر بوده است. اولین منازل به صورت ساخت انواع چادر، کپر و یا ایجاد حفره در تپهها و کوهها شکل گرفتهاند. بعدها انسان به فکر احداث سرپناه از مواد محکمتر افتاد. استفاده از گل و سنگ و ساختن خانه و استفاده از چوب برای پوشاندن سقف و ایجاد خانهها جزو پیشرفتهای بشر بوده است. سپس نوبت به ابداع خشت خام از گل و ساخت دیوارهای خانه و مسکن با استفاده از خشت خام رسید. زمانی طول کشید تا بشر توانست با استفاده از خشت خام و گل منحنی قوسی که اصطلاحاً طاقضربی نامیده میشود ابداع کند و بدین وسیله سردر ورودی ایوانها و سقف خانهها را که اصطلاحاً گنبد نامیده میشود بسازد. این بزرگترین تحول در ساخت مسکن بود.
تحول بعدی، تاختن یا پختن خشت خام بود. قدم بعدی، تولید ملاتی قویتر از گل بود که آنرا سارج مینامند. با استفاده از آجر و سارج و تکنولوژی طاقضربی بشر توانسته است بدیعترین ساختمانها و سازهها را به وجود آورد. کمکم دانش معماری به وجود آمد. توسعة دانش معماری نه تنها به زیباسازی بناها کمک کرد بلکه به استفاده از درست و بهینه از فضاها نیز کمک کرده است.
شایان ذکر است ضمن گذشت از جنبههای هنری بناها که چشم جهانیان را در تمام دورهها به خود دوخته است، این بناها با نوع طراحی که توسط مهندسان و معماران ماهر ساخته شده است، شما را برای داشتن خانهای خنک در تابستانهای سوزان و مأمنی گرم در زمستانهای سرد تضمین میکند.
اثر تابش خورشید
بخشی از متن:
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :28
بخشی از متن مقاله
در معماری برای تاکید بیشتر بر روی برخی از بخشهای نما میتوان از نور طبیعی بهره جست بدین گونه که با ایجاد برآمدگیها و فرورفتگیهایی بر روی محل مورد نظر، سایههایی در بخشهایی از نما ایجاد نمود که تاکیدی بر روی بخش مذکور باشند
برای مثال به منظور کشیدهتر نمایش دادن ارتفاع یک حجم میتوان با ایجاد برآمدگیهایی باریک و بلند سایههای عمود و طویل ایجاد کرد تا نما کشیدهتر به نظر آید و یا اینکه برای نمایش بخشهای شاخص بنا همانند ورودیها میتوان با ایجاد حفرههایی عمیق بر روی حجم، بخشهای مورد نظر را با سایه مشخص نمود. از روشهای دیگری که کاربرد پوشاندن سطوح یکپارچه نما با عناصر همسان و برجسته میباشد که منجر به ایجاد بافتی مرکب از نور و سایه است که در این گونه بناها، سایه به عنوان عنصری مهم در طرح نماد دخیل میباشد
استفاده از مصالح متنوع در کنار یکدیگر که دارای خاصیت انعکاسی متفاوتی باشند نیز میتواند جلوههای خاصی در نما ایجاد کند
برای مثال به منظور تاکید بر روی بخشهایی از نما میتوان آنها را با پوششهای فلزی آراست و در سایر سطوح از مصالحی با خاصیت انعکاسی کمتر استفاده نمود.
بدین ترتیب در اثر انعکاس شدید حاصل از برخورد نور به سطوح فلزی، بخشهای مورد نظر مهمتر جلوه میکنند
نور و فضاهای داخلی
نور طبیعی یکی از عناصری است که در تغییر ماهیت فضای داخلی بنا تاثیر بسزایی دارد. ما میتوانیمنور را به گونهای بارز و مشخص داخل بنا هدایت کرده و بدین ترتیب با ایجاد عرصههایی از نور و تاریکی، فضای یکپارچه را بدون استفاده از عناصر و مصالح جداکننده به بخشهای مجزا تقسیم کنیم.
