ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بخشی از متن:
ppt بررسی معماری بازار شاهی یزد - 28 اسلاید
بخشی از متن
بازار ایران با ویژگیهای خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبانهای جهان در آمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و چشمگیر در افسانه ها و داستانها به خود اختصاص داده است تا جائیکه اگر مصنفی می خواسته است ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف کند نام بازار در ایران برآن می نهاده است.
پرهیز ایرانی از دروغ و ریاکاری و مردم فریبی و بویژه رباخواری، بازرگان و سوداگر ایرانی از سود جویی و بهره برداری ستمکارانه از پیشه خود باز می داشته وشاید به همین دلیل ایرانیان چندان توجهی به سوداگری نداشته اند و طبقه سوداگر و بازرگان در اجتماع ایران باستان فروتر از طبقات دیگر بوده است.
اصل کلمه بازار خیلی قدیمی است. بازار محل اجتماع، محل داد و ستد، کانون شورشها و اعتصابها ، سیاستمداریها، محل پخش اطلاعات، مراوده ، آشتایی و گاهی اوقات نقش مکانیکی امنیتی را نیز ایفا می کرده. در جشن ها بازار را چراغانی، آینه بندی و آذین بندی
می کردند.
بازار سرپوشیده چه در شهرهای همسایه کویر و چه در آبادیهای نمناک و سرد شمال و باختر ایران هنوز هم مناسب ترین محل برای پیشه ور در خریدار ایرانی است و اگرچه احداث خیابانها و بلوارهای وسیع و نو تا اندازه ای پشیه وران را از بازار به خیابان کشیده است باز هم با کسی ژرف نگری این واقعیت آشکار می شود که بازار محل کسب ایرانی است و بس.
عناصر مختلف بازار عبارتند از :
راسته ( اصلی ترین عنصر بازار)
رسته
دالان
خانبار ( محل انبار کالا)
تیم یا تیمچه
قیصریه
دکان
چهارسوهای معروف عبارتند از :
چهارسوق اصفهان
چهارسوق لار
چهارسوق شیراز
چهارسوق یزد
چهارسوق کرمان
برزن فهادان به عنوان قدیمی ترین برزن تاریخی شهر یزد جمعیتی حدود 8884نفر را در خود جای داده است.از نظر اجتماععی با این که این محدوده در گذشته محل سکونت مرفه ترین قشر اجتماعی یزد بوده است اما اکنون اقشار متوسط به پایین و کم درآمد یزدی مهاجرین عراقی و افغانی در آن سکونت دارند.
کارگران،مهاجران عراقی و افغانی و افراد مسن از کارافتاده جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند.
و....