پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

تحقیق بررسی لایحه تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان 27 ص

تحقیق-بررسی-لایحه-تشکیل-دادگاه-اطفال-و-نوجوانان-27-ص
تحقیق بررسی لایحه تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان 27 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 20
حجم فایل: 38 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسی لایحه ‏تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان
‏ملاک برای مجازات های کیفری؛ سن رشد یا ‏سن بلوغ
‏لایحه تشکیل دادگاه اطفال و ‏نوجوانان که آذرماه سال ‏۱۳۸۲‏ تقدیم مجلس شده بود، عاقبت پس از سه سال در دستور کار ‏کمیسیون قضایی مجلس هفتم قرار گرفت. بنا به ‏سخنان نمایندگان مجلس در صورت تصویب این لایحه کودکان زیر ‏۱۸ ‏سال مشمول تخفیف در مجازات شده و از اعدام و سایر مجازات های سنگین معاف می ‏شوند. ‏تخفیف در مجازات کودکان خواسته یی است که ‏سال ها است از طرف فعالان حقوق کودک پیگیری می شود و طرح این لایحه و در دستور کار ‏قرار گرفتن آن نقطه امیدی برای کسانی است که از هر تریبونی پایین بودن سن مسوولیت ‏کیفری کودکان را اعلام کرده اند. با این وجود اما حقوقدانان و قضاتی که با مسائل ‏کیفری کودکان درگیر هستند انتقاداتی را به این لایحه وارد کرده اند. لغو اعدام ‏کودکان زیر ‏۱۸‏ سال، بزرگ ترین نقطه قوت این لایحه بود. چنانکه برخی این لایحه را با ‏نام «لایحه لغو اعدام زیر ‏۱۸‏ سال» می شناسند و برای تصویب و ابلاغ آن روزشماری می ‏کنند. نگاهی دقیق به مواد لایحه اما، نشان می دهد که حتی با تصویب این لایحه نیز ‏ماجرا شکل چندان متفاوتی نخواهد گرفت. به گفته نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال ‏حقوق کودکان این لایحه به دلیل مواردی که در بطن خودش نهفته دارد، اعدام را به کلی ‏ممنوع نکرده است.‏وی این موارد را اینگونه توضیح می دهد؛«بنا به ماده ‏۳۱ ‏این لایحه «درباره نوجوانانی که سن آنان بیش از ‏۱۵‏ سال و تا ‏۱۸‏ سال تمام خورشیدی ‏است مجازات های زیر اجرا می شود؛بند ‏۳‏ـ حبس در کانون اصلاح و تربیت از ‏۲‏ تا ‏۸‏ سال ‏در مورد جرائمی که مجازات قانونی آن حبس ابد یا اعدام باشد.» مفاد این ماده منطبق ‏با خواست عمومی جامعه و با منطق حقوقی سازگار است. اما دو ماده جلوتر و در ماده ‏۳۳ ‏این لایحه چنین مقرر شده است؛«در جرایمی که مجازات قانونی آن قصاص یا حد است، هرگاه ‏در رشد و کمال عقل مرتکب شبهه وجود داشته باشد، دادگاه اطفال و نوجوانان وی را به ‏یکی از مجازات های مذکور در بند ‏۲‏ و ‏۳‏ ماده ‏۳۱‏ این قانون محکوم می نماید.» و تبصره ‏همان ماده مقرر می دارد؛ «دادگاه اطفال و نوجوانان برای تشخیص رشد و کمال عقل می ‏تواند از نظر پزشکی قانونی یا از هر طریق دیگری که مقتضی بداند استفاده کند.» ‏بنابراین همچنان که در قانون مجازات اسلامی فعلی، تاکید قانونگذار بر اجرای برداشت ‏خاصی از مفهوم حدود و قصاص بوده است و همین برداشت تاکنون مانع حذف اعدام کودکان
‏بررسی لایحه ‏تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان
‏ملاک برای مجازات های کیفری؛ سن رشد یا ‏سن بلوغ