روش دیگر استفاده از نور، برای شدت بخشیدن به هدفی مانند مرتفع نشان دادن فضاست. برای مثال در معبد پانتئون نوری که از نورگیر موجود در مرکز گنبد معبد به درون میتابد فضای تاریکتر داخلی را از لحاظ عمودی کشیدهتر نشان میدهد
همانگونه که میدانیم نور در تاریکی حامل پیامها و اشاراتی برای انسان است. از این خاصیت میتوان در مشخص نمودن مسیرهای ورودی و خروجی مربوط به فضاهای تاریک و عاری از نور داخلی بهره گرفت. بدین ترتیب که فرد در یک محیط نیمه تاریک با مشاهده یک منبع نور در محل ورودی که در حکم راهنما است میتواند مسیر حرکت و موقعیت خود را در فضای داخلی شناسایی کند
از نور برای القای حسی خاص در انسان نیز میتوان استفاده کرد. برای مثال فضایی که با نور ضعیف مزین شده باشد میتواند نوعی حالت خلسه در انسان ایجاد کند. از این رو در بسیاری از آرامگاهها و یا بناهای مذهبی میتوانیم شاهد تابش شعاعهای خفیفتر به درون فضای تاریک داخلی باشیم
نور و فضاهای شهری
نور در ساعات متفاوت روز جلوههای گوناگونی به فضاهای شهری میدهد. در گذشته عنصر نور برای ایجاد تنوع در فضاهای شهری کاربرد فراوان داشت. برای مثال از آنجا که رنگ سفید، نور آسمان را در خود منعکس کرده و هالهای از رنگ آن را در برمیگیرد، برخی از بناهای بزرگ شهری و یا بافت کلی یک روستا را سفید رنگ میساختند تا بدین ترتیب با توجه به رنگ آسمان که از طلوع آفتاب تا غروب، رنگهای متنوعی از جمله زردملایم، آبی روشن، نارنجی و ... را به خود میگیرد بافت شهر یا روستان نیز دستخوش تغییر و تحول شده و جلوههای ملایم رنگی متنوعی را در برگیرد.
روش دیگر این بود که با سرپوشیده کردن بخشهایی از کوچه و مسیرهای شهری نوعی بازی پیوسته نور و سایه در آنها به وجود میآوردند و بدین وسیله برای رهگذران به گونهای تنوع در مسیر ایجاد کرده و حس طولانی و کسلکننده بودن راه را در فرد از بین میبردند.
در برخی از بخشهای شهر نیز با ساختن رواق و ایجاد یک هارمونی تاریک و روشن توسط سایه و نور در فضای تحت پوشش آن نوعی تنوع در فضا پدید میآوردند. در بازارهای ایران نورگیرهای سقفی، مسیر حرکت را در فضای تنگو تاریک راسته بازار مشخص میکنند ضمن آنکه دالانهای مستقیم که از یک سمت به راسته بازار متصل بوده و ازسمت دیگر به فضای باز خارجی منتهی میشوند در تاریکی مسیر بازار توسط شعاعهای تابیده شده نور به درون دالان افراد را به سمت مسیر خروج از راسته بازار هدایت میکنند.
*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***
بخشی از متن:
دانلود پاورپوینت با موضوع تاثیر باد بر روی انسان و معماری، در قالب ppt و در 16 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
تعریف باد
نحوه ی تشکیل باد
انواع بادهایی که ایران را تحت تاثیر می گذارند
بادهای عمومی
بادهای موسمی
باد های محلی
انواع باد های محلی تاثیر گذار بر روی ایران
نسیم های خشکی و دریا
شرایط لازم برای بروز نسیم دریا و خشکی
نسیم کوه و دره
داغ بادها
سوزبادها
اثرات باد
تاثیر باد بر منطقه ی آسایش اقلیمی
رابطه ی سرعت باد و واکنش انسان
تاثیر باد بر ساختمان
عملکرد تهویه ی طبیعی و نیاز به آن در ساختمان
عواملی که در شکل و سرعت جریان هوا در داخل ساختمان تاثیر دارند
راهکارهای مقابله با اثرات مضر باد بر روی ساختمان
منابع و ماخذ
قسمتی از متن:
تعریف باد : به حرکت هوا یا به جریان هوائی که از مناطق پر فشار به مناطق کم فشار در جهت شیب فشار حرکت می کند باد می گویند. اختلاف فشار، روی سرعت باد تأثیر میگذارد. هر چقدر اختلاف فشار کمترباشد،باد آرام تر می وزد وهرچقدر اختلاف فشار بیشتر باشد، باد شدید ترمی وزد.
نحوه ی تشکیل باد : در هوای آزاد هر جا هوا سرد باشد سنگین تر است و فشار بیشتری دارد و در مقابل هوای منطقه ی گرم سبکتر است و فشار کمتری دارد .پس هوای سرد و سنگین نقاط پرفشار به سوی هوای گرمتر و سبک تر مناطق کم فشار جریان می یابد و سبب ایجاد باد می گردد.
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " تاثیر باد بر روی انسان و معماری " می باشد که در حجم 16 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی توسط دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری مورد استفاده قرار گیرد.
ppt تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
بخشی از متن:
این ppt آموزشی جذاب و قابل ویرایش در 46 اسلاید تهیه و تنظیم شده است.
با بکارگیری تصاویر جالب و جذاب و با کیفیتی بالا و دسته بندی مطالب سعی کرده ایم یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم.
با انتخاب این ppt از تدریس و آموزش لذت خواهید برد.
بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانشجویان علم با ظرافت خاص جمع آوری شده است
مناسب برای معلمان دانش آموزان و اولیای گرامی
با پوشش کاملی از مطالب کتاب، منطبق با کتاب درسی جدید
قسمتی از متن:
درس 16
هنر و معماری
هنر و معماری، نه فقط جلوه گاه ذوق و ظرافت و حس زیبایی شناسی هنرمندان است،
بلکه مُعَرِّف اندیش هها، باورها و ارز شهای مورد قبول جامعه نیز هست.
در این درس، شما با بررسی وضعیت هنر و معماری ایران در عصر باستان، ویژگی های برجستۀ آن وخلاقیت ها و ابتکارات ایرانیان در این عرصه را شناسایی و ارزیابی می نمایید.
از دورۀ مادی ، آثار هنری مختلفی به دست آمده که نشان می دهد هنرمندان مادی در فلزکاری، جواهرسازی و سفالگری مهارتِ درخورتوجّهی داشته اند.
بدون شک، هنر مادی متکی بر تجربیات ودستاوردهای هنری بومیان غرب فلات ایران بوده است که قر نها پیش از مادی هادر این منطقه می زیسته اند و صاحب تمدن درخشانی بوده اند.
دستاوردهای حکومت مادی در عرصۀ معماری نیز قابل توجه است . در این دوره،
قلعه ها، کاخ ها و شهرهایی ساخته شد . مادی ها در قلعه سازی تبحر زیادی داشتند و
برای مقابله با دشمنان خارجی خود به ویژه آشوریان ، قلعه های مستحکمی ساختند.
بخشی از متن:
↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:10
قسمتی از متن فایل دانلودی:
مسجد کبود ایروان، ارمنستان در سال ۱۷۶۶، مصادف با اواخر سلسله زندیه، توسط حسینعلی خان والی شهر ایروان تاسیس شد که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکی از هشت مسجد ارمنستان محسوب می شود و به جامعه پرجمعیت مسلمانان ایروان که اغلب آذربایجانی تبار بودند خدمت می کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در زمان استالین در سال۱۹۲۲ میلادی که دستور تخریب کلیساها و مساجد صادر شد، مسجد کبود ایروان تنها مسجدی بود که به انبار آذوقه ارتش شوروی تبدیل شد.
این مسجد از یک حسینیه تازه تأسیس ، ۲۸ حجره، کتابخانه ای با ۷ هزار جلد کتاب، سالن اصلی اقامه نماز و محوطه بیرونی تشکیل شده که به طور کلی ۷ هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است. این مسجد در اصل چهار مناره ۲۴ متری داشت که سه مناره آن در سال ۱۹۵۲ زمانی که برگزاری مراسم مذهبی در مسجد کبود ممنوع بود تخریب شد.
ورودی و مناره های این مسجد با کاشیکاری زیبائی تزئین شده است و محوطه خارجی مرکزی آن از فواره و درختارن نارونی برخوردار است که زیبایی خارجی به آن بخشیده است. در مجاورت این مسجد حمام و یک مدرسه اسلامی قرار دارد. در دوره پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این مسجد دربرگیرنده موزه شهر ایروان بود.
ترمیم و بازسازی این مسجد تاریخی با کاشی ها و آخرهای نو و درخشان بین سالهای ۱۹۹۵ و ۲۰۰۶ از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان مرمت و بازسازی شد.
مسجد کبود ایروان که به مسجد جامع ارمنستان نیز شهرت دارد تنها اثر باقیمانده اسلامی فعال در ارمنستان است که پس از فروپاشی حکومت کمونیستی شوروی و اعلام استقلال جمهوری ارمنستان، تولیت آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان واگذار شد.
و....
بخشی از متن:
ppt بررسی و تحلیل معماری همگام با طبیعت - 29 اسلاید
فهرست مطالب
مقدمه
تعاریف ساخت و سازپایدار
اهدف کلی ساختمانهای پایدار
اصول توسعه ساخت و ساز پایدار
طراحی پایدار و اصول اولیه آن
درک محیط
ارتباط با طبیعت
درک تأثیرات محیطی
معماری پایدار ترکیبی چند ارزشی
نمونه آثار معماری پایدار
پارلمان آلمان
عصر سبز “
مفهوم طراحی بر اساس چرخه حیات
پروژه ادن ،ساحل کورنش ، انگلستان
پیتر تودی
مر کز فرهنگی ژان ماری تیبو ، نومه
نتیجه گیری:
بخشی از متن:
ppt بررسی و تحلیل معماری باغ های ایرانی و کوشک های آن - 29 اسلاید
فهرست مطالب
باغ های ایرانی
Persian gardens
ویل دورانت
باغ تمثیلی از بهشت برین
باغ تمثیلی از جنت
خصوصیات باغ های ایرانی
در اکثر باغ های ایرانی
اهمیت درخت و گیاهان نزد ایرانیان
اصول هندسة باغ ایرانی
باغ سلطنتی پاسارگاد
خصوصیات مهم باغ ایرانی
سایر خصوصیات هندسه باغ ایرانی
اندازة کوشکهای باغها
گستره باغ ایرانی
درهم تنیدگی و یگانگی باغ ، معماری و شهر
نیاز های روحی انسان
آب در باغ
غزل باغ ایرانی
کوشکهای مطبّق در باغهای ایرانی
کاخهای صفوی
باغها و حیاطهای ایرانی، رویکردی به طراحی معماری معاصر
دو نمونه از باغهای ایرانی
”باغ شاهی پاسارگاد“
”باغ ارم شیراز“
پلان باغ شاهی
آبنماهای باقی مانده پاسارگاد
آبنما های باغ شاهی پاسارگاد
کرت های میانی باغ شاهی
عرصه و فضای باغ ارم شیراز
کوشک
باغ ارم
معماری باغ ارم
شیوه آبیاری باغ
بخشی از متن:
فهرست مطالب
مقدمه
اثر تابش خورشید
تأثیر سایهبان بر روی پنجره
اثر سایهبانهای متحرک
اثر رطوبت در ساختمان
اثر معماری سنتی و بادگیر بر حرارت محیط
جهتسازی در بنا
بادگیر در ساختمانهای آجری و خشتی
بادگیر
انواع بادگیرها و محل استقرار آنها
هواکش و کلاهفرنگی
شبستان و شوادان
خانههای چهارفصل
روستایی در زیرزمین
چگونگی ساخت ساختمانهای زیرزمینی
مقاومت در برابر زلزله
فهرست منابع
تولید سرپناه همیشه یکی از اولیهترین اقدامات بشر بوده است. اولین منازل به صورت ساخت انواع چادر، کپر و یا ایجاد حفره در تپهها و کوهها شکل گرفتهاند. بعدها انسان به فکر احداث سرپناه از مواد محکمتر افتاد. استفاده از گل و سنگ و ساختن خانه و استفاده از چوب برای پوشاندن سقف و ایجاد خانهها جزو پیشرفتهای بشر بوده است. سپس نوبت به ابداع خشت خام از گل و ساخت دیوارهای خانه و مسکن با استفاده از خشت خام رسید. زمانی طول کشید تا بشر توانست با استفاده از خشت خام و گل منحنی قوسی که اصطلاحاً طاقضربی نامیده میشود ابداع کند و بدین وسیله سردر ورودی ایوانها و سقف خانهها را که اصطلاحاً گنبد نامیده میشود بسازد. این بزرگترین تحول در ساخت مسکن بود.
تحول بعدی، تاختن یا پختن خشت خام بود. قدم بعدی، تولید ملاتی قویتر از گل بود که آنرا سارج مینامند. با استفاده از آجر و سارج و تکنولوژی طاقضربی بشر توانسته است بدیعترین ساختمانها و سازهها را به وجود آورد. کمکم دانش معماری به وجود آمد. توسعة دانش معماری نه تنها به زیباسازی بناها کمک کرد بلکه به استفاده از درست و بهینه از فضاها نیز کمک کرده است.
شایان ذکر است ضمن گذشت از جنبههای هنری بناها که چشم جهانیان را در تمام دورهها به خود دوخته است، این بناها با نوع طراحی که توسط مهندسان و معماران ماهر ساخته شده است، شما را برای داشتن خانهای خنک در تابستانهای سوزان و مأمنی گرم در زمستانهای سرد تضمین میکند.
اثر تابش خورشید
بخشی از متن:
ppt بررسی ریتم در معماری
فهرست مطالب
تکرار منظم
ساده ترین شکل تکرار
چهار دسته ضرب اهنگ بصری
۱)تکرار یکنواخت
۲) تکرار متناوب
۳) تکرار تکاملی
۴)تکرار موجی
ریتم در طراحی
معماری – ریتم – موسیقی
ریتم موجود در اپرای سیدنی
ریتم موسیقی فضا
ریتم و چگونگی آن در بناهای مختلف
استفاده از یک شکل هندسی برای ایجاد ریتم
اسفاده از یک شکل ناهمگون وایجاد ریتم
تکرار عناصر مشابه : دایره – مربع _ مستطیل
بخشی از متن:
ppt بررسی هندسه در معماری اسلامی
فهرست مطالب
مقدمه
نمادها در معماری اسلامی:
دایره نمادی از خلاقیت
دایره
هندسه در تالار گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان
نماد شناسی مربع
ایوان شمالی مسجد جمعه اصفهان
مسجد جمعه اصفهان
ایوان غربی مسجد جمعه اصفهان
کاشی کاری مربعی واقع در مدرسه چهارباغ
مثلث
کاشی کاری صفه ی صاحب مسجد جامع اصفهان.
کاربرد هندسه در مساجد
هندسه در گنبد ارامگاه شیخ زاهد گیلانی:
حرکت در اطراف گنبد
بخشی از متن:
ppt بررسی رابطه و تعامل معماری و موسیقی - 48 اسلاید
فهرست مطالب
موسیقی،معماری زمان است و معماری موسیقی مکان
معماری موسیقی مجسم
ارتباط معماری و موسیقی
معماری فرکانس هاینوری
الهامات موسیقایی
از معماری تا موسیقی
شعر درمعماری
موسیقی روح زمان و معماری
ریتم چیست
ریتم در طبیعت
ریتم در کلام
ریتم در موسیقی
ریتم در معماری
فضا در موسیقی و معماری
شکل در موسیقی و معماری
پیوندها و جدایی های دو جهان معماری و موسیقی
موسیقی و معماری و اندوخته های فرهنگی
وجه قابل انتقال مفهوم ها(گوش و چشم)
صحنه جایگزینی مواد اولیه موسیقی ومعماری
نگاهی به ماده معماری و موسیقی در فضای زمانی-مکانی
معماران و موسیقی سازان
معماری یعنی موسیقی جلد شده
نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی
نسبت های هارمونیک
معماری و موسیقی ایران
سازماندهی فضا بر اساس الگوهای رایج در معماری و موسیقی
سلسله مراتب در کشف فضای معماری و موسیقی ایران
بخشی از متن:
فهرست مطالب
مکتب روانشناسی گشتالت
زمینه پیدایش و بنیانگذاران روانشناسی گشتالت
ورتایمر
مفهوم گشتالت
شکلگیری نظریه گشتالت
گشتالت چیست؟
تفکر عمده در نظریه گشتالت
اصول گشتالت
اصل مشابهت
اصل مجاورت
اصل تداوم
اصل یکپارچگی یا تکمیل
روابط شکل و زمینه
اصل سرنوشت مشترک
اصل فراپوشانندگی
زیبایی شناسی
قانون پرگنانس
بخشی از متن:
ppt بررسی هندسه و تناسبات ریاضی در معماری اسلامی ایرانی - 81 اسلاید
فهرست مطالب
هندسه
قدر در قرآن
هندسه در معماری اسلامی
اصول هندسه در معماری اسلامی
هندسه شهرهای اسلامی
هندسه اشکال و مفهوم آن در معماری اسلامی
تحلیل اصول هندسی در بناهای اسلامی
بخشی از متن:
ppt بررسی معماری قبل از اسلام در ایران ، 150 اسلاید
فهرست مطالب
تعریف معماری :
مراد از فرهنگ
یک معمار خوب سنتی
معماری هر قوم ، قبیله و مردم
نقش کریاس
تاریخچه معماری در ایران :
معماری دوران مادها و هخامنشی
نخستین استقرار گاه ها در ایران
1. اولین سکونتگاه ها د ر ایران
2. ایلامیان
3.ماد ها
4. هخامنشیان
5.اشکانیان (پارتیان)
6.ساسانیان
نمونه مورد بررسی
تپه سیلک
سیر خانه سازی در تپه سیلک
ایلامیان
بررسی هنر ایلامی ها :
معماری زیگورات چغازنبیل
تک طبقه ها مانند سکوهای چهار گوش
فرورفتگی درگاهی
دروازه شاهی
کاخ مردگان
نمونه مورد بررسی :
زیگورات چغازنبیل
نکته های حائز اهمیت
محوطه باستانی چغازنبیل:
شوش
مادها
پایتخت مادها :
هگمتانه
خانه های ماد:
آثار مادها :
1. آرامگاههای صخره ای
2.تپه های باستانی
نمونه مورد بررسی
1.دخمه قیز قاپان
2. فخریگاه (فقر گاه):
3. دخمه سنگی شیرین و فرهاد
4. تپه نوشیجان
5. غار شنیدار:
6. تپه گنج دره ی هرسین:
7. تپه ی زاغه قزوین:
8. تپه سیلک:
تمدن شهر سوخته:
استفاده از اندود های گل
9. تپه شوش:
هخامنشیان
خصوصیات سبک پارسی
درپاسارگارد
آثار دوره هخامنشی
2.مجموعه تخت جمشید:
3.آرامگاه های صخره ای نقش رستم
نمونه مورد بررسی :
1.تخت جمشید :
پلان کلی تخت جمشید :
. کاخ آپادانا :
نکات مهم در ساخت این بنا
3. آرامگاه کوروش:
4. تخت سلیمان :
5.ابنیه ی پاسارگاد(شهر مادر سلیمان):
ستون در معماری هخامنشیان
عوامل خارجی در ترکیب ستون ها:
پراکندگی تالارها:
-برجهای پاسارگادونقش رستم:
-آرامگاه داریوش یکم در نقش رستم:
-مصطبه های هخامنشی:
تالارشورا(تریپیلون):
گچ بری مقعرکتیبه مصری:
اشکانیان
پایتخت اشکانیان :
خصوصیات معماری این دوره :
تزئینات در معماری اشکانیان :
معماری خانه سازی پارتی
نمونه مورد بررسی
1. کاخ آشور
بنای کوه خواجه یا خواجو
طاق گرا
هنر پارت ها:
نمای اصلی کاخ پارتی
ساسانیان
مهمترین و موثرترین دستاورد های ساسانی
معماری دوره ساسانی:
1. آتشکده ها
2. معابد
3.کاروانسرا ها
4. قلعه ها
آثار دوره ساسانی :
نمونه مورد بررسی :
1.طاق کسری
تاق کسری ( ایوان مداین ) :
از ویژگی های این مجموعه
معروفترین اثر ساسانی
2. کاخ فیروز آباد
ورودی آن
3. تخت نشین ( طریال ) :
4. کاخ بیشابور
5.عمارت خسرو- قصر شیرین:
6. کاخ سروستان :
7. قلعه دختر :
آتشکده ها :
هنر ساسانی :
طاق بستان :
فهرست منابع :
بخشی از متن:
پاورپوینتی زیبا و جذاب در 39 اسلاید قابل ویرایش به همراه تصاویر با کیفیت
بخشی از متن:
برخی از شایستگی هایی که در این پودمان به دست می آورید:
نقشه خوانی و استخراج اطلاعات از نقشه؛
ساخت بخش های مختلف یک ماکت طبق ابعاد و اندازه های نقشه و اتصال آن ها به یکدیگر؛
کار گروهی، مسئولیت پذیری،
مدیریت منابع ، فناوری
اطلاعات و ارتباطات، حفظ محیط زیست و اخلاق حرفه اى؛
رعایت نکات ایمنی و بهداشت در انجام دادن این کارها.
این فایل با فرمت ppt ارائه شده و در 34 صفحه تنظیم و قابل ویرایش است.
بخشی از متن:
معماری (فارسی سره: مهرازی) سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمانها و دیگر سازههای فیزیکی است.
معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی وزیباشناسانه است.
باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه عمده بناها (نظیر خانهها و مکانهای عمومی) کاملاً در حیطهٔ دانش معماری است، برخی سازهها و بناهای دیگر (مثل یادمانها، پلها، کارخانهها و...) وجود دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار میگیرند.
معماری یک هنر اجتماعی است. معماران گاه بناهایی را با ایدههای شخصی طراحی میکنند و حتی میسازند، ولی بیشتر ساختمانها با توجه به نیازهای اجتماعی طراحی میشوند. معمولاً از معماران انتظار میرود که یک ساختمان مشخص را در یک مکان مشخص طراحی کنند. در روند ساخت یک ساختمان افراد زیادی درگیر میشوند؛ به مقدار زیادی سرمایه و منابع و به تخصصهای دیگری به جز معمار نیاز است. همچنین قوانین و آییننامههای ساختمانی، تصمیمگیریهای معمار را محدود میکنند.
در طراحی یک ساختمان معمار تصمیمگیرندهٔ نهایی است؛ ولی خواست جامعه، قوانین و درخواستهای کارفرما بر تصمیمهای او اثر میگذارد. اتفاقی مشابه نیز در مورد ظاهر و نمای ساختمانها میافتد. حتی امروزه که از تجربههای جدید و ناآشنای ظاهری استقبال میشود، در بسیاری از شهرها بهویژه شهرهای تاریخی مقرراتی وجود دارد تا ساختمانهای جدید در قالب شهری جا بیفتند و از یک زبان مشترک ظاهری پیروی کنند.
گرچه محدودیتهایی که توسط عوامل بیرونی بر تصمیمگیری معمار اثر میگذارد در میان بیشتر معماران، یک واقعیت پذیرفته شدهاست؛ ولی در تاریخ معمارهای مهم و معروفی نیز وجود داشتهاند که بر روی کاغذ و بدون توجه به نیازهای جامعه یا حتی قوانین فیزیک، کار کردهاند؛ مانند جیوانی باتیستا پیرانسی و آنتونیو سنت-الیا. این نوع معماران گاه به تمسخر معمار کاغذی نامیده میشوند.
با این همه نباید خواست اجتماع را به دیدهٔ یک مانع در برابر اهداف هنرمندانهٔ معمار نگریست. بیشتر معمارها به این درخواستها به عنوان شرایط طبیعی یک مسیر هنری نگاه میکنند.
معماری به عنوان علم و هنر بارها در گذشته مورد بحث و مجادله بودهاست. بیشتر مردم اتفاق نظر دارند که معماری هر دوی اینها است، اما (چه میزان هنر) و (چه میزان علم) یا برتری یک عامل بر دیگری در طول زمان بر حسب وضعیتهای مختلف، متفاوت بودهاست. این موضوع بحثی همیشگی است که اغلب تضادها و ستیزهای سختی را در میان معماران به همراه داشتهاست. معماران متمایل به (فرم) و (جاذبهٔ بصری) اغلب معماری را برای خود مطالبه میکنند. در حالی که معماران متمایل به (برنامهریزی)، (سیر از سؤال به جواب)، (موضوعات اجتماعی) یا (معماری خورشیدی) اغلب در برابر گروه فرمگرا، موضعی دفاعی پیش میگیرند. برای درک توده و حجم معماری، باید گفت هنر از علم لطیفتر است. بدون تأمل و تفکر در تأثیرات هنر، که بسیار گسترده و نامحسوس است، عموماً نمیتوان تأثیرات بیواسطه و محسوس علم را بر زندگی خود دریافت کرد. علاوه بر این، عموماً در تعریف هنر میان افراد جامعه توافق نظری مشاهده نمیشود، در صورتی که در پذیرش و تصدیق هنر، اتفاق نظر وجود دارد.
فهرست مطالب:
رابطه انسان با اعداد
مفاهیم کلی اعداد
عدد یک
عدد دو
عدد سه
مثلث یا سه ضلعی
عدد چهار
مربع یا چهار ضلعی
عدد هشت
بناهای ساخته شده با اعداد
مربع و دایره
استفاده از عدد پی در معماری پارسه
نسبت طلایی
ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک
نسبت طلایی در ایران
بناهای ساخته شده با نسبت طلایی
نقش کمی و کیفی اعداد در معماری اسلامی
نقش کمی اعداد در نیارش (مصالح)