ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : پاورپوینت<br>نوع فایل : PowerPoint (..pptx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 24 صفحه<br><br> قسمتی از متن PowerPoint (..pptx) :<br><br> بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله الرحمن الرحیم موضوع مقاله اصل لا ضرر ولاضرار چکیده... لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام بخشی از روایتی است که فقها در اثبات قاعده نفی ضرر بدان استناد کرده اند. این قاعده بدین معناست که احکام ضرری در شریعت اسلام وجود ندارد. در سده های اخیر، شماری از فقیهان از جمله ملا احمد نراقی- میر فتاح مراغه ایی ، شیخ انصاری و دیگران .... . رساله و کتابی را مستقل را بدان ویژه نوشته اند اصل لا ضرر بنابر نظر شیخ انصاری و آنچه در میان متاخرین از فقها معروف است، به معنای نفی حکم ضرری در شریعت مقدس اسلام است. این اصل امتناعی بوده و حکم شرعی را از هر عبادت و یا معامله ای که موجب ضرر باشد برمی دارد. حدیث لا ضرر و لا ضرار مشتمل بر واژه « لا» و « ضرر» و « ضرار» است. «لا» برای نفی جنس است و بر سر هر کلمه ای بیاید دلالت بر آن حقیقت می کند. از فقهای معاصر، امام خمینی رساله ای را با نام « بداع الدر فی قاعده نفی الضرر» در خصوص این اصل تالیف کرده اند که در این تحقیق برآنیم تا ضمن اشاره ای گذرا بر این اصل و مفهوم لغوی آن دیدگاه امام (ره) را مورد بررسی قرار دهیم. واژگان کلیدی: ضرر- ضرار- لا- نفی جنس مقدمه... اصل لا ضرر و لا ضرار از قواعد فقهی عام است که بر بخش های اقتصادی و غیر اقتصادی قابل انطباق است و دارای زمینه اجرایی است. حدیث لا ضرر و لا ضرار اساساً از پیغمبر اکرم (ص) درباره « سمره بن جندب» است که در دیگر روایات نیز بدان اشاره شده است. اصل لا ضرر یکی از قواعد مورد توجه فقهاست و کاربرد این اصل در عبادت و معاملات مورد توجه قرار می گیرد. این حدیث در دین اسلام قلمرو بسیار وسیعی دارد و تمامی زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد، از جمله موارد ضرر تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به زندگی فردی و اجتماعی انسان است. قاعده لا ضرر بر اساس حدیث نبوی « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» (ضرر و زیان در اسلام وجود ندارد ) به وجود آمده است. همواره در امور مدنی بر قاعده تسلیط حکومت دارد که از دیدگاه فقهی « ضرر» هم شامل « مال» و هم شامل « نفس» می شود. بدین ترتیب از آنجایی که خودکشی نوعی ضرر است، اسلام انجام آن را هرگز مجاز نمی شمارد. مضافاً اینکه بر اساس این قاعده هر چیزی که به بدن ضرر برساند حرام است. اصل حدیث... سمره در محوطه منزل یکی از انصار ( مردم مدینه) درخت خرمایی داشت و برای آبیاری و رسیدگی به درخت خویش بدون رخصت وارد منزل انصاری میگردید، مرد انصاری شکایت او را نزد پیغمبر برد که لا اقل با کسب اجازه داخل شود و زن و دختران او ناراحت نشوند، پیغمبر به وی گفت: چرا با کسب اجازه وارد نمی شوی. گفت: در ملک خود نیاز به کسب اجازه از دیگری نیست! پیغمبر به او گفت: درخت را بفروش. گفت: نمی فروشم. پیغمبر گفت: بجای آن 10 درخت در بهشت به تو می دهم. گفت: واگذار نمی کنم. خلاصه نه حاضر شد که با کسب اجازه داخل شود و نه درخت را واگذار کند، آنگاه پیامبر اکرم دستور دادند درخت را کنده و پیش روی او بیاندازند، و به وی فرمودند: « انت رجلٌ مضار » و « فانه لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » یا « لا ضرر و لا ضرار علی مومن», برای مشاهده توضیحات فایل پاورپوینت پاورپوینت اصل لا ضرر ولاضرار اینجا کلیک کنید برای باکیفیت پاورپوینت پاورپوینت اصل لا ضرر ولاضرار روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️ دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️ بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️ دانلود سریع و مستقیم ✔️ دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود پاورپوینت پاورپوینت اصل لا ضرر ولاضرار