ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 6 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
فصل نه : پاسخ به افکار خودآیند
در این فصل برگه ثبت افکار ناکارآمد که یک ابزار اساسی برای ارزیابی و پاسخ به افکار خودآیند مراجعان توسط خودشان به صورت کتبی است و هم چنین سایر شیوه های پاسخ به افکار خودآیند توضیح داده می شود .
برگه ثبت افکار ناکارآماد: برگه ثبت افکار ناکارآمد ) Dysfunctional Thought Record برگه ای است که به بیمار کمک میکند تا به شیوه ای موثرتر به افکار خود آیندش پاسخ داده که نتیجه آن کاهش ناراحتی وی است .
تعدادی از مراجعان به طور مداوم از DTR استفاده می کنند . عده ای قادر نیستند افکارشان را بنویسند در نتیجه از این فرم استفاده نمیکنند. بیشتر مراجعان بین این دو سر پیوستار قرار می گیرند .
ر
راه کارهایی برای معرفی DTR و شیوه ی استفاده ازآن:
١-درمانگر باید قبل از ارائه DTR به مراجع خودش در استفاده از آن برای افکار خودآیندش کاملاً خبره شده باشد.
٢- درمانگر میتواند DTR را در دو مرحله و در عرض دو یا چند جلسه به مراجع معرفی کند . در مرحله اول شیوه ی پر کردن چهارستون اول آموزش داده می شود و در مرحله دوم دو ستون آخر پر می شوند.
٣-قبل از معرفی DTR به مراجع باید اطمینان حاصل کرد که مراجع کاملاً مدل شناختی را فهمیده و به آن باور دارد.
٤- قبل از معرفی برگه DTR به مراجع باید مطمئن شد که توانایی شناسایی افکار خودآیند و هیجان هایش را دارد . مراجع باید بتواند موقعیت ها ،هیجان ها، و پاسخ فیزیولوژیک متناسب با این هیجان ها را شرح دهد و قادر به افتراق این ها از افکار خود آیندش باشد .
٥-مراجع بابد ابتدا در پر کردن چهار ستون اول برگه در موقعیت های مختلف ، کاملاً موفق باشد تا سپس دو ستون آخر برگه به وی معرفی شوند.
٦- درمانگر باید حداقل یک فکر خودآیند مهم را با بیمار به طور شفاهی مورد ارزیابی قرار دهد و این ارزیابی منجر به کاهش احساس ناراحتی مراجع شده باشد و سپس به مراجع شیوه پر کردن دو ستون آخر برگه را آموزش دهد.
٧-اگر مراجع نتواند تکالیف خانگی مربوط به DTR را انجام دهد، درمانگر باید افکار خودآیند مرتبط با خود برگه DTR و پر کردن آن را استخراج کند ، با فرآیند حل مسئله به صورت عملی به مراجعدر این باره کمک کند ، به وی پیشنهاد دهد که پر کردن DTR را حداقل به صورت آزمایشی تجربه کند ، تجربه خود از پر کردن برگه DTR را برای مراجع بازگو کند و یا به روش های دیگری انگیزه مراجع را تقویت کند.
بعد از شناسایی یک موقعیت مشکل آفرین درمانگر ابتدا از طریق پرسش های شفاهی به مراجع کمک می کند تا افکار خودآیند خاص آن موقعیت و هیجان های همراه را شناسایی کند درمانگر ممکن است از این مثال ها برای آموزش شیوه استفاده از برگه DTR استفاده کند اگر درمانگر بدون اینکه در ابتدا یک موقعیت مهم و افکار خودآیند و هیجان همراه آن را شناسایی کند برگه DTR را به بیمار ارائه دهد این احتمال وجود دارد که مراجع گیج شود و نتواند اجزای مورد نیاز برای پر کردن برگه را به درستی شناسایی کند