پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس
پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

پادشاه سئو| دانلود پاورپوینت, مقاله, تحقیق, جزوه,قالب و افزونه وردپرس

دانلود پاورپوینت , مقاله, تحقیق, مبانی وپیشینه تحقیق, جزوه, طرح درس دروس دبستان, خلاصه کتاب , نمونه سوالات کارشناسی و ارشد ,قالب و افزونه وردپرس

سیدا دانلود مقاله در مورد ساختار گلخانه 32 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-ساختار-گلخانه-32-ص
دانلود مقاله در مورد ساختار گلخانه 32 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 103 کیلوبایت
قیمت: 6000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏ساختار گلخانه
‏یک گلخانه، وسیله ای ‏برای تغییر محیط اطراف گیاهان، جهت بهبود شرایط رشد فراهم می کند.گلخانه ها در چند ‏مورد قابل استفاده اند. بعضی از گلخانه ها برای عملیات سالیانه مورد استفاده قرار ‏می گیرند، درحالیکه بعضی از آنها فقط برای پرورش گیاهان در فصلهای بهار و پاییز ‏ساخته می شوند. در بعضی از شرایط آب و هوایی، برای پرورش تعدادی از گیاهان ‏درتابستان (مانند گوجه فرنگی)، که در شرایط بیرون قابل کشت نیستند، گلخانه مورد ‏نیاز می باشد.
‏ملاحظات کلی:
‏یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود، ‏این است که گلخانه به صورت یک واحد جداگانه، در تماس باساختمان های موجود و یا ‏بصورت بخشی از ساختمانهای جدید ساخته شود. گلخانه های متصل به هم معمولاً هزینه های ‏ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آسانتری دارند، اما گیاهان نورکمتری دریافت می ‏کنند. گلخانه های متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. جهات غرب، شرق و شمال ‏مطلوبیت کمتری دارند. خصوصیات ساختمانهای موجود ممکن است انتخاب محل را برای گلخانه ‏های متصل محدود نماید.
‏یک گلخانه مستقل می تواند در محلی دورتر از ساختمانهای ‏موجود ساخته شود. گیاهان در چنین گلخانه ای نور خورشید را از همه جهات دریافت می ‏کنند. این گلخانه ها از لحاظ ساخت و سیستم حرارتی بسیار گران هستند و هزینه های فوق ‏العاده ای برای خطوط آب و برق لازم دارند. هر گلخانه باید در محلی ساخته شود که ‏دارای زهکشی مناسبی باشد.
‏یک گلخانه می تواند در هراندازه ای ساخته شود اما ‏کوچکترین گلخانه ای که می توان در نظر گرفت چیزی در حدود 200 فوت مربع است (18.4 ‏متر مربع ). گلخانه های کوچکتر به نسبت از لحاظ ساخت و عملکرد بسیار گران هستند .
‏ساختمان گلخانه:
‏هزینه ساخت گلخانه به طور کلی به اندازه و ماده ‏پوشش دهنده آن بستگی دارد. ساخت گلخانه با پوشش شیشه ای و قاب فلزی معمولاً بیشترین ‏هزینه را داراست. پوشش های دیگر مانند فایبرگلاس، اکریلیک و پلی کربنات دارای هزینه ‏متوسطی می باشند. پوشش پلی اتیلن با قاب چوبی دارای کمترین هزینه است. تجهیزات ‏حرارتی و تهویه نیز هزینه ای با توجه به ساختمان گلخانه و اندازه آن دارند. ساخت ‏گلخانه های خورشیدی نیز امکان پذیر است اما به مهندسی خاصی نیازمند می باشد. اسکلت ‏یا قاب گلخانه از فلز یا چوب ساخته می شود. فضای بین لایه های پوشش را می توان برای ‏کمک به مقاومت در برابر وزش باد خالی از هوا نمود. گلخانه با اسکلت چوبی به آسانی ‏ساخته می شود و انتخاب مناسبی برای سازنده است .
‏گرمایش:
‏محیط گلخانه ‏معمولاً به وسیله هوای داغ، آب داغ یا بخار گرم می شود. گاهی اوقات گرما به صورت ‏تکمیلی توسط گرمکن های الکتریکی تامین می شود. انتخاب منبع حرارتی باید با توجه به ‏هزینه اولیه تجهیزات و هزینه عملیاتی انجام گیرد. گرمکن های الکتریکی هزینه اولیه ‏کمی داشته اما معمولاً هزینه عملیاتی بسیار بالایی دارند. گرمایش به وسیله آب داغ ‏یا بخار از لحاظ هزینه نصب گران است؛ اما هزینه عملیاتی کمی دارد. گرمایش به وسیله ‏هوای داغ با استفاده از گاز طبیعی یا نفت به عنوان سوخت به طور گسترده ای مورد ‏استفاده قرار می گیرد. زغال سنگ و چوب هم می تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار ‏گیرد. البته هر کدام به مدیریت دقیقی نیازمند است.
‏باید توجه داشت که هرنوع ‏گرمکن احتراقی برای جلوگیری از انباشت گازهای نامطلوب، که موجب از بین رفتن گیاهان ‏می شود، دریچه ای به خارج گلخانه داشته باشد.
‏بهترین گرمایش در حالتی انجام می ‏شود که از کف صورت گیرد؛ چرا که به طور طبیعی هوای گرم به سمت بالا می رود. گیاهان ‏اغلب دارای ‏دمای مخصوص متوسطی برای رشد ایده آل می باشند. در جدول زیر محدوده های ‏دمایی توصیه شده برای چندین محصول متداول گلخانه ای آمده است. دمای شبانه دارای ‏بیشترین اهمیت است. با این وجود دمای روزانه بالا می تواند موجب از بین رفتن ‏محصولات گلخانه شود.
‏دمای روزانه و شبان‏ه ‏توصیه شده ‏برای چند محصول متداول گلخانه ای
‏2
‏محصول
‏دمای شبانه ( F)
‏دمای روزانه ( F)
‏گوجه فرنگی
66-60
80-70
‏کاهو
55
78-70
‏خیار
65
80
‏فلفل
62
80-70
‏گل داودی
63-62
80-75
‏گل شمعدانی
60-55
75-70
‏تهویه و سرمایش:
‏کار گرمایش گلخانه کار نسبتاً ساده ای است اما سرمایش آن ‏بسیار مشکلتر می باشد. به علاوه درگلخانه های کوچکتر کار گرمایش و سرمایش دشوارتر ‏است. یک گلخانه برای کاهش حرارت در تابستان و نیز در روزهای زمستانی آفتابی به ‏تهویه توسط هوای تازه نیازمند است. همچنین کار تهویه برای کاهش رطوبت بیش از حد و ‏نیز تأمین دی اکسید کربن از هوای خارج مورد استفاده قرار می گیرد.
‏کنترل ‏ها:
‏اغلب دارندگان گلخانه های کوچک می دانند که وسایل ‏کنترل اتوماتیک دارای ارزش زیادی هستند. ترموستاتها، رطوبت سنج ه، زمان سنج ها و یا ‏کنترلهای کامپیوتری می توانند با هم ترکیب شده تا مدیریت دقیقی از دما و رطوبت (حتی ‏هنگامی که مالک حضور ندارد) به دست دهند. آبیاری و روشنایی را هم می توان به صورت ‏اتوماتیک کنترل نمود. سیستم های کنترل را می توان شخصاً سرهم نمود و یا اینکه به ‏صورت پکیج خریداری کرد.
‏برنامه ریزی و ساخت یک گلخانه:
‏قبل از آغاز کار ساخت گلخانه یک برنامه ریزی دقیق بسیار ‏مهم است. اصولاً ساخت یک گلخانه به هزینه و زمان زیادی نیازمند نمی باشد. انتخاب ‏نهایی برای نوع گلخانه به فضای مورد نیاز رشد، معماری مربوطه، محل های موجود و ‏هزینه های آن وابسته است. همچنین یک گلخانه باید محیط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم ‏نماید .
‏موقعیت:
‏موقعیت گلخانه باید به صورتی ‏باشد که بیشترین مقدار نور را دریافت نماید. اولین انتخاب برای موقعیت گلخانه به ‏صورت نمای جنوبی یا جنوب شرقی می باشد. نور تمام روز بهترین شرایط را برای گیاه ‏فراهم می کند. البته نور تابیده شده ازجانب شرق، به هنگام صبح، برای گیاهان کافی می ‏باشد. نور صبح بیشترین مطلوبیت را داراست، زیرا که به گیاهان اجازه داده می شود که ‏فرایند تولید غذا را زودتر آغاز نمایند؛ واین موضوع منجر به حداکثر رشد می شود.
‏بالطبع انتخابهای بعدی، نمای جنوب غربی و نمای غربی می باشد؛ چرا که دریافت نور ‏دیرتر صورت می گیرد. نمای شمالی کمترین مطلوبیت را دارد و فقط برای گیاهانی که نور ‏کمی احتیاج دارند، مناسب می باشد .
‏درختان برگ ریز مانند افرا و بلوط می توانند ‏به طور مؤثری از نور شدید بعد ازظهر تابستانی با ایجاد سایه بکاهند. البته باید ‏توجه داشت که درختان در هنگام صبح، بر روی گلخانه سایه نیاندازند. این درختان در ‏زمستان اجا‏زه می‏‌‏دهند که نور کافی به گلخانه برسد؛ چرا که در پاییز برگهای خود را ‏از دست می دهند.
‏انواع گلخانه:
‏یک گلخانه خانگی ‏می تواند در تماس با ساختمان موجود و یا به صورت یک سازه ساده ساخته شود. محل ‏انتخابی برای گلخانه و سلیقه شخصی می تواند در انتخاب نوع گلخانه موردنظر قرار ‏گیرد. البته هر نوع گلخانه ای معایب و مزایای مختص به خود را دارد. نمونه ای از ‏گلخانه های متداول در ادامه آمده است.
‏مجموعه خوبی از مواد ساختمانی و اسکلت ‏گلخانه های تجاری در دسترس می باشد. اسکلت گلخانه معمولاً از چوب، فولاد گالوانیزه ‏یا آلومینیم ساخته می شود. لوله های پلاستیکی به عنوان اسکلت گلخانه، معمولاً در ‏برابر بار وارده از طرف برف و باد ناپایدار می باشند. اسکلت گلخانه را می توان با ‏شیشه، فایبرگلاس سخت، پلاستیک دوجداره محکم و یا ورق پلاستیکی پوشانید.
‏انواع پیکربندی اسکلت های گلخانه:
‏انواع ‏پیکربندی اسکلت های گلخانه، از ساده گرفته تا پیچیده، به ابتکار طراح و مهندس ‏مربوطه وابسته است. در ادامه چند نوع پیکربندی متداول آمده است.
‏انواع ‏پیکربندی اسکلت های گلخانه:
‏فونداسیون وکف ‏سازی:
‏در یک گلخانه، فونداسیون دائمی برای مواد ورقه ‏ای شیشه ای، فایبر گلاس و پلاستیک سخت دو جداره باید فراهم شده باشد. سازنده برای ‏ساخت فونداسیون باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. اغلب گلخانه ها به یک فونداسیون ‏بتون ریزی شده، همانند ساختمانهای مسکونی، نیازمند هستند.
‏کف دائمی برای گلخانه ‏توصیه نمی شود چونکه رطوبت را نگه می دارد و بواسطه آمیختگی خاک و شاخ و برگها منجر ‏به لغزندگی می شود. ‏ساخت یک گردشگاه سیمانی، شنی یا سنگی به ‏عرض24 تا 36 اینچ برای دسترسی آسان به گیاهان توصیه می شود. مابقی کف باید توسط چند ‏اینچ شن، جهت زهکشی آب اضافی پوشانیده شود.
‏گرمایش:
‏3
‏گرمایش مورد نیاز یک گلخانه به دمای مطلوب برای رشد ‏گیاهان، موقعیت و ساختمان گلخانه و کل مساحت خارجی در معرض هوای بیرون وابسته است. ‏با اینکه 25% گرمایش مورد نیاز روزانه می تواند به وسیله تابش خورشید تأمین شود؛ ‏اما یک گلخانه عایق به مقدار زیادی گرمایش در یک شب زمستانی نیازمند می باشد. سیستم ‏گرمایشی باید به گونه ای باشد که دمای مطلوب روزانه و شبانه را تأمین ‏نماید.
‏گلخانه با گرمکن خورشیدی، در طول دوره بحران انرژی مورد پسند عوام قرار ‏گرفته است. البته استفاده از این سیستم معمولاً اقتصادی نمی باشد. به علاوه مجموعه ‏های خورشیدی اختصاصی و سیستم های ذخیره گرما به فضای زیادی نیازمند هستند. با این ‏وجود مالکان گلخانه می توانند روشهای جمع آوری گرما را مورد آزمایش قرار دهند. یک ‏روش این است که تانکهایی را برای جذب گرما با رنگ سیاه، رنگ کرده و جهت نگهداری ‏حرارت آنها را پر از آب نمود. از آنجا که دمای هوای گلخانه باید در دمای مناسب رشد ‏گیاهان ثابت بماند، گلخانه به خودی خود نمی تواند ذخیره کننده خوب گرما ‏باشد.
‏سیستم های حرارتی را می توان توسط الکتریسیته، گاز طبیعی، نفت و یا چوب به ‏کار گرفت. گرما می تواند به وسیله جریان اجباری هوای داغ، تشعشع، آب داغ و یا بخار ‏در محیط گلخانه توزیع گردد. انتخاب سیستم حرارتی و نوع سوخت مصرفی به مواردی از ‏جمله، دسترسی محلی، احتیاجات گرمایی گیاهان، هزینه و سلیقه شخصی وابسته است. برای ‏تأمین اهداف ایمنی و جلوگیری از تماس گیاهان با گازهای مضر، تمام محصولات احتراق ‏حاصل از سوزاندن گاز، نفت و چوب را باید به خارج گلخانه هدایت نمود. همچنین برای ‏تأمین اکسیژن موردنیاز مشعلها جهت احتراق کامل، باید از دریچه های واصل به هوای ‏تازه استفاده نمود. کنترلهای ایمنی مانند پیلوت های اطمینان و شیر قطع جریان گاز، ‏باید به اندازه نیاز مورد استفاده قرار گیرد. چراغهای قابل حمل با سوخت نفت سفید که ‏در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای گرمایش گلخانه پرخطر است؛ چونکه بعضی ‏از گیاهان به گازهای تشکیل شده ناشی از احتراق سوختها بسیار حساس می ‏باشند.
‏گردش هو ‏ا:
‏نصب فن های گردش هوا در ‏گلخانه سرمایه گذاری خوبی است. در طول زمستان، هنگامی که گلخانه باید گرم شود، ‏گلخانه به گردش هوا نیازمند است؛ تا بدان وسیله دمای یکنواختی در داخل گلخانه تأمین ‏گردد. بدون فن های اختلاط هوا، هوای گرم به بالای گلخانه رفته و هوای سرد در کف ‏گلخانه و در اطراف گیاهان باقی می ماند.
‏برای گلخانه های کوچک (کمتر از 60 فوت ‏درازا)، فن ها را به صورت قطری در گوشه های مقابل هم و کمی خارج از گوشه نصب می ‏کنند. هدف از این کار ایجاد یک الگوی دایره ای (بیضی) برای جابجایی هوا می باشد. فن ‏ها باید به طور مداوم در طول زمستان به کار گرفته شوند. اما این فن ها را در ‏تابستان، هنگامی که گلخانه به تجدید هوا (تهویه) نیازمند است، باید خاموش ‏کرد.
‏تجدید هوا (تهوی‏ه):
‏تجدید هوا، معاوضه هوای ‏داخل با هوای بیرون برای کنترل دما، بیرون بردن رطوبت و غنی سازی دی اکسید کربن می ‏باشد. چندین سیستم تهویه متفاوت را می توان برای تجدید هوای گلخانه مورد استفاده ‏قرار داد.
‏تهویه طبیعی هو با استفاده از دریچه های سقفی که بر روی دیواره های ‏کناری گلخانه نصب شده اند، صورت می گیرد. هوای گرم با استفاده از جریانهای جابجایی ‏بالا رفته و از طریق دریچه ها خارج می گردد؛ و به این ترتیب موجب دریافت هوای سرد ‏از همه طرف می شود.
‏تهویه مکانیکی هوا با استفاده از فن های خروجی، که هوا را از ‏یک گوشه گلخانه به خارج می رانند درحالیکه هوای بیرون از گوشه دیگر گلخانه وارد می ‏شود، صورت می گیرد. اندازه فن های خروجی باید به نحوی باشد که، کل حجم هوای داخل ‏گلخانه را در یک دقیقه تعویض نماید.کل حجم هوا در یک گلخانه متوسط یا بزرگ (برحسب ‏فوت مکعب) را می توان با حاصلضرب مساحت کف در عدد 8 (میانگین ارتفاع) محاسبه نمود . ‏اندازه فن خروجی یک گلخانه کوچک، (حجم آن کمتر از 5000 فوت مکعب) از حاصلضرب مساحت ‏کف در عدد 12 به دست می آید .
‏احتیاجات تجدید هوا با شرایط آب وهوایی و فصلهای ‏مختلف متغیر خواهد بود. در تابستان باید، 1 تا 1.5 برابر حجم هوای گلخانه در هر ‏دقیقه تعویض شود. البته گلخانه های کوچکتر به مقدار بیشتری تعویض هوا احتیاج دارند. ‏در زمستان، اختلاط 20 تا 30 درصد از حجم هوای داخل با هوای بیرون در هر دقیقه، بدون ‏سرد شدن محیط گیاهان، کافی خواهد بود.
‏سرمایش:
‏معمولاً ممکن است گردش هوا توسط تهویه (به تنهایی) در ‏اواسط تابستان کافی نباشد. درتابستان اغلب لازم است که دمای هوا با استفاده از ‏سرمایش تبخیری کاهش یابد. همچنین ممکن است در طول تابستان، شدت تابش خورشید برای ‏گیاهان خیلی زیاد باشد. لذا در طول این دوره ممکن است سرمایش تبخیری، ایجاد سایه، ‏یا رنگ آمیزی ضروری باشد.
‏سیستم سرمایش تبخیری شامل یک فن و یک اواپراتور برای ‏تبخیر آب می باشد؛ بدین وسیله هوا خنک شده و رطوبت آن افزایش می یابد. طی فرآیند ‏سرمایش تبخیری، گرمای هوا برای تغییر حالت آب از مایع به بخار گرفته می شود. به این ‏ترتیب هوای خنک و مرطوب به گلخانه وارد می شود؛ در حالیکه هوای گرم داخل از طریق ‏دریچه های سقفی و دیگر منافذ به خارج رانده می شود.
‏سیستم سرمایش تبخیری در ‏حالتی که رطوبت هوای خارج پایین باشد؛ بهتر و مناسبتر عمل می کند. این سیستم را می ‏توان بدون تبخیر آب برای تجدید هوای گلخانه مورد استفاده قرار داد. ظرفیت سیستم ‏سرمایش تبخیری باید 1 تا 1.5 برابر حجم گلخانه باشد.
‏5
‏دی اکسید کربن و ‏نور:
‏دی اکسید کربن و نور برای رشد گیاهان ضروری می ‏باشد. صبحگاهان با بالا آمدن آفتاب، گیاهان تولید انرژی غذایی (فتوسنتز) را آغاز می ‏نمایند. میزان دی اکسید کربن در گلخانه، به واسطه مصرف توسط گیاهان، کاهش می یابد. ‏با تجدید هوا می توان میزان دی اکسید کربن را به اندازه میزان آن در محیط بیرون ‏بالا برد. از آنجا که دی اکسید کربن و نور در فرآیند فتوسنتز مکمل یکدیگر هستند، با ‏تأمین روشنایی تکمیلی و تزریق دی اکسید کربن می توان بازده سبزیجات و گلدهی محصولات ‏را افزایش داد. دی اکسید کربن مایع، یخ خشک و احتراق سوختهای بدون سولفور می تواند ‏به عنوان منابع تأمین دی اکسید کربن مورد استفاده قرار گیرد .
‏کنترل شرایط ‏محیطی گلخانه :
‏فعالیتهای شیمیایی صورت گرفته در ‏فرآیند فتوسنتز گیاهان، مستقیماً متأثر از شرایط محیطی می باشد. فتوسنتز به عواملی ‏مانند دما، شدت نور و وجود آب و مواد غذایی وابسته است. تنفس گیاه نسبت به دما حساس ‏می باشد.
‏محدوده دمایی توصیه شده برای بیشتر گیاهان گلخانه ای که منجر به بالاترین ‏بازده فتوسنتزی می شود، چیزی بین 50 تا 85 درجه فارنهایت می باشد. بنابراین بدون ‏توجه به اینکه گلخانه برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد، باید محیط آن کنترل ‏شده باشد؛ این کار برای سلامت گیاهان گلخانه ضروری می باشد.
‏دما:
‏دمای مناسب برای گلخانه توسط انرژی حاصل از تابش خورشید ‏فراهم می شود؛ و در صورتی که این انرژی کافی نباشد؛ دما به وسیله حرارت تکمیلی ‏تأمین می گردد. گیاهان مختلف به محدوده دمایی متفاوتی نیاز دارند. برای مثال گیاهان ‏گرمسیری به محدوده دمایی 70 تا 80 درجه فارنهایت نیازمند می باشند.
‏دمای داخل ‏گلخانه باید در روز در دمای موردنظر ثابت بماند؛ و درشب 10 درجه فارنهایت پایینتر ‏باشد. چهار روش برای ثابت نگه داشتن دما در حد مطلوب وجود دارد :
‏جلوگیری از ‏اتلاف حرارت
‏ذخیره گرما
‏اضافه کردن حرارت
‏خارج کردن حرارت ‏اضافی
‏دما، مهمترین فاکتور محیطی در نزد کشاورزان می باشد. تنظیم کردن دما، ‏تأثیر مستقیمی بر روی رطوبت نسبی و سطح دی اکسید کربن دارد. تهویه می تواند بیشتر ‏یا همه کنترل دمای مورد نیاز برای گلخانه های کوچک فصلی را به انجام برساند. گلخانه ‏های بزرگتر ممکن است به فن های الکتریکی (برای خنک کردن گلخانه در تابستان) و سیستم ‏های حرارتی برای شبهای سرد نیازمند باشند. با توجه به آنچه گفته شد، اغلب گیاهان ‏دارای دمای مخصوص متوسطی برای رشد ایده آل می باشند. در جدول 1-1 محدوده های دمایی ‏توصیه شده برای چند محصول متداول گلخانه ای آمده است.
‏رطوبت نسبی:
‏رطوبت نسبی مقیاسی از مقدار آب موجود در هوا در یک دمای ‏داده شده می باشد. میزان تنفس گیاهان متأثر از رطوبت نسبی هوای اطراف می باشد؛ زیرا ‏که رطوبت نسبی، اختلاف فشار بخار بین سطح برگها و هوای اطراف را تعیین می کند. ‏رطوبت نسبی بین 25 تا 80 درصد، تأثیر ناسازگاری برروی رشد اکثر گیاهان ندارد. رطوبت ‏نسبی خارج از این محدوده می تواند مانع تنفس گیاه شده و به گسترش بیماریها کمک ‏نماید. در ضمن رطوبت نسبی بالا موجب افزایش بیماریهای برگی در گلخانه می شود. رطوبت ‏نسبی هوای داخل گلخانه به وسیله دمای سطوح داخلی تعیین می شود. کاهش جریان هوا و ‏نیز کم شدن نرخ تعویض هوا، منجر به افزایش رطوبت نسبی می شود. یک گلخانه دار که ‏دارای گلخانه ای کاملاً بسته با پوشش دو لایه ای می باشد؛ باید از وجود امکانات ‏تهویه کافی، که برای کنترل رطوبت نسبی و نیز حداکثر دما لازم است، مطمئن باشد. ‏رطوبت نسبی ایده آل برای گلخانه چیزی بین50 تا 60 درصد است. اگر رطوبت نسبی خیلی ‏بالا باشد، شرایط برای حمله بیماریها به گیاهان فراهم می شود. اگر رطوبت نسبی خیلی ‏پایین باشد، گیاهان از تنش آبی در رنج خواهند بود. رطوبت نسبی را می توان با آبیاری ‏کردن درصبح و بیرون راندن هوای مرطوب کنترل نمود. باید توجه داشت که هرگز نباید ‏آبیاری را بعد از ظهر انجام داد.
‏نور :
‏شدت، ‏استمرار و پخش طیفی نور مرئی برای رشد گیاه، مهم و حیاتی است. نور موردنیاز معمولاً ‏توسط خورشید تأمین می شود؛ مگر اینکه گلخانه در فصل زمستان فعال باشد.
‏عوامل ‏مؤثر در تعیین مقدار نور عبوری از پوشش گلخانه عبارتند از :
‏موقعیت گلخانه
‏جهت گیری نسبت به خورشید
‏زاویه پوشش شفاف گلخانه نسبت به شعاع نور
‏خصوصیات فیزیکی پوشش:
‏سطوح منعکس کننده نور در ‏داخل گلخانه، می تواند مقدار نور در دسترس گیاهان را افزایش دهد. رنگ سفید و ورقهای ‏آلومینیمی برای این کار مناسب است.
‏روشنایی در دو حیطه اندازه گیری می شود؛ ‏کمیت و کیفیت. کیفیت مربوط به شدت تابش و کمیت مربوط به طول دوره تابش می باشد. می ‏دانیم که یک گیاه به مقدار مشخصی از تابش نور نیازمند است. اگر کییفیت نور پایین ‏باشد؛ با اضافه کردن کمیت آن، میزان نور تابیده شده به مقدار کمی اضافه می گردد و ‏بر عکس. در هر گلخانه شفافیت لازم برای عبور نور، توسط پوشش گلخانه فراهم می شود

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

خرید کاندوم دانشجویی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد