بخشی از متن:
رساله معماری طراحی مجموعه ورزشی دارای 130 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش
فهرست مطالب
عناوین صفحه
فصل اول:
مقدمه 2
1-1- تعریف فضا 2
1-2- نگرشهای موجود به فضا در فرهنگ اروپایی 3
1-2-1- نگرش اول 3
1-2-2- نگرش دوم 3
1-2-3- نگرش سوم 4
1-3- فضای عمومیو خصوصی 5
1-4- عناصر سازنده فضا 6
1-5- سازماندهی فضا 7
1-6- انعطاف پذیری فضا و فضاهای چند عملکردی 7
1-7- نتیجهگیری 8
فصل دوم:
مقدمه 10
2-1- موضوع طراحی 11
2-1-1- طرح مکانها 11
2-1-2- عنوان 12
2ـ 2ـ اهمیت و ضرورت طرح 12
2ـ 2ـ 1ـ دلایل انتخاب موضوع 14
2ـ 2ـ 2ـ اهداف پروژه 15
2ـ 2ـ 2ـ 1ـ اهداف کلی 15
2ـ 2ـ 2ـ 2ـ اهداف خرد 15
2-3- ویژگیهای طرح و توجیه آن 16
2-3-1- ویژگیهای پروژه 16
2-3-2- توجیه پروژه 16
2-3-2-1- توجیه پروژه از دیدگاه روانشناسی 17
2-3-2-2- توجیه پروژه از دیدگاه معماری و شهرسازی 17
2-3-2-3- توجیه پروژه از دیدگاه اقتصادی 17
2-3-2-4- توجیه پروژه از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی 18
2-4- مفهوم و اهمیت ورزش 18
2-4-1- اهمیت ورزش 19
2ـ4ـ1ـ1ـ مفهوم و اهمیت ورزش در جهان امروز (جایگاه ورزش) 20
2-4-2-تربیت بدنی در گذشته و امروز 22
2-4-3- اهدافتربیت بدنی و ورزش 22
2-4-4- ارتباط ورزش با تندرستی، بهداشت و زیبایی 23
2-4-5- برنامه ریزی برای گسترش ورزش وتربیت بدنی در سطوح مختلف زندگی 23
2-4-6- ورزش و اوقات فراغت 23
2-4-7- نگرش ا سلام به ورزش وتربیت بدنی و ا هداف آن در ا سلام 24
2-4-7-1- جایگاهتربیت بدنی و ورزش در بینش اسلامی 24
2ـ4ـ7ـ2ـ تاثیرتربیت بدنی برتربیت اسلامی 26
2ـ4ـ7ـ2ـ 1ـ اهدافترتبیت بدنی 27
2ـ4ـ7ـ2ـ 2ـ مبانی، اصول و روشهایترتبیت بدنی 28
2ـ4ـ7ـ2ـ 3ـ بحث و نتیجهگیری 29
2-4-7-3- محتوای ورزش وتربیت بدنی در جامعه اسلامی 33
2-4-8- انواع ورزشها 34
2-4-9- نتیجهگیری 35
2-5- رویکردهای نوین در طراحی فضاهای ورزشی 36
2-5-1- طراحی 37
2-5-2- تحلیل 37
2-5-3- گونه بندی 38
2-6- بررسی مصادیق طراحی و نمونههای موجود 39
2ـ6ـ 1ـ بررسی نمونههای داخل کشور 40
2ـ6ـ 1ـ1ـ استادیوم ورزشی باشگاه آرارات ـ تهران 40
2ـ6ـ1ـ2ـ مجموعه ورزشی شهر اهواز 43
2ـ6ـ2ـ بررسی نمونههای خارج کشور 53
2ـ6ـ2ـ1ـ دهکده المپیک مسکو 54
2ـ6ـ2ـ2ـ ورزشگاه فوجیساوا، ژاپن 70
2ـ6ـ2ـ3ـ پارک ورزشی پیریلای فرانسه 72
فصل سوم:
3ـ1ـ جغرافیای انسانی و سیاسی 76
3ـ1ـ1ـ معرفی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز 76
3ـ1ـ2ـ حدود تبریز 77
3ـ1ـ2ـ1ـ جایگاه شهر تبریز در سطح ملی 78
3ـ1ـ2ـ2ـ جایگاه شهر تبریز در سطح منطقهای 80
3ـ2ـ جغرافیای طبیعی و اقلیمی 81
3ـ2ـ1ـ بررسی ویژگیهای طبیعی شهر تبریز 81
3ـ2ـ1ـ1ـ توپوگرافی و شیبها و گسترههای شهر 81
3ـ2ـ1ـ2ـ زمینشناسی 82
3ـ2ـ1ـ3ـ زمینلرزه 83
3ـ2ـ1ـ4ـ گسلها 83
3ـ2ـ1ـ5ـ آبهای زیرزمینی 83
3ـ2ـ2ـ آب و هوا و اقلیم 83
3ـ2ـ3ـ حرارت 84
3ـ2ـ4ـ رطوبت 85
3ـ2ـ5ـ بارش 85
3ـ2ـ6ـ وزش باد 86
3ـ2ـ7ـ فشار هوا 87
3ـ2ـ8ـ تابش نور خورشید 87
3ـ3ـ جغرافیای تاریخی و فرهنگی 88
3ـ3ـ 1ـ تبریز در گذر تاریخ 88
3ـ3ـ 1ـ1ـ تبریز بعد از اسلام تا ایلخانیان مغول 88
3ـ3ـ1ـ2ـ تبریز در دوره ایلخانیان مغول 89
3ـ3ـ1ـ3ـ تبریز در شکوفاترین دوره تاریخی (قرن هفتم) 89
3ـ3ـ1ـ4ـ تبریز بعد از ایلخانیان مغول تا حکومت صفویه 90
3ـ3ـ1ـ 5ـ تبریز در دوره قاجاریه 91
3ـ3ـ1ـ 6ـ تبریز در دوره پهلوی 93
فصل چهارم
4-1- ویژگیهای معماری بومیمناطق سرد 96
4-1-1- شکل 97
4ـ1ـ2ـ آسایش، منطقه آسایش 97
4-1-3- نگاهی به عوامل اقلیمیو تاثیر آنها بر اشکال معماری 98
4-1-4- تاثیر نور خورشید بر شکل معماری 98
4-1-5- تاثیر اقلیم بر نحوه انتخاب مصالح 100
4-2- برنامه فیزیکی 100
4-2-1- تحلیل پرسش نامهها 101
4-2-2- فضاهای پیش بینی شده در سایت 102
4-2-2-1- ورزشهایی که در فضاهای بسته انجام میشوند 102
4-2-2-2- ورزشهایی که در فضاهای باز انجام میشوند 102
4-2-2-3- استخر و بازیهای آبی 103
4-2-2-4- فضاهای تفریحی 103
4-2-2-5- فضاهای فرهنگی 103
4-2-2-6- فضاهای اداری 103
4-2-2-7- فضاهای خدماتی 103
4-3- استانداردها و اصول مربوط به طراحی فضاهای ورزشی 103
4-3-1- فضاهای ورزشی 103
4-3-2- امکانات مورد نیاز تماشاچیان 105
4-3-3- استخرهای سرپوشیده شنا 106
4-3-4- آموزش خردسالان 109
4-3-5- شنای تفریحی 109
4-3-6- شنای حرفهای و مسابقات 110
4-3-7- استخرهای چند منظوره 111
4-3-8- شیرجه 111
4-3-9- واترپلو 111
4-3-10- سونا 112
4-3-11- سالنهای ورزشی 113
4-3-12- کشتی 115
4-3-13- جودو 116
4-3-14- مشت زنی (بوکس) 116
4-3-15- بدنسازی و آمادگی جسمانی 116
4-3-16- وزنهبرداری 116
4-3-17- تنیس روی میز 116
4-3-18- بیلیارد 117
4ـ4ـ1ـ2ـ ورزشهای روباز 118
4ـ4ـ1ـ3ـ سالنهای سرپوشیده 118
4ـ4ـ2ـ حوزه اقامتی 118
4ـ4ـ3ـ حوزه اداری 118
4ـ4ـ3ـ1ـ مدیریت 118
4ـ4ـ3ـ2ـ بهداری 118
4ـ4ـ3ـ3ـ خدماتی 118
4ـ4ـ4ـ حوزه تفریحی 118
4ـ 5ـ بخش چهارم 119
4ـ 5ـ1ـ روش تحقیق 119
4ـ 5ـ1ـ1ـ تعریف تحقیق 119
4ـ 5ـ1ـ2ـ هدف تحقیق 119
4ـ 5ـ1ـ3ـ انواع روشهای تحقیق 120
4ـ 5ـ1ـ4ـ مراحل تحقیق 121
4ـ 6ـ روند طراحی معماری 124
4ـ 7ـ رویه طراحی به عنوان فرایندی شهودی 126
4ـ 8ـ مدلهای عقلایی فرایند طراحی(فرایند خردگرا) 126
4ـ 9ـ مدلی برای رویه عملی طراحی 127
4ـ 10ـ بعد دیگر فریند طراحی معماری 129
4ـ 11ـ مکاشفه و انکشاف 129
فصل پنجم:
5ـ1ـ معرفی سایت 134
5ـ2ـ تجزیه و تحلیل سایت و مکانیابی مجموعه 134
5ـ2ـ1ـ موقعیت سایت نسبت به شهر تبریز 134
5ـ2ـ2ـ دسترسی 136
5ـ2ـ3ـ همجواریها 140
5ـ2ـ4ـ عوارض زمین 141
5ـ2ـ5ـ عوامل خط دهنده سایت 142
5ـ3ـ لکهگذاری حوزههای مختلف مجموعه 144
5ـ3ـ1ـ روابط بین حوزهها 144
5ـ3ـ2ـ زمانبندی استفاده از حوزههای مختلف 144
5ـ3ـ3ـ تاثیر عوامل محیطی بر جانمایی حوزهها 144
5ـ4ـ آلترناتیوهای طراحی و ارزشیابی آنها 144
5ـ5ـ هندسه مجموعه 144
نقشهها 154
منابع و مأخذ: 163
فهرست اشکال
عناوین صفحه
شکل 2-1- صنایع و آلایندههای محدوده سایت 12
شکل 2-2- اهداف غایی، واسطهای و جزئیتربیت بدنی درتربیت اسلامی 31
شکل 2-3- نمایی از استادیوم ورزشی باشگاه آرارات ـ تهران 41
شکل 2-4- نمایی از استادیوم ورزشی باشگاه آرارات ـ تهران 42
شکل 2-5- نمایی از استادیوم ورزشی باشگاه آرارات ـ تهران 42
شکل 2-6- پلان مجموعه ورزشی شهر اهواز 44
شکل 2-7- نمای سالن تیراندازی 47
شکل 2-8- پلان مجموعه ورزشی 47
شکل 2-9- پلان سالن تیراندازی 48
شکل 2-10- پلان و نمای جنوبی سالن تیراندازی 48
شکل 2-11- ساختمان اداری طبقه همکف و مقطع آ ـ آ 49
شکل 2-12- ساختمان اداری طبقه همکف و نمای شمالی 50
شکل 2-13- پلان و نمای جنوبی و شمالی سالنهای والیبال، هندبال، بسکتبال 51
شکل 2-14- استخر سرپوشیده شنا ـ مقطع آ ـ آ 51
شکل 2-15- سالن ورزشی ـ مقطع آ ـ آ 51
شکل 2-16- ماکت سالن ورزشی 52
شکل 2-17- نقشه طبقه همکف رستوران سالن ورزشی و نمای جنوبی سالن 52
شکل 2-18- شکل گروه متخصصین مسکو در کنار ماکت دهکده المپیک 1980 56
شکل 2-19- دهکده المپیک مسکو 57
شکل 2-20- ماکت تالار مدرن ورزشی لنین 58
شکل 2-21- تالار ورزشی «ایزمایلوف» 58
شکل 2-22- مسکو ـ مراسم رسمی فینال «اسپارتاکیاد» شوروی 59
شکل 2-23- پلانهای تالار «ایزمایلوف» 60
شکل 2-24- مسکو ـ کاخ ورزشی س ـ س ـ گ ـ آ 60
شکل 2-25- ماکت تاسیسات ورزشی دهکده المپیک 61
شکل 2-26- ماکت مرکز مطبوعاتی المپیک 1980 62
شکل 2-27- ماکت مرکز جدید ورزشی در بخش شمال خاوری پایتخت شوروی 62
شکل 2-28- استخر شنای ورزشگاه مرکزی لنین در مسکو 67
شکل 2-29- ماکت ساختمان ورزشی دانشگاه پهلوی شیراز 67
شکل 2-30- مقطع طولی ساختمان 68
شکل 2-31- جزئیات و مقطع سالن 68
شکل 2-32- سالن ورزشی 69
شکل 2-33- نمای جنوبی و شمالی سالن ورزشی میدان اسب سواری 69
شکل 3-1- 84
شکل 3-2- نمودار میزان بارندگی و روزهای یخبندان 85
شکل 3-3- دیاگرام جهت و سرعت وزش باد 86
شکل 3-4- نمودار گلباد تبریز 87
شکل 5-1- دید از خیابان به سایت 135
شکل 5-2- دید از سمت تپه کنار دانشگاه 135
شکل 5-3- دید از سمت تپه کنار دانشگاه 136
شکل 5-4- مسیر دسترسی شماره1 137
شکل 5-4- مسیر دسترسی شماره2 137
شکل 5-5- مسیر دسترسی شماره3 138
شکل 5-6- مسیر دسترسی شماره4 138
شکل 5-7- بررسی آلودگی صوتی 139
شکل 5-8- بررسی آلودگی صوتی 140
شکل 5-8- عوارض زمین 141
شکل 5-9- عوامل خط دهنده سایت 142
شکل 5-10- عوامل خط دهنده سایت 143
شکل 5-11- درختزارهای اطراف سایت 144
شکل 5-12- درختزارهای اطراف سایت 145
شکل 5-13- بافت گیاهی به همراه دیوارهای قدیمیسایت 145
شکل 5-14- مسیر رودخانه 146
شکل 5-15- دید به توپوگرافی کنار سایت (خیابان) 147
شکل 5-16- دید به توپوگرافی بالای سایت 147
شکل 5-16- پتانسیلهای طبیعی سایت 148
شکل 5-17- پتانسیلهای طبیعی سایت 148
شکل 5-18- آنالیز سایت 149
شکا 5-19- آنالیز سایت 149
شکل 5-20- تصویر 1 جانمایی فضاها 150
شکل 5-21- بررسی اقلیم در عرصه طرح 151
شکل 5-22- بررسی اقلیم در عرصه طرح 152
فهرست جداول
عناوین صفحه
جدول 2-1- مبانی، اصول و روشهایتربیت بدنی درتربیت اسلامی 32
چکیده
فصل اول:
مقدمه
از آنجایی که این رساله با هدف مطالعه و بررسی یک نیاز انسانی تعریف شده و قصد دارد تا ضمن تحلیل این نیازها و رسیدن به نتیجهگیریهای کلی به یک طراحی فضا نیز منجر بشود، اما این فضا چیست؟ و به چه شکلی میتوان آنرا در یافت. تفاوت این فضا با فضاهای دیگر معماری چیست؟
برای رسیدن به جواب این سوالات و سوالاتی از این دست باید ابتدا تعاریف خود را از فضای معماری عنوان نمائیم تا دریافت موضوع آسانتر شود. به همین جهت بخش نخست رساله را به تعاریف و نگرشهای فضای معماری اختصاص دادهایم.
1-1- تعریف فضا
به نظرمیرسد که بهترین تعریف این باشد که فضا را خلائی در نظر بگیریم که میتواند شئی را در خود جا دهد و یا از چیزی آکنده شود. ولی در کل، فضا چیزی نیست که تعریف دقیق و مشخص داشته باشد. ارسطو فضا را با ظرف قیاس میکند و آن را جایی خالی میداند که بایستی پیرامون آن بسته باشد تا بتواند وجود داشته باشد در نتیجه همواره برای آن نهایتی وجود دارد.
همواره ارتباطی بین ناظر و فضا وجود دارد و یک نسبت نظم یافته این دو را به یکدیگر مرتبط میسازد. در این باره، هیچ چیزی ثابت و از پیش تعیین شده نیست بلکه این موقعیت مکانی شخص است که فضا را تعریف میکند و بنا به نقطه دید وی به صور مختلف قابل ادراک میباشد.
محیط و خصوصاً نوع مصنوع آن یا به عبارتی معماری، مجموع ای است کم و بیش پیچیده از سیستمهای فضایی که بر یکدیگر تاثیر میگذارد، یکدیگر را میپوشانند، در یکدیگر تداخل میکنند و یا با یکدیگر به رقابت میپردازند. چنینترکیباتی از فضا را میتوان در همه جا دید.
بشر نیازمند فضایی است که او را در مفابل تاثیرات محیط محافظت نماید این نیاز از ابتدای زندگی بشر تا به امروز تغییر چندانی نداشته است. از همان زمان، این فضای محافظ دارای ارزشی خاص میباشد چرا که این فضـا، نقطه شروع انسـان برای شنـاخت محیط به شمار میرود. از یک سو، ساخت و پرداخت این فضا وابسته به امکانات فنی انسان است و از سویی دیگر و مهمتر از مورد قبل گویای حالات و روحیات سازنده آن میباشد. لویی کان این موضوع را چنین بیان میکند: ((در ذرات فضا، نه تنها روح زنده است بلکه فضا، نمودی از نیاز انسان به بودن و حضور میباشد)).
این نوع مشخص از وجود داشتن و هم از این طریق روح حاکم بر ساختار فضا، در طول زمان همیشه متغیر بوده و تابعی از فرهنگ بوده است.
1-2- نگرشهای موجود به فضا در فرهنگ اروپایی
در تاریخ فرهنگ اروپایی، سه نوع نگرش کاملاً متفاوت نسبت به فضا قابل بررسی است.
1-2-1- نگرش اول
نخستین آن همزمان با دوران شکوفایی تمدن و فرهنگ بین النهرین، مصر و یونان است. معماری این دوره به صورت تندیس بوده که میبایست درخشش آن در تمامیفضای بی پایان جلوهگر باشد و ارتباطی با کهکشان برقرار سازد. نقش فضاهای داخلی دراین دوره فرعی و ثانوی بوده و توجه چندان به آن نمیشده است.