‏لایحه تشکیل دادگاه اطفال و ‏نوجوانان که آذرماه سال ‏۱۳۸۲‏ تقدیم مجلس شده بود، عاقبت پس از سه سال در دستور کار ‏کمیسیون قضایی مجلس هفتم قرار گرفت. بنا به ‏سخنان نمایندگان مجلس در صورت تصویب این لایحه کودکان زیر ‏۱۸ ‏سال مشمول تخفیف در مجازات شده و از اعدام و سایر مجازات های سنگین معاف می ‏شوند. ‏تخفیف در مجازات کودکان خواسته یی است که ‏سال ها است از طرف فعالان حقوق کودک پیگیری می شود و طرح این لایحه و در دستور کار ‏قرار گرفتن آن نقطه امیدی برای کسانی است که از هر تریبونی پایین بودن سن مسوولیت ‏کیفری کودکان را اعلام کرده اند. با این وجود اما حقوقدانان و قضاتی که با مسائل ‏کیفری کودکان درگیر هستند انتقاداتی را به این لایحه وارد کرده اند. لغو اعدام ‏کودکان زیر ‏۱۸‏ سال، بزرگ ترین نقطه قوت این لایحه بود. چنانکه برخی این لایحه را با ‏نام «لایحه لغو اعدام زیر ‏۱۸‏ سال» می شناسند و برای تصویب و ابلاغ آن روزشماری می ‏کنند. نگاهی دقیق به مواد لایحه اما، نشان می دهد که حتی با تصویب این لایحه نیز ‏ماجرا شکل چندان متفاوتی نخواهد گرفت. به گفته نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال ‏حقوق کودکان این لایحه به دلیل مواردی که در بطن خودش نهفته دارد، اعدام را به کلی ‏ممنوع نکرده است.‏وی این موارد را اینگونه توضیح می دهد؛«بنا به ماده ‏۳۱ ‏این لایحه «درباره نوجوانانی که سن آنان بیش از ‏۱۵‏ سال و تا ‏۱۸‏ سال تمام خورشیدی ‏است مجازات های زیر اجرا می شود؛بند ‏۳‏ـ حبس در کانون اصلاح و تربیت از ‏۲‏ تا ‏۸‏ سال ‏در مورد جرائمی که مجازات قانونی آن حبس ابد یا اعدام باشد.» مفاد این ماده منطبق ‏با خواست عمومی جامعه و با منطق حقوقی سازگار است. اما دو ماده جلوتر و در ماده ‏۳۳ ‏این لایحه چنین مقرر شده است؛«در جرایمی که مجازات قانونی آن قصاص یا حد است، هرگاه ‏در رشد و کمال عقل مرتکب شبهه وجود داشته باشد، دادگاه اطفال و نوجوانان وی را به ‏یکی از مجازات های مذکور در بند ‏۲‏ و ‏۳‏ ماده ‏۳۱‏ این قانون محکوم می نماید.» و تبصره ‏همان ماده مقرر می دارد؛ «دادگاه اطفال و نوجوانان برای تشخیص رشد و کمال عقل می ‏تواند از نظر پزشکی قانونی یا از هر طریق دیگری که مقتضی بداند استفاده کند.» ‏بنابراین همچنان که در قانون مجازات اسلامی فعلی، تاکید قانونگذار بر اجرای برداشت ‏خاصی از مفهوم حدود و قصاص بوده است و همین برداشت تاکنون مانع حذف اعدام کودکان
‏زیر ‏۱۸‏ سال بوده است.وی با انتقاد از اینکه در این لایحه تشخیص رشد و کمال عقل به ‏عهده قاضی گذارده شده است می گوید؛«قاضی که با برخورداری از کمترین امکانات مادی و ‏حجم زیاد پرونده های روزانه، اکنون قضاوت در خصوص رشد و کمال عقل متهم را نیز باید ‏بر دوش بکشد تا نهایتاً حکم حیات یا مرگ کسی را در کارزار رسیدگی به پرونده ها، ‏امضا کند.» «رزا قراچورلو»، وکیل دادگستری و استادیار دانشکده حقوق نیز معتقد است ‏اختیاری بودن احراز رشد جزایی مقرر در این لایحه برای قاضی دادگاه تا حد زیادی ‏اهداف اصلاحی و درمانی در این قانون را زیر سوال می برد. وی در گفت وگو با اعتماد ‏با اشاره به اینکه رشد جزایی برای اولین بار از طریق این لایحه وارد قوانین کیفری ‏ایران شده است، ادامه می دهد؛« برای احراز رشد جزایی نه در این لایحه و نه در ‏قوانین دیگر هیچ معیار و ملاک خاصی وجود ندارد. این معیار فقط با ارجاع کودک به ‏کارشناس پزشکی قانونی ممکن است اثبات شود و با احراز نشدن این رشد جزایی می توان ‏کودک را از تحمل مجازات های شدید رهانید.»‏قراچورلو مهمترین چالش موجود ‏در این لایحه را کودک محسوب نکردن افراد زیر ‏۱۸‏ سال عنوان کرد و گفت؛ «در این قانون ‏معیار کودک بودن و طفل شناختن فرد، همان سن بلوغ شرعی است در حالی که ایران به ‏کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است و بر اساس ماده یک این کنوانسیون کلیه افراد زیر ‏۱۸ ‏سال کودک محسوب می ‏شوند.» ‏موسوی ‏بجنوردی؛ ‏سن رشد همان ‏۱۸‏ سالگی ‏است

‏به بیان دیگر ‏مشکل از آنجا ناشی می شود که قانونگذار در این لایحه نیز سن بلوغ را ملاک مجازات ‏های کیفری قرار داده است. این در حالی است که جایگزین کردن سن رشد در مجازات های ‏کیفری نه تنها خواسته حقوقدانان، قضات و فعالان حقوق بشر است، بلکه علمای دینی ‏همچون آیت الله موسوی بجنوردی نیز با جدیت خواستار آن بوده و در نشست ها و محافلی ‏که به حقوق کودک می پردازد بارها و بارها آن را تکرار کرده اند. ایشان در آخرین ‏نشستی که ماه گذشته از سوی یونیسف برگزار شد نیز اعلام کرد؛ «در مجازات های کیفری ‏علاوه بر بلوغ، رسیدن به سن رشد هم لازم است و این رشد برای دختر و پسر همان رسیدن ‏به سن ‏۱۸‏ سال است.» ایشان با اشاره به اینکه کیفر در اسلام برای تادیب است و نه ‏انتقام، ادامه داد؛ «لغو اعدام مجرمان زیر ‏۱۸‏ سال ازجمله مواد قابل طرح در دستگاه ‏قضایی است و یقین دارم اگر راجع به این مساله با آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه ‏صحبت کنیم به نتیجه می رسیم.» این روحانی همچنین افزود؛« اگر ما بتوانیم این موضوع ‏را در قانون بگنجانیم یعنی علاوه بر
‏بلوغ، رشد را هم برای مسوولیت ‏کیفری لازم بدانیم مشکل حل می شود.»‏مورد توجه قرار نگرفتن سن رشد در ‏مجازات های کیفری در حالی اعمال می شود که سن بر عهده گرفتن امور مالی در قانون ‏مدنی ‏۱۸‏ سال در نظر گرفته شده است، چنانکه حجت الاسلام محمدصادق آل اسحاق، قاضی ‏دیوان عالی کشور به ایسنا می گوید؛« قانونگذار در امور مالی، رشد را قبل از سن ‏۱۸ ‏سال شرط قرار داده است، اما درباره مسائل کیفری نوعاً در قانون همان سن بلوغ شرعی ‏عنوان شده است که در بعضی موارد نادر، رشد نیز به عنوان شرط تعیین شده است اما ‏غالباً در امور کیفری قانونگذار بلوغ را شرط مسوولیت کیفری دانسته و اشاره به رشد ‏نشده است.» آل اسحاق با اشاره به تعدد سن های مطرح شده برای دختران و پسران برای ‏دخالت و تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی خود افزود؛ «در امور و مسائل عبادی سن بلوغ ‏شرط است. در مسوولیت کیفری نیز عمدتاً سن بلوغ شرط است. اما در مساله ازدواج ‏۱۳ ‏سال، برای شرکت در انتخابات ‏۱۵‏ سال یا ‏۱۶‏ سال تمام شمسی و برای تصرف در امور مالی ‏قبل از ‏۱۸‏ سال اثبات رشد نیاز به حکم قضایی دارد.» قاضی دیوان عالی کشور با ابراز ‏تاسف از اختلافات موجود در قانون، به ویژه در مورد مسوولیت کیفری دختران، اظهار ‏داشت؛ «عمده مشکل ما درباره مسوولیت کیفری است که دادگاه زمانی که می خواهد فردی را ‏که به سن بلوغ شرعی رسیده مجازات کند و گاه در خود امور کیفری، بعضی از جرایم جنبه ‏مالی پیدا می کند و سوالی که پیش می آید این است که آیا دختری که ‏۹‏ سال تمام سن ‏دارد اگر مرتکب جرمی شود که بار مالی دارد می توان او را مسوول اعمالش تلقی کرد که ‏متاسفانه در این مورد با توجه به عدم صراحت قانون، مجریان قانون یعنی همان قضات با ‏مشکل مواجهند.» این تشتت قانونی در مساله ازدواج نیز خودش را نشان می دهد، در حالی ‏که دختر ‏۹‏ ساله بالغ محسوب شده و اجازه ازدواج دارد اما همین فرد بالغ چنانکه «احمد ‏نعمتی»، وکیل دادگستری اظهار می دارد اجازه طرح دعوی ندارد و نمی تواند مهریه خود ‏را وصول کند. این مدرس دانشگاه اظهار داشت؛ اگر بخواهیم قانون داخلی را ملاک اجرا ‏قرار داده و پیاده کنیم، دختر ‏۹‏ ساله و پسر ‏۱۵‏ ساله بالغ محسوب می شوند اما از طرفی ‏این مساله با ماده ‏۹‏ قانون مدنی که برابر آن معاهدات بین المللی در حکم قوانین ‏داخلی به شمار می روند تضاد پیدا می کند و سوال این است که در این شرایط چه باید ‏کرد؟ ‏مجلس ‏انتقادات را بررسی می ‏کند‏این ‏انتقادات به کمیسیون قضایی مجلس نیز رسیده است و بنا به سخنانی که «هوشنگ حمیدی»‏، ‏عضو کمیسیون قضایی مجلس هفتم در گفت وگو با اعتماد عنوان کرده است، پیش بینی می شود ‏این لایحه در طول مدت مذاکراتی که پیرامون آن انجام خواهد شد به سمت بهتر شدن رفته ‏و در شور دوم برخی موارد کم و زیاد شوند و تغییراتی در لایحه به وجود بیاید. ملاک

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نرم افزار های بازاریابی فایل سیدا

نرم-افزار-های-بازاریابی-فایل-سیداشامل دو نرم افزار بازاریابی و فروش فایل های سیدا می باشد


دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد